Kod
Etika Profesion Keguruan
Etika boleh didefinisikan sebagai satu
sistem dasar akhlak, adat atau tingkah laku atau kesusilaan (Kamus Dewan Bahasa
& Pustaka). Kamus Oxford keluaran tahun 1994 mendefinisikan etika sebagai
prinsip moral atau satu set pinsip moral. Daripada perspektif Islam, etika
merujuk kepada tingkah laku betul berasaskan Al-Quran dan ketakwaan kepada
Allah. Etika juga secara umumnya boleh ditakrifkan sebagai satu set perlakuan
atau tingkah laku yang harus dijadikan ikutan untuk kebaikan individu dan
sesebuah organisasi. Etika Profesional pula boleh ditakrifkan sebagai satu set garis
panduan yang bertujuan meningkatkan tahap kualiti dan produktiviti kerja serta
disiplin dalam perkhidmatan dengan memberi penekanan terhadap semua aspek yang
berkaitan dengan penerimaan norma-norma masyarakat. Etika professional ini
diterima pakai di semua kementerian yang dianggap profesional sebagai garis
panduan untuk memastikan pengurusan organisasi berjalan dengan teratur dan
kualiti kerja dapat dipertingkatkan.
Kod etika profesion keguruan
diwujudkan bertujuan untuk memartabatkan profesion perguruan dan kod etika ini
mempunyai kepentingannya yang tersendiri. Kod etika menyediakan garis panduan
bagaimana bertingkah laku dalam profesion perguruan. Oleh itu, kod etika ini
merupakan rujukan kepada para guru dan apa yang terkandung dalam kod etika ini
sesuai untuk diamalkan oleh guru di sekolah. Kod Etika Profesion Keguruan
menyatakan dengan jelas tentang tanggungjawab guru terhadap pemegang amanah
dalam bidang pendidikan yang terdiri daripada murid, ibu bapa, sekolah, rakan
sejawat dan profesion perguruan itu sendiri. Dengan adanya kod etika ini, guru
akan dapat lebih memahami tanggungjawab yang perlu dipikul serta akan dapat
untuk memahami dengan lebih mendalam keperluan untuk menggalas tanggungjawab
yang diamanahkan. Kod Etika Profesion Keguruan mengandungi etika kerja yang merupakan
nilai-nilai yang penting dalam sesebuah organisasi kerana untuk menjadi
sesebuah organisasi yang berjaya, tonggak utamanya ialah budaya kerja dan
nilai-nilai penting yang perlu disemai di kalangan guru serta kakitangan
sekolah.
Tanggungjawab guru terhadap
profesion perguruan boleh didapati di Kod Etika Profesion Keguruan yang
mengandungi 22 tanggungjawab yang perlu dipikul oleh guru di sekolah. Antara
tanggungjawab tersebut ialah ;
A. Guru tidaklah harus bertingkahlaku
sehingga begitu rupa sehingga boleh mencemarkan sifat profesionalnya dan yang
akan menyebabkan hilang kepercayaan orang ramai terhadap profesion perguruan.
B. Guru tidaklah harus bertingkahlaku
begitu rupa yang boleh membawa kepada jatuhnya maruah diri dan kehilangan
amanah berhubung dengan kewangan.
C. Dalam semua hubungan dan tugas, guru
hendaklah menjalankannya dengan jujur.
Sila rujuk Lampiran untuk melihat Kod
Etika Profesion Keguruan yang sepenuhnya.
Kesimpulannya, Kod Etika Profesion
Keguruan ini merupakan satu set panduan tingkah laku yang perlu menjadi ikutan
guru-guru di sekolah di samping turut mengandungi nilai-nilai kerja yang perlu
dipupuk di kalangan guru. Dengan adanya kod etika ini, guru akan mempunyai
panduan tingkah laku sebagai rujukan dan pedoman bagi menjaga nama baik
profesion perguruan. Sekiranya semua guru menghayati apa yang terkandung di
dalam kod etika ini, budaya kerja guru akan bertambah efisen dan tidak akan
timbul sebarang isu berkenaan masalah guru di sekolah. Semoga kod etika ini
dapat menjadi panduan bagi guru-guru baharu kelak.
Rumusan
Intipati Surat Pekeliling Ikhtisas & Rasional Pemilihannya
(A)
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 5/1997 – Larangan Merokok Di Sekolah
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.
5/1997 merupakan pekeliling yang dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan pada
ketika itu untuk mewartakan sekolah sebagai kawasan larangan merokok dan
pekeliling ini dikeluarkan mengikut Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau,
1993. Pekeliling larangan merokok ini adalah digunapakai oleh semua guru,
kakitangan sekolah, ibu-bapa dan mana-mana individu yang berurusan dengan pihak
sekolah. Sebaik sahaja memasuki kawasan sekolah, ianya adalah kawasan larangan
merokok bagi semua individu yang berada di dalam sekolah. Surat pekeliling ini
juga menyatakan bahawa larangan merokok ini adalah meliputi seluruh kawasan
premis sekolah samaada di tempat terbuka ataupun terselindung dari pandangan
murid. Dengan ini, seluruh bangunan
sekolah adalah kawasan larangan merokok termasuk tandas dan bilik-bilik khas
seperti bengkel kemahiran hidup atau makmal komputer. Antara lain, Surat
Pekeliling ini menyatakan bahawa Perkara 4.1 dalam surat pekeliling Ikhtisas
bil.1/1993 : Garis Panduan Kempen Anti-Merokok Di Sekolah-Sekolah adalah
terbatal di bawah penguatkuasaan pekeliling ini.
Surat Pekeliling Larangan Merokok
ini merupakan satu langkah bijak yang dilakukan oleh Kementerian Pelajaran (
Dahulu dikenali sebagai Kementerian Pendidikan ) untuk membendung gejala
merokok yang semakin menjadi-jadi di kalangan remaja pada ketika ini. Tidak
dinafikan bahawa terdapat ramai guru yang merokok di sekolah dan kebanyakannya
merokok di tempat yang terlindung daripada pandangan murid-murid. Dalam situasi
ini, Guru Besar seharusnya memainkan peranannya untuk menegur dan
menguatkuasakan peraturan larangan merokok ini di sekolah. Guru Besar juga
harus menegur orang luar yang merokok yang masuk ke kawasan sekolah seperti
penghantar barang dan ibu bapa murid. Namun,
senario sebenar yang berlaku di sekolah ialah guru-guru bebas untuk merokok di
tempat yang terselindung dan aktiviti merokok ini akan menjadi lebih rancak
sekiranya Guru Besar itu sendiri adalah perokok dan komuniti guru di sekolah
tersebut juga perokok tegar.
Rasional pemilihan Surat Pekeliling
ini adalah kerana pada masa kini, gejala merokok di kalangan remaja khususnya
amat membimbangkan dan salah satu punca masalah ini adalah pendedahan kepada
rokok pada usia yang amat muda. Oleh itu, tidak hairanlah jika murid-murid
sekolah menengah sudah terdedah kepada rokok sejak berada di Tingkatan 1 lagi. Oleh itu, langkah
Kementerian Pelajaran untuk mewartakan sekolah sebagai kawasan larangan merokok
adalah satu langkah drastik yang bijak bagi mengawal gejala merokok ini di kalangan
murid-murid sekolah rendah dan sekolah menengah. Guru-guru harus menjadi
pelopor untuk mendidik murid-murid agar tidak merokok dan menerapkan kesan
serta bahaya merokok kepada murid-murid di sekolah. Murid-murid boleh
dianalogikan umpama kaca yang akan pecah berderai jika dihempaskan ke lantai
dan guru adalah menjadi orang yang akan memikul tugas menjaga kaca tersebut
dengan selamat agar tidak jatuh ke lantai dan pecah berderai.
Antara lain rasional pemilihan Surat
Pekeliling ini adalah sebagai peringatan kepada diri saya sendiri agar tidak
merokok di kawasan sekolah walaupun komuniti guru yang akan saya sertai di
sekolah penempatan pertama saya nanti mungkin komuniti guru yang merokok di
kawasan sekolah. Saya akan berusaha sedaya-upaya untuk menjaga nama baik
profesion perguruan dengan tidak merokok di kawasan sekolah walaupun di tempat
yang tersembunyi dengan berpegang teguh kepada Integriti Perkhidmatan Awam dan
Surat Pekeliling yang telah dikuatkuasakan di sekolah.
(B)
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 10/2009 – Pelaksanaan Program Pendidikan
Keselamatan Jalan Raya (PKJR) dalam Bahasa Malaysia Di Sekolah Rendah.
Surat Pekeliling Ikhtisas
Bil.10/2009 ini merupakan pekeliling untuk pelaksanaan Program Pendidikan
Keselamatan Jalan Raya (PKJR) dalam Bahasa Malaysia di sekolah rendah. Di dalam
surat pekeliling ini dinyatakan bahawa Kementerian Pelajaran memandang serius
kes yang berlaku kepada murid-murid ketika pergi dan balik dari sekolah.
Kementerian Pelajaran telah mengambil langkah yang bijak dalam menjaga
kebajikan warga sekolah yang bernaung di bawahnya dengan mengeluarkan Surat
Pekeliling yang mengandungi garis panduan pelaksanaan program PKJR ini.
Di dalam Surat Pekeliling ini
dinyatakan bahawa program PKJR ini akan
dilaksanakan dalam matapelajaran Bahasa Malaysia dan diperuntukkan satu waktu
seminggu. Elemen-elemen keselamatan jalan raya akan diserapkan ke dalam matapelajaran
Bahasa Malaysia semasa sesi Pengajaran dan Pembelajaran di dalam kelas. Guru
Besar hendaklah memastikan bahawa guru Bahasa Malaysia menerapkan program PKJR
ini semasa kelas Bahasa Malaysia untuk satu waktu seminggu. Guru Besar juga
hendaklah memastikan bahawa bahan-bahan untuk pengajaran program PKJR ini
dimanfaatkan sepenuhnya untuk kegunaan murid-murid semasa sesi P&P. selain
dapat mempelajari benda baru, murid-murid dapat didedahkan dengan langkah
keselamatan di jalan raya dan langkah pencegahan untuk mengelakkan sesuatu yang
tidak diingini berlaku ke atas mereka.
Selain
itu, pihak sekolah juga dikehendaki untuk memberi kerjasama kepada pihak
penyelidik daripada Jabatan Keselamatan Kerja Raya (JKJR) dan Universiti Putra
Malaysia (UPM) untuk melihat keberkesanan pelaksanaan program PKJR ini di
sekolah. Ini merupakan sebagai langkah penambahbaikan pada masa akan datang
terhadap program PKJR ini untuk meningkatkan ilmu pengetahuan murid berkaitan
dengan keselamatan jalan raya dan pada masa yang sama mengurangkan kadar
kemalangan jalan raya yang menimpa murid-murid ketika pergi dan balik sekolah. Program
PKJR ini merupakan perintis kepada program keselamatan jalan raya yang lebih
berkesan dan efektif pada masa akan datang dengan penambahbaikan yang akan
memberi murid-murid lebih input berkaitan keselamatan di jalan raya.
Rasional
pemilihan Surat Pekeliling ini ialah kerana pada masa kini, kita mendengar
banyak kemalangan yang berlaku melibatkan murid-murid sekolah dan lebih
menyedihkan apabila kemalangan yang melibatkan murid-murid sekolah ini berlaku
ketika mereka hendak pergi ke sekolah atau balik dari sekolah. Dengan adanya
Surat Pekeliling ini, ianya akan menjadi panduan saya untuk mengajar program
PKJR ini di sekolah sekiranya saya ditugaskan untuk mengajar matapelajaran
Bahasa Malaysia di sekolah nanti. Antara lain rasional pemilihan Surat
Pekeliling ini ialah sekiranya saya dilantik menjadi Guru Besar di sekolah
nanti, saya akan memastikan bahawa pelaksanaan Program PKJR ini diteruskan dan
ditambahbaik daripada semasa ke semasa di peringkat sekolah untuk memastikan
murid-murid saya mendapat pendidikan keselamatan jalan raya yang sepatutnya
untuk manfaat pada masa akan datang.
(C) Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.
3/1981 – Penggunaan waktu tidak mengajar/waktu luang (free period) guru-guru.
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.
3/1981 ini merujuk kepada penggunaan waktu tidak mengajar ataupun waktu luang
bagi guru-guru. Guru-guru di sekolah memiliki waktu luang yang diperuntukkan
sebagai waktu bagi guru-guru untuk membuat perkara lain yang melibatkan bidang
tugasnya. Namun, ada sesetengah guru menganggap waktu ini adalah waktu tidak
bekerja dan anggapan ini adalah salah mengikut Perkara 1 Surat Pekeliling ini.
Perkara 2.1 menyatakan bahawa waktu tidak mengajar atau waktu luang guru adalah
waktu bekerja dan perkara 2.2 menyatakan bahawa Guru Besar mempunyai kuasa
untuk mengarahkan guru-guru melakukan perkara-perkara yang difikirkan perlu
(baca bersama perkara 2.2.6). Waktu tidak mengajar guru hendaklah diisi dengan
perkara yang boleh memberi faedah kepada murid-murid dan sekolah.
Surat Pekeliling ini juga menyatakan
perkara-perkara yang boleh dilakukan oleh guru untuk mengisi masa waktu tidak
mengajar mereka seperti menggantikan guru yang tidak hadir mengajar, memeriksa
buku latihan murid dan membuat persediaan untuk mengajar. Guru tidak seharusnya
melakukan perkara yang di luar bidang tugas seperti menjalankan jualan langsung
ataupun tidur pada waktu tidak mengajar ini. Tindakan Kementerian Pendidikan
(kini dikenali Kementerian Pelajaran) ini merupakan langkah yang bertepatan
dengan usaha untuk meningkatkan tahap profesionalisme di kalangan guru dan
untuk menjaga nama baik profesion Pendidikan. Surat Pekeliling ini secara tidak
langsung atau dalam bahasa yang lebih lembut sebenarnya, melarang guru-guru
menjalankan sesi jualan langsung atau apa-apa jua jenis perniagaan pada waktu
bekerja yang boleh menganggu prestasi dan produktiviti guru di sekolah.
Rasional saya memilih Surat
Pekeliling ini adalah sebagai panduan dan peringatan peribadi tentang waktu
tidak mengajar atau waktu luang ketika berada di sekolah pada tahun hadapan.
Dengan adanya pekeliling ini, saya akan mempunyai panduan untuk aktiviti yang
akan saya lakukan pada waktu tidak mengajar saya pada tahun hadapan. Semoga
dengan panduan Surat Pekeliling ini, saya dapat melakukan aktiviti yang
bersifat akademik dan memberi faedah kepada murid-murid dan persediaan sesi
pengajaran dan pembelajaran saya pada waktu tidak mengajar saya.
(D) Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.
25/1998 – Pelaksanaan Matapelajaran Pendidikan Jasmani & Pendidikan
Kesihatan.
Pelaksanaan matapelajaran Pendidikan
Jasmani Dan Pendidikan Kesihatan terkandung dalam Surat Pekeliling Ikhtisas
Bil. 25/1998 dan mula dikuatkuasakan pada sesi persekolahan tahun 2009. Surat
Pekeliling ini turut menyatakan bahawa matapelajaran Pendidikan Jasmani dan
Pendidikan Kesihatan dijadikan matapelajaran teras sebagaimana yang
diperuntukkan dalam Peraturan Pendidikan 1996. Di dalam Surat Pekeliling ini
turut menggariskan peruntukan masa bagi matapelajaran Pendidikan Jasmani dan
Pendidikan Kesihatan untuk sekolah rendah dan sekolah menengah. Peruntukan masa
bagi sekolah rendah tahap satu ialah dua waktu seminggu untuk Pendidikan
Jasmani dan satu waktu untuk Pendidikan Kesihatan . Bagi sekolah rendah tahap
dua dan sekolah menengah pula, waktu Pendidikan Jasmani dan Pendidikan
Kesihatan diperuntukkan dua waktu seminggu dan berselang-seli setiap minggu.
Matapelajaran Pendidikan Jasmani dan
Pendidikan Kesihatan hendaklah diajar oleh guru yang sama sebagaimana yang
terkandung di dalam Surat Pekeliling ini. Pakaian yang perlu digunakan oleh
guru Pendidikan Jasmani adalah mengikut Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.3/1979
dan Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.6/1985. Pakaian yang perlu digunakan oleh
murid ketika aktiviti Pendidikan Jasmani pula adalah merujuk Surat Pekeliling
Ikhtisas Bil.3/1983 dan Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.8/1985. Di dalam Surat
Pekeliling ini juga dilampirkan bersama agihan masa untuk tajuk-tajuk dalam
tunjang yang terkandung dalam Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan. Surat
Pekeliling ini adalah medium kepada hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan untuk
melahirkan murid yang sihat dari aspek Jasmani, khususnya dan emosi, amnya. Dengan
adanya matapelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan ini,
murid-murid dapat membina kemahiran motor mereka dengan aktiviti-aktiviti yang
bersifat fizikal dan permainan di samping dapat mengetahui cara untuk menjaga
kesihatan dan kebersihan diri sendiri di dalam kelas Pendidikan Kesihatan.
Rasional
pemilihan Surat Pekeliling ini ialah sebagai garis panduan untuk menjalankan
sesi Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan apabila berada di sekolah
nanti. Surat Pekeliling ini juga adalah sebagai panduan untuk pemakaian guru
dan murid ketika kedua-dua matapelajaran ini dijalankan di sekolah. Surat
Pekeliling ini juga adalah sebagai panduan untuk guru merancang Rancangan
Pengajaran Tahunan dan mingguan dengan adanya agihan masa untuk tajuk-tajuk
mengikut tunjang di dalam kedua-dua subjek ini. Agihan masa ini adalah penting
untuk memastikan guru tidak terlepas pandang sebarang topik yang perlu diajar
di dalam kelas. Dengan adanya Surat Pekeliling ini, adalah diharapkan ianya
dapat menjadi panduan untuk guru baharu yang ditugaskan untuk mengajar subjek
ini buat pertama kali di sekolah.
Konsep
Akauntabiliti & Integriti
Konsep
Akauntabiliti
Salah satu perkara utama di dalam
dunia pendidikan pada hari ini adalah berkenaan akauntabiliti. Akauntabiliti
secara umumnya boleh difahami sebagai menjalankan apa jua aktiviti yang
diamanahkan yang ditentukan mahupun ditetapkan secara bertanggungjawab ke atas atau
di atas segala kejayaan mahupun kegagalannya (Pelan Integriti Nasional,2004). Kesyumulan
Islam menggariskan konsep Akauntabiliti berasaskan Surah An-Nisa':58, yang
bermaksud,
".............
sesungguhnya Allah swt menyuruh kamu melaksanakan amanah terhadap orang-orang
yang memberi amanah”
Konsep
yang digariskan mengikut kesyumulan Islam ini adalah bersifat terbuka dan lebih
menekankan tentang amanah yang perlu dipikul apabila diberikan amanah tersebut.
Jika dilihat daripada dua pendapat di atas, akauntabiliti ini lebih menjurus
kepada pelbagai aspek yang perlu dikekalkan akauntabilitinya. Aristotle pada
tahun 400 sebelum masihi turut menjelaskan konsep akauntabiliti dalam
penulisannya ;
"Some
officials handle large sum of money: Therefore, It is necessary to have other
officials to receive and examine the accounts. These inspectors must administer
no funds themself. Different citis call them examiners, auditors, scrutineers,
and public advocates."
Apa yang cuba ditekankan oleh
Aristotle dalam penulisannya ini ialah tentang “inspectors” yang akan menjadi
penyemak kepada akaun. Individu yang dilantik ini perlu memiliki akauntabiliti yang tinggi
terhadap tugasnya kerana tanpa akauntabiliti atau kebertanggungjawaban,
penyelewengan akaun dan rasuah akan mudah terjadi. Ini jelas menunjukkan bahawa
konsep akauntabiliti sudah bertapak sejak lebih berabad lamanya di dunia ini
dan konsep yang diperbaharui daripada semasa ke semasa akan lebih releven
dengan peredaran zaman sekarang yang memerlukan individu yang mempunyai
akauntabiliti yang tinggi dalam pelbagai bidang.
konsep
akauntabiliti adalah satu obligasi untuk memberikan jawapan dan penjelasan
mengenai sesuatu tindakan dan prestasi kepada mereka yang berhak untuk mendapat
jawapan dan penjelasan tersebut (Tan Sri Ahmad Sarji)
Umumnya, Akauntabiliti merupakan
satu amanah yang perlu dilaksanakan oleh setiap individu yang bernama manusia
kerana akauntabiliti merupakan faktor pemangkin tindakan asas individu secara
dalaman bagi menghalang serta mengelakkan penyalahgunaan kuasa bagi mencapai
matlamat utama sesebuah organisasi. Akauntabiliti merupakan aset yang penting
dalam sesuatu organisasi untuk mencapai dan mengekalkan kualiti kerja unggul.
Jika dilihat daripada pelbagai
sumber, Akauntabiliti memiliki pelbagai definisi yang diperolehi melalui
pelbagai tanggapan dan pendapat pelbagai pihak. Kamus Istilah Pentadbiran
Perniagaan Pengajian Tinggi dan Kamus Dwi Bahasa (DBP) mendefinisikan
'Akauntabiliti' sebagai "Kepertanggungjawaban" dan
"Bertanggungjawab kepada seseorang mengenai sesuatu". Webster's New
World Dictionary pula mendefinisikan
'Akauntabiliti' sebagai "Responsible, liable or explainable”. The Chambers
20th Century Dictionary turut memberikan definisi mereka terhadap akauntabiliti
yang didefinisikan sebagai "The Liable to Give Account for Something to
Somebody." Jika diambil kira daripada semua definisi yang diberikan di
atas, akauntabiliti boleh disimpulkan sebagai kebertanggungjawaban yang penuh
terhadap amanah yang diberikan kepada seseorang individu.
Objektif yang mahu dicapai oleh
akauntabiliti pula ialah untuk memastikan bahawa semua individu mempunyai rasa
tanggungjawab untuk melakukan tugas yang telah diamanahkan kepada mereka dan
bertanggungjawab penuh terhadap tugas yang diberikan tanpa mengira berjaya atau
gagalnya tugas tersebut. Guru seharusnya menghayati konsep akauntabiliti kerana
seorang guru mempunyai akauntabiliti terhadap sekolah, diri sendiri ,
murid-murid dan profesion keguruan. Guru harus sentiasa menerapkan
akauntabiliti dalam pelbagai tugasan harian mereka kerana tugas guru adalah
tugas yang mulia dan dipandang tinggi oleh masyarakat sekeliling.
Konsep
Integriti
Pada hari ini, disini sana kita
dapat mendengar tentang Integriti diperkatakan oleh pelbagai Kementerian untuk
memupuk kualiti kerja yang unggul di kalangan penjawat awam. Kerajaan amat
memandang berat perihal integriti ini sehinggakan pada tahun 2004, Institut
Integriti Malaysia ditubuhkan untuk memacu perkembangan integriti di kalangan
penjawat awam. Institut Integriti Malaysia melalui Pelan Integriti Nasional
telah mendefinisikan integriti ini melalui pelbagai sudut.
Perihal
sifat individu dan organisasi yang sempurna berteraskan nilai murni seperti
jujur, benar, amanah, adil, bertanggungjawabkan, telus,cekap, dan bijaksana
(Glosari Integriti,2006)
“..kualiti
unggul yang wujudsecara keseluruhan dan padu. Ia berlandaskan etika
danpencerminan etika dalamtindakan sehari-hari.” (Pelan Integriti Nasional,
m.s.18)
“…Satu
kualiti dan ciri positif yang wujud secara keseluruhan dan padu pada individu
dan organisasi. Ciri dan kualiti integriti mengandungi unsur “wholeness” (yakni
kewujudan secara berpadu sebagai keseluruhan) pada diri individu ataupun
organisasi” (Pelan Integrasi Nasional,2004)
Íntegriti secara umumnya bermaksud
kualiti unggul yang wujud di kalangan individu dan kualiti ini berteraskan
kepada prinsìp berpegang teguh kepada kejujuran dan amalan bermoral tinggi. Selain
itu, integriti bermaksud keikhlasan, ketelusan, amanah, benar dan berpegang kepada
prinsip. Oleh itu, sebarang usaha bagi meningkatkan integriti akan menjurus
kepada melahirkan insan yang jujur, beretika serta memiliki nilai-nìlai
keagamaan dan kerohanian yang kukuh. Kesemua nilai-nilai ini penting dalam
melahirkan generasi pemimpin yang bakal mengetuai tampuk pemerintahan Negara
pada masa hadapan. Masyarakat yang mempunyai tahap integriti yang rendah akan menghasilkan
suasana pelaburan yang tidak sihat kepada negara. Justeru itu, ia akan
meletakkan negara di ambang kegagalan dalam merealisasikan Wawasan 2020 ke arah
sebuah negara maju.
Bagi individu yang bergelar penjawat awam, integriti pula
bermaksud melaksanakan amanah dan kuasa yang dipertanggungjawabkan menurut
kepentingan umum. Mereka tidak boleh menyalahgunakan kuasanya yang diberi untuk
kepentingan diri mahupun keluarga. Apabila berlaku konflik kepentingan, penjawat awam harus memberi keutamaan
terhadap kepentingan awam. Dengan demkian, penjawat awam perlu telus serta
harus memikul tanggungjawab yang diamanahkan (Sulaiman Mahbob, 2005). Integriti
turut dikaitkan dengan etika untuk difahami dengan lebih mendalam bagi penjawat
awam. Etika merupakan suatu tanggungjawab dan akibat daripada tingkah laku
seseorang atau profesion terhadap masyarakat. Sebagai contoh, seorang penjawat
awam sepatutnya memahami tanggungjawab terhadap peranan dan tingkah laku
sebagai kakitangan kerajaan. Bukan itu setakat itu sahaja, etika bermaksud satu
bentuk disiplin yang akan memberitahu kita apakah sistem moral dan etika yang
dihayati oleh satu-satu kelompok masyarakat, iaitu secara mengkaji dan menganalisis
sistem moral tersebut.
Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa Integriti bagi
penjawat awam merupakan kesempurnaan kualiti kendiri terutamanya apabila
menjalankan tugas tanpa perlu sebarang pengawasan namun pada akhirnya, hasil
kerja yang dihasilkan amat berkualiti dan menepati tahap kualiti yang
diperlukan untuk menjaga produktiviti perkhidmatan yang diberikan.
No comments:
Post a Comment