Rumusan Dan Penutup
Kod etika profesion keguruan
merupakan satu panduan yang amat sesuai untuk guru-guru mengetahui amalan
tingkah laku dan nilai kerja yang bersesuaian di sekolah. Kod etika ini
mengandungi tanggungjawab yang perlu dilakukan oleh guru-guru ketika berada di
sekolah dan kod etika ini sesuai untuk menjadi rujukan para guru daripada
semasa ke semasa. Kod etika ini diwujudkan untuk mengangkat martabat profesion
perguruan dan guru merupakan penggerak kepada usaha menjulang martabat profesion
perguruan di Malaysia. Tanggungjawab dan tugas yang dipikul oleh guru merupakan
kepercayaan yang diberikan oleh masyarakat dan guru haruslah memastikan bahawa
martabat profesion yang tertua di dunia ini tidak tercalar kerana gagal untuk
menggalas tanggungjawab yang digariskan dalam kod etika ini.
Akauntabiliti dan integriti dalam
dunia pendidikan memainkan peranan yang amat penting untuk menjulang nama
profesion perguruan ke tahap yang lebih tinggi. Kemampuan guru untuk memahami serta
menghayati prinsip akauntabiliti dan integriti, akan membolehkan guru tersebut dapat memahami tanggungjawabnya yang sebenar
sebagai seorang guru. Tahap profesional guru akan turut meningkat sejajar
dengan keperluan guru untuk menghayati konsep akauntabiliti dan integriti
kerana sebagai seorang guru, tanggungjawab yang dipikul adalah tanggungjawab
terhadap murid, ibu bapa, sekolah, rakan sejawat dan profesion perguruan.
Kegagalan guru untuk memahami dua konsep penting ini akan merugikan bidang
pendidikan kerana pada dunia hari ini yang serba moden serta mencabar, guru
perlu sentiasa memperkemaskan diri dengan cara kerja yang lebih efektif dan
mampu bersaing untuk menaikkan nama profesion perguruan di persada yang lebih
tinggi. Guru akan mampu untuk bekerja dengan lebih produktif sekiranya memahami
dengan jelas tugas dan tanggungjawab yang perlu dipikul sebagai guru dan akan
lebih bersedia untuk bertanggungjawab penuh terhadap amanah yang diberikan
kepada guru. Guru yang mengabaikan aspek akauntabiliti dan integriti hanya akan
menjatuhkan nama profesion perguruan dan membuatkan profesion perguruan
dipandang negatif oleh masyarakat sekeliling. Oleh itu, guru harus bekerja
dengan penuh akauntabiliti dan integriti pada setiap masa dan setiap ketika
tanpa perlu terlalu berfikir tentang balasan dan ganjaran.
Aspek ketidakpatuhan yang berlaku
terhadap Surat Pekeliling di sekolah adalah sesuatu yang amat merisaukan kerana
surat pekeliling merupakan medium untuk Kementerian Pelajaran Malaysia
mengeluarkan arahan yang perlu dipatuhi oleh guru-guru di sekolah. Jika
terdapat ramai guru yang tidak mematuhi apa yang terkandung di dalam surat
pekeliling, ianya pasti akan mengundang persepsi negatif masyarakat sekeliling
terhadap akauntabiliti dan integriti guru di sekolah. Meskipun guru hanya insan
biasa yang turut melakukan silap dan salah, namun ianya bukan alasan untuk guru
tidak berusaha untuk menuruti apa yang termaktub di dalam surat pekeliling yang
diedarkan ke sekolah. Guru perlu sentiasa merujuk kepada kod etika dan memahami
tugas yang perlu dijalankan di sekolah kerana pendidikan merupakan salah satu
tunjang penting dalam mencapai hasrat untuk menjadi Negara maju menjelang tahun
2020. Terapkan integriti dalam tugasan harian dan nescaya, akan mendapat
balasan di akhirat kelak.
Ciri-ciri kepimpinan yang patut
dimiliki oleh guru novice untuk terus berjuang di dalam dunia pendidikan
merupakan satu isu yang menarik untuk diketengahkan dengan lebih terbuka kerana
ciri kepimpinan yang sesuai dan bertepatan akan membentuk guru novis menjadi
seorang guru yang berjiwa guru dengan sempurna dan semulajadi. Guru novice
memerlukan ciri kepimpinan yang tepat sebagai panduan untuk terus membentuk
peribadi diri bersesuaian dengan ciri-ciri guru yang cemerlang bagi menabur
bakti kepada anak bangsa. Tanpa ciri kepimpinan yang tepat, guru novice akan
hilang panduan serta mudah untuk terjerumus ke dalam “zon selesa” menjadi
seorang guru yang hanya mengajar umpama “melepas batuk di tangga”.
Kesimpulannya, dunia pendidikan masa
kini penuh dengan pelbagai cabaran dan rintangan yang perlu dihadapi oleh guru
dalam usaha mengangkat martabat profesion perguruan ke tahap yang tertinggi.
Oleh itu, dengan mengenggam erat konsep akauntabiliti dan integriti serta
berpandukan kod etika profesion keguruan, usaha murni tersebut akan dapat
dicapai berbekalkan azam dan tekad yang kuat untuk menjayakannya. Semoga pada
masa akan datang, profesion perguruan akan melangkah setapak lagi untuk mendaki
puncak kegemilangan yang diidamkan.
RUJUKAN
/ BIBLIOGRAFI
Jurnal
Dalam Talian
1.
Danielson,C. (2006). Teacher Leadership That
Strengthens Professional Practice. Alexandria,VA : Association for Supervision
and Curriculum Development.
2.
Valli, L., & Buese, D. (2007). The
changing roles of teachers in an era of high-stakes accountability. American
Educational Research Journal, m.s 519
3.
Van Dick, R., & Wagner,U. (2001). Stress
and strain in teaching: A structural
equation
approach. British Journal of Educational Psychology, m.s 243
4.
Busher, H. & Harris, A. with Wise, C.
(2000). Subject Leadership and School
Improvement.
London: Paul Chapman Publishing Ltd.
5.
Owens, R.G. 1970. Organizational Behavior in
Schools: New Jersey: Prentice Hall Inc.
Artikel
Surat Khabar
1.
Norlaila Hamima Jamaluddin (1998) “Racun
Rokok Jejas Kesuburan Perokok”. Harian Metro m.s. 5.
Buku
Rujukan
1.
Dr. Ragbir Kaur a/p Joginder Singh, 2007 Panduan Ulangkaji Pendidikan Untuk KPLI
Sekolah Menengah dan Sekolah Rendah, Kumpulan Budiman Sdn. Bhd. Kuala
Lumpur
2.
Mohd Tap Salleh et al, 1991 Nilai dan Etika
dalam Perkhidmatan Awam, Institut Tadbiran Awar Negara (INTAN) Malaysia, KualaLumpur.
3.
Syed Ismail & Ahmad Subki, 2010 Asas Kepimpinan & Perkembangan
Profesional, Selangor Darul Ehsan, Penerbitan Multimedia Sdn Bhd.
4.
Sulaiman Mahbob, 2005 Etika dan Integriti di
Malaysia : isu dan cabaran, Kuala Lumpur, Institut Integriti Malaysia.
Rujukan
Asas
2.
Buku Pelan Integriti Nasional, Institut
Integriti Malaysia dikeluarkan pada tahun 2004.
3.
Kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka Edisi Yang
ke-4.
No comments:
Post a Comment