atas sebab-sebab kerahsiaan, bahagian i,ii & iii terpaksa tidak didedahkan untuk menjaga nama baik subjek kajian...harap maklum...
langkah menangani tingkah laku yang dikenalpasti.
Sebagai guru, saya sememangnya
mahukan semua murid saya memahami apa yang saya ajari dan saya mahu semua murid
saya mendapat ilmu daripada setiap sesi pengajaran yang saya lakukan. Oleh itu,
saya telah merangka beberapa strategi untuk membantu murid ini seberapa daya
yang saya mampu lakukan.
Langkah
yang pertama ialah menggunakan kontrak lisan sebagaimana yang terdapat
dalam teknik modifikasi tingkah laku
(teori behavioris) . Menurut
Duke (1980), menyatakan bahawa
setiap individu bertanggungjawab terhadap perlakuannya sendiri. Murid-murid
berkemungkinan menjadi tidak berdisiplin kerana mengikut kehendak-kehendak diri
mereka sendiri tanpa sebarang pengaruh dari luar, iaitu apa yang dikatakannya
sebagai “ the potential influence of
student’s free will “. Dengan menggunakan cara ini, murid akan diberi
kontrak yang menyatakan bahawa dia tidak akan bermain sehingga lewat malam dan
tidur sebelum pukul 10 malam.
Langkah
yang kedua ialah menyuruh murid ini meniru perlakuan abangnya yang tidur
awal pada setiap hari untuk bersedia ke kelas pada keesokan harinya. Langkah
ini terdapat dalam teknik modifikasi
tingkah laku iaitu teknik modelling yang diubahsuai daripada teori pemodelan
bandura (1963). Adalah diharap bahawa murid ini dapat memberikan tindak
balas yang positif kepada teknik ini kerana orang yang menjadi model ialah
abangnya sendiri dan orang yang rapat dengannya.
Langkah
yang ketiga ialah dengan meletakkan murid ini di tempat duduk guru semasa
sesi P&P berlansung. Murid ini juga akan diberikan perhatian yang khas
semasa sesi P&P berlansung. Ini kerana murid ini boleh mengganggu rakannya
jika tidak diberikan perhatian. Semasa sesi P&P berlansung juga, saya akan
cuba untuk mengambil sedikit masa untuk memberi fokus sepenuhnya kepada murid
ini. Selalunya saya akan menggunakan masa murid-murid lain melakukan lembaran
kerja untuk saya memberi perhatian khusus kepada murid ini kerana saya mahu
murid ini memahami apa yang saya ajar kepada murid-murid lain
sekurang-kurangnya konsep sesuatu tajuk tersebut. Ini adalah kerana mengikut Rabven (1977), apabila murid-murid tidak
berminat dalam mata pelajaran tertentu dan guru pula tidak menarik minat mereka
maka murid-murid tersebut akan hilang semangat belajar dan akan melakukan apa
jua yang terlintas dalam fikiran mereka. Oleh itu, adalah penting bagi
saya untuk memastikan murid ini mendapat tumpuan yang sepatutnya bagi
mengelakkan murid ini tercicir daripada sesi P&P dan menganggu sesi P&P
dengan menganggu rakan-rakannya yang lain.
Langkah
yang keempat ialah menggunakan teknik peneguhan yang diperkenalkan oleh B.F
Skinner. Menurut Skinner ( 1930 ),
tingkah laku boleh diajarkan dan dipelajari melalui satu stimuli yang sesuai
yang diberi sebaik saja wujunya tingkah laku operan itu. Peneguhan boleh
menjadi dalam bentuk berupa peneguhan positif dan negatif. Strategi yang saya
akan gunakan adalah cara yang mudah dan senang untuk saya uruskan. Menggunakan
peneguhan positif, saya akan menggunakan kaedah ganjaran terhadap setiap
perlakuan yang baik yang ditunjukkan oleh murid ini. Ganjaran adalah dalam
bentuk hadiah maujud atau pujian. Untuk peneguhan negatif pula, saya akan
menggunakan teknik hukuman yang bukan dalam bentuk yang menyakitkan dan
menyukarkan murid ini. sebaliknya, saya akan menggunakan hukuman yang akan
membantu murid ini di dalam pelajarannya.
Saya berharap agar strategi-strategi
yang telah saya rancang ini akan berjaya mencapai objektifnya untuk membantu
murid ini di dalam kelas. Adalah menjadi tanggungjawab saya untuk memastikan
murid ini memahami sekurang-kurangnya konsep nilai yang cuba saya ajarkan
kerana saya mahu mendukung aspirasi negara untuk menghasilkan anak bangsa yang
mampu memimpin negara pada suatu hari nanti.
Bahagian iv : Cadangan / Rumusan
Untuk mengutarakan cadangan bagi
membantu murid ini, terlebih dahulu hendaklah difahami bahawa murid ini adalah
murid yang disahkan OKU – Disleksia dan sebarang bentuk cadangan untuk membantu
murid ini adalah hendaklah mengikut kemampuan guru yang mengajarnya kerana
murid ini sepatutnya ditempatkan di sekolah khas namun atas faktor-faktor yang
tidak dapat dielakkan, murid ini terpaksa meneruskan pelajarannya di sekolah
arus perdana biasa. Bagi membantu murid ini, terdapat 2 cara yang boleh
dilakukan oleh guru yang mengajar dan pentadbir sekolah.
Cara
yang pertama adalah tanggungjawab pihak sekolah terutamanya pentadbir
sekolah melalui cara menghantar murid ini ke sekolah khas sekurang-kurangnya 2
kali sebulan bagi membolehkan murid ini mengikuti sesi P&P khas yang
dikendalikan oleh guru yang benar-benar berkelayakan dalam bidang tersebut.
Cara ini disebut Program Berasingan Di
Sekolah Khas (Jasma & French, 1994). Dengan program ini, murid ini akan
dapat belajar dalam kategori yang sama dengan masalahnya dan ini akan membantu
murid ini memperkembangkan kemahiran motor dan inteleknya.
Cara
yang kedua adalah melalui kemahiran
menggambar sebagaimana yang dinyatakan oleh Ruzitah Tapah & Mazlan Othman (2004) dalam bukunya Pendidikan Seni Visual dan juga mengikut
pandangan Rahmat Salihon. (2004 ) dalam
bukunya Pendidikan Seni Visual. Di
dalam kemahiran ini, terdapat 8 aktiviti dan kemahiran yang boleh digunakan di
dalam kelas seperti lukisan, catan, gurisan, kolaj, mozek, stensil, gosokan dan
cetakan. Namun, aktiviti yang dipilih hendaklah disesuaikan dengan kemahiran
guru dan kemudahan yang ada. Dalam kes murid ini, aktiviti yang paling sesuai
adalah lukisan, catan, gurisan, kolaj dan gosokan. Aktiviti-aktiviti dan
kemahiran ini hendaklah mengikut prinsip-prinsip asas pendidikan seni iaitu :
(a) Stimuli atau
rangsangan
(b) Fantasi atau
imaginasi
(c) Nilai aktiviti
bermain sambil belajar
(d) Nilai aktiviti
psikomotor
(e) Nilai trapeutik
(f) Seni sebagai
komunikasi tampak
Aktiviti-aktiviti ini
boleh dijalankan di dalam kelas biasa bagi memastikan murid seperti murid ini
tidak menganggu rakan-rakan yang lain untuk belajar di dalam kelas dan dalam
masa yang sama,untuk mengasah kemahiran motor murid. Selain itu, aktiviti ini akan
memberi peluang murid ini meneroka sendiri melalui luahan perasaan yang
dihasilkan sendiri oleh murid ini.
Secara rumusannya, murid ini boleh
dibantu melalui cara dan pendekatan yang betul dan komprehensif walaupun berada
di sekolah aliran perdana. Meskipun murid ini disahkan disleksia, namun masih
ada beberapa langkah yang boleh dibuat untuk membantu sekurang-kurangnya
membentuk kemahiran motor dan intelek murid ini di paras yang minimum. Guru
hendaklah pandai menggunakan kemahiran yang dimiliki untuk mencorakkan P&P
dan memastikan murid ini tidak terabai daripada sesi P&P hanya kerana murid
ini adalah murid OKU. Bak kata pepatah, hendak
seribu daya, tak hendak seribu dalih. Setiap murid adalah permata negara
dan guru adalah insan penting bagi memastikan setiap permata negara adalah
permata yang bersinar dan akan menyumbang kepada negara pada suatu hari kelak.
No comments:
Post a Comment