i)
PENGENALAN
Sifat
dan sikap agresif memang sinonim dengan sukan terutamanya sukan yang berbentuk
kontak seperti ragbi,hoki,bola sepak,bola jaring dan beberapa jenis sukan yang
lain.Terdapat beberapa contoh insiden yang melibatkan keagresifan dalam sukan
khususnya tindakan sesetengah pemain yang melakukan kekasaran yang melampau
terhadap lawannya.Sebagai contoh,tindakan beberapa orang pemain pasukan
Kelantan yang melakukan tindakan kasar terhadap pemain Negeri Sembilan di
peringkay suku akhir pertandingan Piala Malaysia pada tahun 2000 yang lalu.
Keganasan dalam sukan merupakan satu fenomena tingkah laku.Ianya
merupakan satu fenomena tingkahlaku yang sentiasa berlaku dalam sukan.Ianya juga dikenali
sebagai suatu perlakuan yang bermatlamat atau mempunyai niat
sehingga boleh menyebabkan dan mendatangkan kecederaan dan kesakitan secara fizikal dan
psikologikal.
i)
DEFINISI
Menurut
Baron dan Richardson (1994),
keagresifan merupakan apa saja bentuk tindakan dan perlakuan yang bermatlamat
untuk menyebabkan kecederaan ke atas benda hidup yang lain dan bermotivasi
untuk mengelakkan diri dari dicederakan.Manakala menurut Wann (1997) pula,keganasan
dalam sukan adalah satu tindakan yang
bermatlamat untuk mengakibatkan kecerderaan secara fizikal, verbal atau
psikologikal keatas seseorang yang bermotivasi untuk mengelakkan diri dari di
cerderakan dan atau perbuatan yang mendatangkan kerosakan kepada harta benda
yang berpunca dari kemarahan.Silva (1981) pula menyatakan bahawa keagresifan
sebagai satu perlakuan untuk menyakitkan atau mengakibatkan kecederaan fizikal,
serta mental kepada benda hidup yang berusaha untuk mengelakkan tindakan
tersebut.
Berdasarkan definisi ini,
terdapat sedikit persamaan dengan definisi yang diutarakan oleh Baron dan
Richardson sebelumnya. Kedua-duanya memasukkan unsur niat, perlakuan secara
verbal dan psikologikal serta mangsanya bermotivasi untuk mengelakkan diri dari
dicederakan. Perbezaan ketara di antara kedua-duanya adalah elemen kerosakan
harta benda. Baron dan Richardson tidak mengambil kira kerosakan harta benda
sebagai hasil dari tindakan yang agresif. Sikap agresif
kadangkala diperlukan dalam sukan untuk menyerang pihak lawan.Keagresifan yang terlalu melampau akan menyebabkan
tumpuan menjadi semakin kecil.Kesannya, pemain akan melakukan
kesilapan sewaktu pertandingan.Setiap jenis sukan memerlukan tahap kebangkitan
yang sesuai serta berbeza-beza.
ii)
TEORI KEGANASAN
a) Teori Naluri
(Instinct Theory)
Teori
Naluri diasaskan berdasarkan kepada penulisan psikologis tersohor Sigmund Freud
dan seorang ethologis,Konrad Lorenz.Freud (1950) melihat keagresifan sebagai
naluri dalaman atau sesuatu yang tertanam dalam diri manusia sama seperti
lapar,dahaga serta nafsu seks.Oleh kerana ia merupakan naluri semulajadi
manusia sifat agresif ini tidak boleh
dikikis dari dalam diri manusia tetapi ia boleh dikawal serta diluahkan dengan
pelbagai cara.Antaranya dengan menggunakan aktiviti sukan sebagai salah satu
cara untuk meluahkan tekanan keagesifan dengan cara yang dibenarkan dalam
konteks masyarakat kita hari ini
Menurut
pendekatan Teori Naluri ini keagresifan perlu diluahkan secara terus untuk
menghilangkan tekanan yang terpendam dalam diri seseorang individu.Proses
meluahkan keagresifan ini disebut sebagai katarsi.Segala
bentuk perlakuan yang lasak dan kasar dianggap sebagai proses meluahkan
keagresifan yang terpendam ataupun katarsis.Sukan merupakan wadah yang sesuai
untuk melepaskan keagresifan yang terpendam kerana ia dianggap sebagai tempat
untuk melepaskan tekanan yang dibenarkan.Contohnys,seorang pentinju boleh
meluahkan keagresifannya di gelanggang tinju manakala seorang pemain ragbi
boleh melepaskan “geram” dengan membuat tackle terhadap pemain lawan di padang
permainan.
b) Teori
Frustration-Aggression
Teori
ini berkaitan dengan sikap agresif yang berlaku disebabkan oleh perasaan kecewa
pada diri seseorang ekoran daripada berlakunya kegagalan.Kenyataan ini telah
dikemukan oleh perasaan kecewa pada diri seseorang ekoran daripada berlakunya
kegagalan.Kenyataan ini telah dikemukakan oleh Dollard,Doob,Miller dan Mower
(1939).Namun pada hari ini,kenyataan ini tidak diterima sepenuhnya kerana tidak
semestinya orang kecewa akan menyebabkan berlakunya sikap agresif dalam sesuatu
aktiviti sukan atau senaman.Kajian dan pengalaman telah menunjukkan bahawa
seseorang yang kecewa tidak akan melepaskan sikap agresif sewenang-wenangnya
Malah,menurut Gill (1986),sikap agresif tidak selalunya ditonjolkan dalam
sesuatu aktiviti sukan atau senaman kerana ia boleh disalurkan dalam
pertandingan sukan.Contohnya,terdapat bukti bahawa ahli sukan kontak yang
kecewa dalam sesuatu pertandingan dapat mengawal dan merendahkan tahap agresif
dalam diri mereka di samping menggunakan pengalaman-pengalaman lampau.
c) Teori
Pembelajaran Sosial
Teori
ini menerangkan agresif sebagai sikap seseorang yang belajar melalui penelitian
orang lain yang mempunyai sikap ganjil.Sebagai contoh,ahli psikologi Bandura
(1977) telah mendapati bahawa kanak-kanak yang melihat orang dewas melakukan
sesuatu yang ganas akan meniru perbuatan tersebut lebih banyak berbanding dengan
kanak-kanak yang tidak terdedah dengan perbuatan yang ganas.Malah,menurut
kajian yang dilakukan oleh Smith (1988) terhadap sukan hoki ais,yang mana
terdapat pergaduhan sukan tersebut dan tindakan yang agresfi itu telah
dilakukan oleh pemain-pemain yang lebih professional di mana tindakan yang
agresif itu merupakan sesuatu yang normal dalam permainan sukan hoki ais.Kajian
Pembelajaran Sosial dalam sukan juga menunjukkan bahawa kebanyakan atlet tidak
diajar untuk bertindak ganas tetapi sikap agresif ini datang dengan sendirinya
dengan melihat orang lain melakukannya dalam permainan-permainan yang
lepas.Bandura (1977),Thirer (1993) telah menekankan bahawa peranan penting
orang lain banyak membantu dalam mengawal atau menyebabkan sikap
agresif,memandangkan model pembelajaran adalah orang yang bersikap agresif.
iii)
JENIS-JENIS
KEAGRESIFAN
a) Keagresifan
Ketara
Silva
(1984), menyatakan keagresifan ketara merujuk kepada tindakan agresif yang
berpunca daripada rasa marah dengan matlamat untuk mencederakan individu lain
(ataupun objek) serta dengan niat untuk melihat individu tersebut mengalami
kesakitan dan ganjarannya pula ( kepuasan ) apabila melihat individu tersebut
terseksa dengan kesakitan yang dialaminya.
Contoh:
Seorang
pemain penyerang telah dikasari sepanjang perlawanan oleh seorang pemain
pertahanan pasukan lawan dengan cara yang agak kasar, tetapi perlakuan kasar
tersebut tidak dihukum oleh pengadil. Oleh kerana terlalu marah, penyerang tadi
telah menyiku pemain pertahanan lawan tersebut (mendatangkan kecederaan) semasa
perebutan bola dengan niat untuk membalas dendam (mengakibatkan kesakitan).
Tindakan
ini dikategorikan sebagai keagresifan ketara kerana tindakan yang dibuat oleh
penyerang tadi berdasarkan rasa marah dengan matlamat untuk mencederakan pemain
pertahanan.Niatnya pula untuk mengakibatkan kesakitan kepada pemain pertahanan
tersebut dan ganjarannya ( kepuasan ) pula adalah melihat pemain tersebut
menanggung derita kesakitan akibat tindakannya.
b) Keagresifan
Intrumental
Merujuk
kepada sesuatu tindakan dengan niat untuk mencederakan individu lain,
bermatlamat untuk mendapatkan faedah atau ganjaran luaran seperti kemenangan,
hadiah atau prestij. Individu yang bertindak agresif tadi melihat tindakan
tersebut sebagai ”instrumental” ( perlu dilakukan ) untuk mencapai matlamatnya.
Contoh:
Tindakan
agresif seorang pemain pertahanan keatas pemain penyerang pasukan lawan dengan
niat untuk mencederakan pemain tersebut agar beliau tidak dapat beraksi dengan
baik seperti menjaringkan gol atau membuat hantaran kepada rakannya yang
lain.Matlamat utama pemain pertahanan ini ialah untuk memastikan pasukannya memenangi
perlawanan tersebut.Dalam contoh ini, niat untuk mencederakan (penyerang
pasukan lawan) masih ada, tetapi matlamat utama pemain pertahanan tersebut
ialah untuk memenangi perlawanan.
c) Keagresifan
Asertif
Tindakan
ini merujuk kepada penggunaan fizikal atau verbal dengan cara yang dibenarkan
(mengikut peraturan permainan) untuk mencapai sesuatu matlamat (kemenangan).
Dalam konteks ini, niat untuk mencederakan individu yang lain tidak timbul sama
sekali.
Jika
tindakan berlaku akibat tindakan asertif, ia tidak boleh dikira sebagai satu
tindakan yang agresif kerana tindakan tersebut dibenarkan mengikut
peraturan-peraturan permainan dan tiadanya niat untuk mengakibatkan kecederaan
kepada pemain lawan.
Contoh:
Penggunaan
tackle untuk menghadkan pergerakan atau merampas bola dari pemain lawan dalam
permainan ragbi dibenarkan serta termaktub dalam peraturan permainan selagi
tackle tadi dilakukan tidak menyalahi peraturan. Bagaimanapun, jika berlaku
kecederaan kepada pemain lawan akibat tackle bersih yang dilakukan, ia tidak
dianggap sebagai tindakan yang agresif kerana ia dilakukan dengan “bersih”
serta mengikut peraturan tanpa ada niat untuk mencederakan pemain lawan.
iv)
FAKTOR-FAKTOR
YANG MEMPENGARUHI KEGANASAN DALAM SUKAN
1. Kebangkitan Fisiologi.
Kebangkitan
fisiologi dalam sukan berkait rapat dengan suhu suhu di persekitaran dan bunyi
bisisng penoton.Suhu persekitaran berkait rapat dengan kecenderungan untuk bertindak
secara agresif kerana ia menyebabkan pemain berasa kurang selesa,rimas serta
mudah marah.Justeru itu,kesilapan yang sedikit atau tindakan yang dianggap
keterlaluan yang dilakukan oleh orang lain ke atas pemain ini akan menjadi
pencetus kepada pemain tersebut untuk bertindak secara agresif.Ini telah
dibuktikan oleh Reifman,Larrick dan Fein (1991) yang mendapati wujudnya
perkaitan secara linear di antara suhu dan bilangan pemukul bola yang terkena
bola yang dibaling oleh pembaling (pitcher).Dalam konteks ini, semakin tinggi
suhu semakin agresif pembaling membaling bola sehingga ramai pemukul bola yang
terkena balingan pembaling tersebut.
Satu
lagi factor yang berkait rapat dengan kebangkitan fisiologi dalam sukan adalah
kebisingan.Kebisingan penonton di stadium atau gelanggang boleh meningkatkan
kebangkitan pemain sehingga ia boleh menggugat prestasi pemain tersebut.kajian
yang telah dijalankan oleh Donnerstein dan Wilson (1976),Green (1978) dan Glass
dan Singer (1972) mendapati kebisingan yang tinggi tahap desibelnya merangsang
respon agresif individu terbabit.Justeru itu,kebisingan penonton stadium
menjadi pemangkin kepada tindakan agresif para pemain (Wann,1997)
2. Persepsi Individu Yang Dikasari
Keagresifan
akan meningkat jika bakal mangsa merasakan (berdasarkan persepsi) bahawa beliau
akan dikasari oleh oihak lawan.Dalam konteks ini,persepsi tentang niat pemain
lawan untuk mengasari seseorang individu adalah lebih “kukuh” dari kekalahan
atau suasana pertandingan dalam mencetuskan tindakan yang agresif di kalangan
pemain.Justeru itu,pemain yang menjangkakan bahawa beliau akan dikasari akan
bertindak dengan cara yang sama ke atas pihak lawan.
3. Takut Kepada Tindak Balas Yang Bakal Diterima
Takutkan
tindak balas yang bakal diterima dari pemain pasukan lawan lazimnya akan mengurangkan perlakuan
agresif dalam sesuatu perlawanan sukan.Dengan kata lain,setiap pemain
menghormati pemain pasukan lawannya dan masing-masing cuba untuk mengatasi
lawannya tanpa bertindak secara agresif.Bagaimanapun akan sampai satu tahap di
mana setiap pemain mula mencabar lawannya dan tindakan itu menjadilkan suasana
perlawanan menjadi lebih sengit.Kesannya tindakan atau perlakuan yang agresif
akan meningkat kerana setiap tindakan yang agresif akan dibalas dengan tindakan
yang sama ataupun lebih,untuk menunjukkan siapa yang lebih
hebat.Akhirnya,perlakuan agresif akan sampai ke kemuncaknya jika perlawanan
tidak dikawal dengan baik.
4. Perbezaan Mata Dan Jaringan.
Kajian
yang dilakukan dalam sukan bola sepak dan hoki ais mendapati semakin besar
perbezaan mata atau jaringan ,maka semakin banyak kekasaran yang dilakukan oleh
pemain pasukan yang sedang ketinggalan (Cox,1999).Bagaimanapun jika kedudukan
adalah seri ataupun perbezaan jumlah mata kecil,kurang perlakuan agresif
dilakukan oleh pihak yang terlibat iaitu pemain dan jurulatih khususnya
bimbangkan risiko yang bakal dihadapi jika pemain melakukan tindakan yang kasar
dan agresif.
5. Lokasi Perlawanan
Biasanya,pasukan
yang bermain di tempat sendiri akan bertindak lebih agresif kerana mereka
mendapat sokongan penyokong sendiri serta ingin menjaga maruah pasukan sebagai
tuan rumah.Bagaimanapun,menurut Russell (1981),ia bergantung kepada corak
keagresifan yang ditonjolkan serta jenis sukan yang dipertandingkan.Bagi sukan
bola sepak,pasukan yang bermain di tempat lawan biasanya lebih agresif kerana
mereka ingin mempertahankan kedudukan mereka,manakala bagi hoki ais,ia adalah
sama jika bermain di tempat sendiri ataupun di tempat lawan (Cullen &
Cullen,1975).
6. Keputusan Pertandingan
Pemain
pasukan yang tewas atau merasakan bahawa pasukannya tidak berpeluang untuk
menang lazimnya lebih agresif jika dibandingkan dengan pemain pasukan yang
memenangi perlawanan tersebut.Ini mungkin kerana rasa kecewa berdasarkan Teori
Frustrasi-Agresif (Cullen & Cullen,1975).
7. Kedudukan Pasukan Dalam Liga
Pasukan
yang berkedudukan di tempat teratas liga lazimnya kurang agresif (kurang
melakukan kekasaran) jika dibandingkan dengan pasukan yang kedudukannya di
bawah.Jika dilihat dari sudut Teori Frustrasi-Agresif,pasukan yang Berjaya
lazimnya sudah mencapai matlamat mereka sedangkan pasukan yang di bawah kecewa kerana gagal mencapai apa yang
diidamkan.Justeru itu,mereka bertindak secara agresif untuk meluahkan tekanan
yang ditanggung.
8. Jangka Masa Dalam Permainan
Umumnya,perlakuan
agresif dalam sesuatu perlawanan lazimnya akan meningkat sejajar dengan
peningkatan masa permainan.Bagaimanapun, kenyataan ini juga bergantung kepada
jenis permainan.Yang jelas,keagresifan jarang berlaku di awal masa permainan.
9. Penggunaan Steroid
Salah
satu sebab pengharaman penggunaan steroid dalam sukan adalah kerana kesan
sampingannya.Antara kesan sampingan steroid adalah peningkatan keagresifan
individu yang mengambil atau menggunakan steroid.Justeru itu sebagai jurulatih
atau mereka yang terlibat dalam sukan,kita perlu memastikan agar pemain tidak
mengambil apa-apa jenis ubat-ubatan terlarang sebelum mereka mengikuti
pertandingan.
v)
CARA-CARA
MENGATASI KEGANASAN DALAM SUKAN
1. Mendisiplinkan Atlet Dengan Sikap Yang Betul
Jurulatih perlu mendisiplinkan atlet dengan mengajar mereka untuk
bersikap dengan baik dan menerapkan kemahiran mengawal tekanan sewaktu bermain
dalam sesebuah pertandingan.Jurulatih juga perlu mendisiplinkan atlet untuk
mengawal keagresifan mereka bukan sahaja sewaktu bermain malah selepas tamatnya
sesebuah pertandingan terutama sekali jika mereka terpaksa berhadapan dengan
kekalahan. Jurulatih juga perlu mengkaji perwatakan seseorang atlet
tersebut.Misalannya,mendapatkan biodata atlet yang merangkumi latar belakang
keluarga,rakan-rakan terdekat,pengambilan makanan,sejarah penyakit serta segala
maklumat yang penting berkaitan dengan atlet tanpa mengganggu privasi atlet.
Dalam mengajar sikap yang betul kepada atlet,jurulatih juga sepatutnya
tahu bagaimana hendak menyelesaikan masalah di samping menunjukkan tindakan
yang tidak ganas.Cmtohnya, menurut Miller (1993),di sebuah sekolah di Maryland
terdapat satu program yang menawarkan latihan untuk memperbaiki suasana
sekolah.Program ini dimulakan dengan mengenalpasti pelajar yang berketrampilan
dan berkemahiran berkomunikasi yang baik akan bertindak sebagai perantara dalam
menyelesaikan konflik dengan pelajar yang bermasalah.Ketua rakan sebaya ini
akan mengajar cara-cara menyelesaikan masalah tanpa tidakan yang ganas.Walaupun
contoh ini bukan satu-satunya model penyelesaian masalah,namun ia jelas
menunjukkan kepentingan mengajar kanak-kanak dapat menyelesaikan masalah tanpa
tindakan ganas.
2. Ceramah Motivasi
Menyampaikan
ceramah-ceramah motivasi yang pada kebiasaannya disampaikan oleh pakar-pakar
sukan (psikologi) sebelum sesuatu kejohanan sukan perlu menerapkan unsur-unsur
fair-play kepasa atlet.Dengan cara itu,mereka bukan sahaja diberikan semangat
untuk meningkatkan keyakinan diri,konsentrasi dan motivasi malah telah
diberikan suntikan tentang perlunya “ semangat kesukanan” semasa
bertanding.Dengan cara tersebut,ia boleh membantu mengelakkan sikap agresif.
3. Membuat Pemeriksaan Terhadap Penonton Sebelum Memasuki
Stadium.
Manakala
cara yang terakhir untuk mengawal sikap ini adalah dengan mengawal tindakan
ganas yang dilakukan oleh penonton.Di sini terdapat beberapa strategi umum bagi
mengawal tindakan agresif penonton.Antaranya,mengharamkan pengambilan alcohol
kepada penonton dalam sebarang pertandingan sukan.Pemeriksaan perlu dilakukan
di pintu masuk penonton bagi mengelakkan mereka daripada membawa masuk
barang-barang yang membahayakan seperti mercun,kayu,benda-benda tajam serta minuman
memabukkan.
4. Memisahkan Penyokong Pasukan
Penyokong
kedua-dua pasukan perlu dipisahkan agar tidak berlakunya pergaduhan atau
perkara yang tidak diingini di dalam stadium.Perkara tragis perlu dielakkan
seperti yang berlaku di beberapa Negara Eropah di mana ramai penonton mati
akibat pergaduhan antara penyokong.
5. Mempromosikan Acara Sukan Sebagai Aktiviti Keluarga
Apabila
aktiviti sukan menjadi aktiviti keluarga,maka kita akan menjaga kesopanan serta
perlakuan agar aktiviti tersebut dapat dinikmati dalam suasana yang selamat.
6. Media Tidak Menyalahgunakan Peranannya Sebagai
Penyampai Informasi Maklumat.
Pihak
media perlu memastikan agar laporan atau publisiti yang diberikan terhadap
perlawanan tersebut tidak ada sentiment yang negatif.Ini adalah kerana
kewujudan sentimen yang negatif di antara kedua-dua pasukan bukan sahaja akan
membakar api dendam di antara pemain,malahan di antara paa penyokong.Ini akan
menyebabkan suasana perlawanan menjadi tegang dan merbahaya seperti yang
berlaku dalam pertandingan separuh akhir Piala Eropah di antara Kelab Leeds
United dan Kelab Galatasary dari Turki.
vi)
RUMUSAN
Kesimpulannya,keagresifan
dalam sukan tidak mustahil untuk diatasi jika mereka yang terlibat mempunyai
niat yang positif untuk bersama-sama mengatasi keadaan ini.Pengiat sukan
sebenarnya bertanggungjawab untuk memastikan atlet-atlet muda di bawah didikan masing-masing dapat bertanding dalam
suasana yang selamat dan kondusif.
BIBLIOGRAFI
Nota Psikologi Sukan
http://sainssukan.forumotion.com/t87-psikologi-sukannota (diakses pada 10 Februari 2012)
Keganasan
Dalam Sukan
http://www.scribd.com/doc/58352554/KEGANASAN-DALAM-SUKAN
(diakses pada 15 Februari 2012)
Keganasan dan Keagresifan
dalam Sukan http://azharpjpk.blogspot.com/2009/08/keganasan-keagresifan-dalam-sukan.html
(diakses pada 20 Februari 2012)
http://www.lmsipda.net/lms/course/info.php?id=123
(diakses pada 24 Februari 2012)
Mohd Sofian Omar Fauzee, (2002). Psikologi Sukan;
Daya Tahan Mental Dan Emosi Di Kalangan Atlet. Kuala Lumpur: Utusan
Publications & Distributors.
Mohd Sofian Omar Fauzee, (2001). Psikologi Sukan;
Aplikasi Teori dan Praktikal Kuala Lumpur: Utusan Publications &
Distributors.
Mohd Sofian Omar Fauzee, (2003). Penyelesaian
Masalah Atlet Melalui Pendekatan Psikologi, Kuala Lumpur: Utusan
Publications.
Shaharudin
Abd.Aziz (2001), Mengaplikasi Teori
Psikologi Dalam Sukan,Kuala Lumpur : Utusan Publication & Distributors.
Hasil Penulisan Angelina Bt. Andrew Daal & Vianey Bt.Jugi... IPG(sukan) Kampus TAR, Kota Samarahan, Sarawak
No comments:
Post a Comment