Perkembangan
Psikologi Kanak-Kanak Melalui Sukan
Kanak-kanak juga akan bertindak untuk melakukan tingkah laku yang juga
dilakukan oleh sahabat mereka terutamanya dalam sukan dan permainan. Tingkah
laku meniru model ini adalah boleh mendatangkan kesan yang positif dan juga
negatif kepada kanak-kanak. Disebabkan itulah, ibubapa berperanan untuk
memastikan kanak-kanak berada dalam perkembangan psikologi yang sihat.Menurut
Sullivan, kanak-kanak juga akan mempunyai kawan rapat (chumship ) yang mana
perhubungan ini membantu kanak-kanak daripada perasaan egosentrik. Sullivan
berpandangan, mempunyai kawan rapat membolehkan kanak-kanak belajar untuk
melihat sesuatu perkara daripada pandangan yang lain untuk memberikan kesan
kepada kanak-kanak tersebut di mana kanak-kanak akan menanamkan sikap
menitiberatkan perasaan orang lain. Contohnya, dalam sukan apabila salah
seorang rakan tercedera,rakan yang lain akan cuba membantu kerana dalam diri
mereka sudah terbentuk sikap saling membantu dan membina antara satu sama lain.
Banyak pendapat yang menyatakan bahawa persahabatan kanak-kanak sangat penting.
Kawan-kawan membuktikan hubungan yang dijalinkan sesama mereka (kalangan
kanak-kanak ) di mana kawan yang bersedia untuk bermain dan sama-sama melibatkan
diri dalam apa jua aktiviti sukan.
Antara cara membantu kanak-kanak rasa hebat tentang dirinya ialah
memperlihatkan kasih sayang dengan cara memuji atas usaha yang dilakukan oleh
kanak-kanak tersebut. Selain itu, keluarga boleh meluangkan masa bersama dengan
cara melakukannya bersama-sama contohnya membaca buku atau pergi berjalan.
Selain itu, menggalakkan anak-anak membincangkan apa yang dilakukannya di
sekolah. Selain itu, kanak-kanak juga boleh diberikan tanggungjawab mengikut
kemampuan kanak-kanak. Dalam pada itu, ibubapa juga perlulah memperihalkan
tingkah laku yang baik dan sebaliknya.
Hasil penulisan Aemas George Musa & Mimi Johna - IPG (Sukan) Kampus TAR, Kota Samarahan
No comments:
Post a Comment