PENDAHULUAN
Pendidikan merupakan salah satu
tunjang utama dalam pembangunan dan kestabilan di negara kita. Pendidikan
merupakan pemangkin dan komponen penting untuk memacu pembangunan negara kita
bagi mencapai status negara maju menjelang tahun 2020. Oleh itu, mutu
pendidikan yang bermutu tinggi dan mampu menghasilkan golongan cendiakawan yang
berkualiti hendaklah diberikan penekanan kerana mutu pendidikan secara langsung
dan tidak langsung menyumbang kepada pembangunan negara yang dinamik, mampan dan
menyeluruh. Mutu pendidikan yang cemerlang banyak bergantung kepada
produktiviti para pendidik mencorak arus mutu pendidikan semasa selari dengan
cabaran dunia global yang memerlukan pendidikan melonjak ke satu tahap yang
baru dan tidak hanya selesa berada di takuk yang lama sebagaimana yang ada
sekarang.
Dalam usaha untuk melonjakkan
kecemerlangan pendidikan, para pendidik terutamanya para guru adalah orang yang
bekerja untuk merealisasikan impian wawasan 2020 negara iaitu untuk menjadi
negara yang maju dan setaraf dengan negara-negara maju yang lain. Para guru
perlu bekerja dengan lebih produktif, lebih cekap, lebih kreatif dan mempunyai
akauntabiliti yang tinggi terhadap tugas mereka. Untuk mendapatkan prestasi
kerja yang terbaik daripada guru, guru hendaklah boleh melakukan tugas-tugas
mereka tanpa tekanan dan tanpa dibebankan tugas-tugas yang lain. Jika
dianalogikan murid sebagai sehelai kain putih yang perlu dicorak, maka gurulah
pen dan dakwat yang mencorak murid tersebut. Oleh itu, guru hendaklah meletakkan
segala usaha untuk membentuk murid menjadi insan yang pada suatu hari nanti
akan menyumbang kepada kestabilan dan keharmonian negara kita. Tugas untuk
membentuk murid yang sempurna daripada segenap aspek perlu diberi penekanan
yang khusus oleh guru kerana tugas untuk menghasilkan generasi masa hadapan
yang mampu meneraju pembangunan dan perkembangan negara adalah terletak
sepenuhnya di bahu guru dan memerlukan integriti serta akauntabiliti yang
tinggi.
Untuk seseorang guru memiliki
akauntabiliti dan integriti yang tinggi, guru memerlukan ciri kepimpinan yang
baik untuk memimpin diri sendiri terlebih dahulu dalam usaha untuk menjadi
seorang guru yang memiliki ciri-ciri unggul. Menurut Danielson (2006), kepimpinan
guru bukan hanya terletak kepada kemahiran atau kepakaran mengajar semata-mata
tetapi turut terletak pada kualiti peribadi yang unggul dalam diri serta dapat
mempengaruhi orang lain untuk tujuan yang baik dan positif.
“The
term teacher leadership refers to...skills demonstrated by teachers who
continue to teach students but also have an influence that extends beyond their
own classrooms to others within their own school and elsewhere” (Danielson,
2006)
Oleh itu, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) sentiasa
mengedarkan Surat Pekeliling ikhtisas daripada semasa ke semasa sebagai garis
panduan dan maklumat kepada warga pendidik melaksanakan tugas, memperjelaskan
peraturan sedia ada berkaitan pengurusan kurikulum dan aspek profesional lain
berhubung pengurusan pendidikan dan keguruan serta membantu pengurusan sekolah
membuat keputusan. Surat pekeliling Ikhtisas ini adalah sebagai panduan umum
kepada para guru untuk menjalankan tugas harian sebagai guru dan juga sebagai medium
untuk guru meningkatkan integriti serta akauntabiliti dengan mematuhi kandungan
surat pekeliling yang diedarkan daripada semasa ke semasa oleh pihak KPM.
Sebarang perlanggaran terhadap surat pekeliling hanya akan membawa kepada kesan
yang negatif dan pada masa yang sama akan meletakkan integriti serta akauntabiliti seseorang guru
dipersoalkan oleh masyarakat. Guru merupakan “public-figure” yang
tindak-tanduknya sentiasa diperhatikan oleh masyarakat dan sebarang perlakuan
guru yang tidak beretika akan memberi kesan negatif kepada profesion perguruan.
Pada masa yang sama, ianya turut akan meninggalkan tanda tanya yang besar
tentang kemampuan guru untuk menjalankan tugas di sekolah dalam membentuk
generasi baru yang akan meneraju pembangunan negara pada masa akan datang
apabila guru mencerminkan sikap yang tidak baik apabila berdepan dengan
masyarakat sekeliling.
No comments:
Post a Comment