#
BAB 1 – PENGENALAN KAUNSELING
Definisi kaunseling.
Satu
perbincangan antara kaunselor terlatih dgn individu atau kelompok kecil yg
mengalami kekeliruan dan memerlukan bantuan,bersama-sama memikirkan dan
meneliti bbrp alternatif utk mengatasi sesuatu kecelaruan dan seterusnya
melaksanakan alternatif yg dipilih.”
Perbezaan antara
kaunseling dan psikoterapi.
(1)Kaunseling – lebih menumpukan perhatian
kpd membantu
individu mengatasi
kebuntuan,kekusutan
fikiran utk meneruskan
kehidupan yg lebih
tenteram.
(2)Psikoterapi – lebih memberi penekanan
kpd pemulihan
‘penyakit mental’.
Matlamat kaunseling
(1)Mengubah tingkah laku kpd kehidupan
yg lebih produktif/memuaskan.
(2)Memulakan dan meneruskan hubungan
positif.
(3)Mengurus kendiri dgn efaktif apb dlm kesulitan
(4)Membuat
keputusan Rasional.
(5) Bantu Klien
Berkembang secara positif
dan mencapai
potensi/minat.
Peranan Kaunselor ( Aspek tempat dan situasi)
(1)
Sekolah – membantu pelajar membuat pemilihan kerjaya yg sesuai utk mereka.
(2)
Penjara – Membantu pemulihan ahli dan proses mengintegrasikan mrk semula dgn
masyarakat.
(3)
Hospital – membantu keluarga yg kehilangan ahlinya menghadapi dan menerima
kehilangan.
(4)
Pejabat Agama Islam – membantu suami isteri yg mengalami masalah r.tangga.
(5)
Pejabat Kerajaan – Membantu pekerja yg stress atau menghadapi masalah burn
out.
(6)
Gereja – membantu mrk yg menghadapi masalah peribadi spt masalah dgn ibu
bapa.
Peranan Kaunselor (Aspek Individu)
(1) Kesihatan fizikal – bantu individu jaga
kesihatan.amalkan tabiat
yg positif.
mengamalkan
(2) Keperluan sosial – hubungan
keluarga,persekitaran
tempat
kerja,persahabatan
dan kegiatan lain yg
menghubungkan
individu tersebut dgn orang
lain.
(3) Kesihatan mental – kaunselor perlu
rangsang pemikiran
klien spy lebih kreatif dlm
menyelesaikan
masalah.
(4) Keperluan emosi – tingkatkan
kesejahteraan emosi
klien spy ia dpt
menyatakan masalah
dan perasaannya
terhadap
kehidupannya.
(5) Keperluan kerohanian – perlu krn skrg
manusia bertindak
berlandaskan sesuatu
kepercayaan dan
ajaran agamanya.
Ciri-ciri Kaunselor.
Percaya Klien unik dan berharga
Percaya Klien boleh berubah
Faham bagmna indiv efektif berfungsi
Mengenali diri sendiri
Perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling.
(1) Pengajaran dan
latihan
– menyebarkan maklumat dan melatih kemahiran. Cth ceramah AIDS
(2) Kaunseling – membantu mencapai
penyelesaian klien. Cth Pemulihan Dadah
(3) Pengambilan
ujian
– ujian IQ (kecerdasan),ujian EQ (ujian emosi dan ujian personaliti)
Kaunseling kelompok.
Antara
tiga atau lebih individu.Penggunaan interaksi kelompok utk memfasiliti
pemahaman kendiri dan memfasiliti perubahan tingkah laku individu.
Jenis-jenis kelompok.
(1) Kelompok Bimbingan.Contoh-contoh
tajuk yg
diperbincangkan: masalah social
(bahaya
dadah);pengurusan masa.;kemahiran
belajar;pemilihan
kerjaya.;persediaan
peperiksaan.
|
|
(2) Kelompok Kaunseling –
(3) Kelompok lain – kelompok
terapi,kelompok sensitivity,kelompok – T.
Kelebihan Kaunseling
Kelompok.
(1) Sangat praktik-
Tugas kaunselor banyak. Jimat masa-Selesaikan masalah yg sama secara
kelompok.
(2) Berkaitan dgn jenis
masalah yg dihadapi klien- Masalah interpersonal- lebih percaya rakan sebaya.
(3) Klien mempunyai
peluang mencuba tingkah laku baru dlm keadaan selamat dgn sokongan ahli-ahli
lain.
(4) Klien akan merasa
kurang tertekan apb mengetahui org lain juga mempunyai masalah yg sama.
Unsur-unsur
terapeutik dlm kaunseling kelompok.
(1) memberi harapan kpd
klien. (2) perasaan selamat dan
mendapat sokongan. (3) kesatuan
antara ahli-ahli. (4)mempelajari
sesuatu dari ahli lain.(5) pembelajaran
interpersonal (perorangan)
Prinsip Kerahsiaan
dlm Kaunseling.
(1) Tanggungjawab
kaunselor menjaga kerahsiaan kliennya bkn muktamad.Dlm situasi tertentu boleh
dedahkan. (2) Kerahsiaan
dipelihara sekiranya tdk menggugat hak individu lain atau org ramai.
(3) Kerahsiaan sesuatu
yg tlh diketahui umum - kaunselor tdk terikat dgn kerahsiaan lagi.
Kepentingan
Kerahsiaan
(1)
Klien rasa selesa dan selamat meluah perasaan
(2)
Klien boleh harapkan kaunselor dan menaruh kepercayan
Situasi pengecualian
kerahsiaan.
(1) Klien membahayakan
diri dan org lain.
(2) Klien sendiri
meminta maklumat ttg dirinya didedahkan.
(3)Mahkamah meminta
maklumat didedahkan.
(4)Kaunselor mencurigai
klien spt ada penderaan berlaku
BAB 2 – PROSES
KAUNSELING
Tahap Kaunseling.
(1) Tahap membina
hubungan-
tahap membina asas yg kukuh utk mewujudkan satu perkongsian bekerjasama.
(1)Mewujudkan suasana yg menggalakkan
interaksi.
(2) Menentukan matlamat awal kaunseling.
(3) Menstruktur hubungan.;kefahaman ttg
proses kaunseling; penjelasan peranan klien, kaunselor dan matlamat.; Aspek
kerahsiaan klien.(4) Membina kepercayaan.
(2) Tahap penerokaan – tahap memahami
bgmn klien mempersepsikan masalahnya.
(1)
Meneroka Skop masalah.
(2)
Analisis aras perkongsian klien.
(3)
Analisis Pola sejarah klien-
Adakah pernah alami; Adakah resolusi sama.
(4)
Mengenalpasti kekuatan dalaman
klien
(3) Tahap membuat keputusan – thp
membentuk satu
matlamat utk klien.Strategi
dan arah mana nak
bawa klien. Persetujuan;
(1) matlamat mesti
dipersetujui bersama (2)
setuju dgn
pendekatan dan strategi diguna.
(4) Tahap pelaksanaan- thp di mana
kaunselor berusaha
menurunkan aras
kerisauan klien,
atau menyelesaikan
masalahnya. Faktor
yg mempengaruhi
keberkesanan
kaunseling: (1) Pengaruh org yg
terdekat cth ; suami
(2) Sumber bantuan lain
cth: kebajikan masyarakat
(3)
Penyediaan risalah –Maklumat AIDS
(5) Tahap menamatkan sesi kaunseling- thp
kaunselor membuat
rumusan apa yg tlh
berlaku dlm sesi
kaunseling dan
kesannya.Tiga
perkara yg mesti dicapai:
(1)
kemajuan selama menjalankan kaunseling selama ini mesti dirumuskan kpd tiga
kesan-kesannya.2) Isu-isu yg mesti diselesaikan pd masa ini hendaklah
dikemukakan.
(3)
Memikirkan cara-cara mengekalkan pertumbuhan klien setelah ditamatkan
kaunseling.
|
|
Klien yang enggan
bekerjasama.(Dirujuk kpd
kaunselor tanpa kerelaan mereka)
(1) Klien yang degil
dan tidak komited.
Sebab-sebab
klien degil tapi komited dan tidak mahu membuat perubahan ialah kemungkinan
klien:
-takut
utk mengetahui diri dgn mendalam dan mengetahui kelemahan dan keburukan diri
sendiri.
-Takut
utk membuat perubahan.Sesuatu yg diketahui adalah selesa dan selamat dr
sesuatu yg -tdk diketahui yg mungkin akan menggugat rasa selamat.
-Takut
atau tidak tahu bgmn hendak meluahkan perasaan.
-Tdk
memahami proses kaunseling dan tidak tahu apa yg akan berlaku kalau
melaluinya.
(2) Klien yg degil
tapi komited.
-datang
dgn sukarela.
-Sanggup
membina hubungan dgn kaunselornya.
-Melibatkan
secara aktif dlm proses kaunseling.
-Tetapi
tdkmahu mengubah perasaannya,pemikirannya dan kelakuannya yg bermasalah.
Menghadapi klien yg
degil.
(1)Elak reaksi
negetif.-
elak perbuatan yg blh timbulkan kemarahan klien (2)Terima klien.- hormati
(3) Sikap tdk putus asa- bersabar (4)
Fahami punca kedegilan. (5) Atasi
kedegilan dgn positif – beri jalan yg membina/menolong
Mencari maklumat
tentang klien.
(1) Mengenali klien
sendiri sblm menjadi klien.
(2) Mendapat maklumat
dr org terdekat dan yg mengenali klien.
(3) Menyelidik latar
belakang klien dgn borang-borang.
(4) Membuat pemerhatian
sendiri ke atas klien.
(5)Membuat pemerhatian
ke atas apa yg diceritakan dan pergerakan badan klien
Bab 3- Kemahiran
Berkomunikasi
Mempelajari
kemahiran kaunseling.
(1) kaunselor baca buku-buku.(2)Mendengar
kuliah.(3)Menghadiri seminar-seminar.
(4)Berbincang dgn kaunselor atau org lain yg
berminat.(5)Melihat demontrasi bagaimana
pendekatan-pendekatan
kaunseling digunakan.
(6) Melakonkan gerak
geri kaunselor yg dilihat atau dirakam.
Persediaan awal
Kaunselor
(1) memastikan persekitaran perjumpaan;
(selesa dan selamat./perbualan tidak boleh
didengari oleh orang
lain./Tidak ada gangguan
manusia atau benda./Memberi ketenangan.)
(2) pengambilan
klien. (mengetahui
latar belakang klien./ Membuat
kaji selidik untuk mengetahui klien.)
Temu bual Kaunseling
Pertama. (
(1) Fasa memulakan sesi.( berbual ringan utk
bbrp minit sehingga
klien rasa selesa.-
Menetapkan dgn
persetujuan klien brp lama sesi
itu - Memastikan
klien tahu dia boleh meluahkan
masalahnya dgn
selamat.)
(2) Fasa menstruktur sesi.( peranan masing2.-
matlamat kaunseling.- Kerahsiaan antara
kaunselor dan
klien.)
(3) Fasa menerangkan
matlamat sesi.
(4) Fasa menamatkan sesi. (dgn membuat
keputusan utk
meneruskan proses kaunseling atau
tdk.Jika ya,adakah
utk merujuk klien ke agensi lain
atau tdk.Jika
tdk,mengatur temujanji utk sesi
seterusnya).
(5) Fasa membuat
rujukan.
Jenis-jenis tingkah
laku bukan lisan.
(1) Anggota badan Cth: mata yang selalu pandang ke
bawah mungkin menunjukkan klien tidak mempunyai keyakinan diri yang tinggi.
(2) Nada suara Cth: suara yang tinggi dalam percakapan
mungkin menunjukkan klien sedang mengalami tekanan seperti marah atau
kerisauan yang amat sangat.
(3) Persekitaran Cth: kedudukan klien yang jauh dari
kaunselor dan mengundur apabila kaunselor mendekatinya mungkin menunjukkan
klien masih belum bersedia untuk menaruh harapan atau kepercayaan kepada
kaunselor.
|
|
|
|
|
|
Tingkah laku bukan
lisan seorang kaunselor dan ertinya:
(1) Tumpuan mata.- Tumpuan mata yg
bersahaja akan
memberi erti yg kaunselor
memang ambil berat
apa yg hendak
diperkatakan klien.
(2) Postur terbuka. - Kaunselor x blh duduk
dgn tgn. atau kaki
bersilang yg memberi erti
dia tdk bersedia
mendgr klien.Postur terbuka
akan meyakinkan
klien yg kaunselor sdg
menumpu perhatian.
(3) Menghadap klien.- Kaunselor perlu
hadap
klien tanpa sebarang
sekatan objek.Ini akan
memberi erti yg
kaunselor melibatkan diri dlm
perbincgn antara
mereka.
(4) Condong ke hadapan. - Menunjukkan
minat kaunselor kpd
apa yg hendak dibincang
oleh klien.
(5) Dlm keadaan rilek. - Raut wajah kaunselor
mesti dlm keadaan
tenang dan selesa.Nada
suara
sederhana.Suara lembut.Keadaan
tenang kaunselor
akan meyakinkan klien dan
ia akan merasa
selesa.
Kemahiran
Komunikasi
(1) Soalan terbuka.- Kaunselor perlu tahu
bila
serta
byk mana hendak guna soalan terbuka.
Jika
digunakan pd masa yg sesuai akan
menggalakkan
klien bercerita.Terlalu byk
soalan
terbuka akan membosankan klien.
(2) Senyap.- Kaunselor perlu
senyap spy klien
dpt
merefleksi ceritanya atau menggalakkan
klien
berckp.Terlalu lama senyap buat klien
rasa
tk selesa dn kaunselor tk tumpu
perhatian.
(3) Mendengar. - Kaunselor perlu dgr
dgn teliti
apa
yg dikatakan klien utk beri respon.Dia
perlu
‘mendengar’ disebalik apa yg
diperkatakan
juga utk mengetahui maksud
sebenar
apa yg diperkatakan klien.
(4) Penyataan semula.- Kaunselor
menyatakan
semula dgn perkataan sendiri
kenyataan
klien utk memastikan persepsinya
adalah
betul.
(5) Merefleksi perasaan. - Penekanan kpd
perasaan yg dialami oleh klien akan
menunjukkan yg kaunselor menerima dan
memahami apa yg klien rasa.
(6) Meringkaskan isu. - Ringkaskan semua
isu yg penting dan masalah yg boleh
merangkumi bbrp sesi.
(7) Meringkaskan perasaan. - Ringkaskan
perasaan
klien mengenai isu-isu pening dan
masalah
yg dihadapi dpt membantu kaunselor
menunjukkan
pemahaman kaunselor dan
membolehkan
kaunselor memberi respon yg
betul
secara empatik.
Bab 4: Kemahiran Peranan
Peranan
Penumpuan :
Beri sepenuh perhatian pd klien dan tunjuk pemahaman tanpa prasangka dari
segi suara, fizikal, mental dan perasaan.
Jenis-Jenis
Respon Penumpuan
(1) Respon mudah; galak klien teruskan
cerita spt ya, mm, oo atau anguk2 kepala.
(2) Refleksi kandungan dan perasaan ;
memahami perasaan dari cerita klien spt sedih, marah, suka.
(3) Penekanan; merangsang klien jelaskan
fakta penting dalam cerita spt, minta klien ulang yg disebut.
(4) Parafrasa; menunjukkan kaunselor faham
masalah klien spt sebut semula ayat klien dgn perkataan sendiri.
(1) Peranan tidak berkesan ; tunjuk sikap
kurang minat, acuh tak acuh.
(2) Peranan sederhana ; beri perhatian pd
sebahagian cerita klien.
(3) Peranan yg baik ; tunjuk minat pd
cerita klien dan ceritakan semula dengan ayat sendiri.
(4) Peranan berkesan ; tunjuk minat yang
tinggi cerita klien, terjemah cerita dengan betul dan beri respon.
Peranan
Penjelasan:
permintaan kaunselor kpd klien
menjelaskan suatu fakta yg tidak difahami.
|
|
Jenis
respon penumpuan
(1) Menyemak Persepsi ; semak ketepatan
persepsi pada cerita klien spt ‘tadi ada jelaskan bahawa…’
(2) penjelasan alternatif ; kaunselor tak
pasti alternatif mana jadi pilihan klien spt ‘ adakah ini yg lebih penting..’
(3) Minta penjelasan lankut ; kaunselor
minta klien buat penjelasn spt ‘
(1) Peranan kurang berkesan; tidak berminat berminat dan bersifat
menghukum spt ‘anda memang bodoh’
(2) Peranan sederhana ; memberi penjelasan
sebahagian mesej klien tidak sepenuh hati.
(3) Peranan yg baik
; pamer minat tinggi, fokus cerita klien dari aspek kandungan dan perasaan
serta jelaskan kekeliruan.
(4) Peranan paling
baik ; memahami dan mjelaskan cerita klien, bantu klien lihat isu dgn jelas,
tidak menghukum dan tunjuk minat.
Peranan Menyokong: percaya bahawa klien
ada potensi untuk
menyelesaikan masalah
dan galakkannya
untuk mencari alternatif
penyelesaian
mengikut tahap2 kaunseling.
Jenis
respon sokongan
(1) Menghargai ; rasa hormat tanpa
bersyarat, spt ‘anda memang pandai mengatasi masalah ini dgn baik’
(2) Penerimaan ; bantu klien berfikiran
positif pd diri, spt ‘ anda memang boleh lakukannya’
(3) Ambil hati ; tunjuk ambil berat dan
beri sokongan pd klien, spt ‘teruk sungguh pengalaman anda ya’4) Ketenangan ;
bantu atasi ketegangan, kerisauan dan bantu kawal emosi klien spt ‘tarik
nafas pjg’.
(1) Tidak berperanan dgn baik ; tidak beri
keyakinan, tidak ikhlas, nada suara hambar.
(2) Peranan sedrhana ; sokongan diberi dgn
bersahaja, tidak serius.(3) Peranan Baik; beri respon, sokongan pada situasi
yg sesuai dlm proses kaunseling.(4) Peranan paling baik ; nada suara sesuai,
pilihan kata2 menyokong, respon sesuai.
Bab
5: Teori Kaunseling Behaviorisme
Fungsi
Teori :
(1) Menjelaskan suatu kejadian setelah
membuat pemerhatian(2) Menguasai keadaan tertentu (3) Buat ramalan
Kepentingan
Teori:
(1) Beri erti , keyakinan dan halatuju kpd
kaunselor.(2) Beri fokus kpd kaunselor apa yg hendak dilakukan pd klien(3)
Sebagai panduan merancang dan buat persediaan dlm proses kaunseling.
Komponen
Teori Kaunseling Behaviorisme
(1) Komponen pertama : dpetik dari
pelaziman klasik oleh Ivan Pavlov (2) Komponen kedua ; pelaziman operan oleh
BF Skinner (Ganjaran dan dendaan)(3) Komponen ketiga ; terapi tingkah laku
kognitif (tingkah laku dan cara berfikir)
Teori
Personaliti Behaviorisme: (konsepnya)
(1) Personaliti disebabkan perkembangan TL
bukan disebabkan proses mantel.
(2) Personaliti ditentukan oleh
persekitaran dan pengalaman
(3) Perbezaan personaliti disebabkan
perbezaan pengalaman
(4) Hubungan minda-jasad, jasad roh tiada
kesahihan saintifik, hanya boleh diramal.
(5) Personaliti mempunyai batasan genetik
yg tidak boleh diubah ttp persekitaran dan rangsangan dalaman mainkan peranan
dlm membentuk personaliti.
Teori
Personaliti berdasarkan prinsip skinner
(1) Buat ramalan situasi utk kuasai TL
individu. (2) Tiada TL bersahaja, semuanya dipengaruhi persekitaran.
(3) Personaliti terbentuk dengan peneguhan
(4) TL boleh diubah dgn melemah peneguhan (proses pelupusan)
(5) Personaliti boleh ditiru melalui role
play (tiru idola / main peranan)
|
|
Strategi
membantu Klien
(1)
Role Play: Lakonan
dengan bimbingan kaunselor Cth: murid malu-kaunselor boleh ajar cara beri
pendapat.
(b) Kehendak klien sendiri utk mengalami,
mendengar, merasakan TL baru.
Faedah:(a) Strategi melatih perlakuan yg
sukar dilakukan oleh individu.
(b) Teknik meluaskan kesedaran klien
(c) Melakukan TL yg sukar dengan selamat
dan terpimpin.
(2)
Latihan Asertif:
Teknik meningkatkan keyakinan diri
Kaedah:(a) role play dan lakonan situasi
(pasif, agresif, asertif) yg biasa klien buat.
(b) teroka dan takrifkan masalah.
c) role play yg ditetapkan (baru/positif)
berulang kali depan kaunselor
(d) laksanakan TL asertif positif
berperingkat dalam realiti
(3)
Token Ekonomi (hadiah): Beri hadiah material bernilai utk peneguhan TL
bersesuaian.
Kaedah:a) Minta bantuan (guru, ibu bapa),
jelaskan, buat komitmen matlamat Token Ekonomi.
b) Pilih TL yg mudah diberi peneguhan dari
mereka (guru, ibu bapa).
(c) Agihkan Token serta merta, adil dan
konsisten.
(d) Token yg diagih masih mempunyai nilai
peneguhan.
(e) TL yg diubah adalah juga TL dikehendaki
di luar sekolah/rumah.
(4)
Pengurusan, Pemantauan, Peneguhan Kendiri: Klien bekerjasama secara aktif dlm
proses kaunseling.
Ciri2 (a)
Klien berperanan aktif dlm setiap fasa kaunseling.
(b) Klien beri idea ikut arahan kaunselor
yg bina langkah tntu utk membantu.
(c) Proses pemikiranklien diberi tumpuan.
(d) Klien dijangka berusaha berubah.
(e) Klien belajar peneguhan kendiri.
(f) Klien dipanggil utk memantau, mencatit,
memberi peneguhan kendiri dan buat penjelasan.
(g) Kaunselor berperanan sebagai mentor dan
bukan pakar.
Kaedah:(a) Takrifkan masalah & tentukan
matlamat (penting, realistik, difahami, blh diukur)
(b) Urus & pantau TL sasaran (rekodkan
TL dgn alat yg sesuai; jam, alat perakam, kertas, pen)
(c)
Perubahan suasana persekitaran (elak wujud suasana yg x dikehendaki) &
ambil langkah sesuai (sedarkan apa yg sedang dilakukan, Mudahkan TL +ve,
hadkan rangsangan tidak dikehendaki)
(d)
Beri Peneguhan sesuai & Tentukan akibat yg bermakna (jangka
pendek/panjang)
Bab 6: Kaunseling
Pemusatan Insan
Pandangan
Rogers: Manusia adalah positif dan bergerak kehadapan utk capai potensi diri
yg cemerlang.
Konsep utama:
(1)
Fenomenologi: ( individu bertindak ikut pandangannya sendiri )
(2)
Konsep Mengetahui:
(a)
Subjektif ; pengetahuan / maklumat utk rujukan diri sendiri.
(b)
objektif; pengetahuan / maklumat yg diketahui dan telah disahkan oleh orang
lain .
(c)
interpersonal; pengetahuan luar dari sikap empati.
(3)
Struktur personaliti:
(a)
Organisme ; Pusat segala pengalaman.
(b)
Kendiri ; (gabungan pengalaman dan persepsi ) konsep kendiri yg diingini.
(4)
Proses perkembangan personaliti: Individu cenderung berkembang kepada
kesempurnaan kendiri.
(5)
Kecelaruan Psikologi: individu menjadi terbuka kepada pengalaman yg tidak
defensive.
Konsep Kendiri Dlm
Kaunseling Pemusatan Insan
(1)
Konsep keseluruhan persepsi, tersusun dan konsisten mewakili ciri individu
dan hubungannya dgn org lain.
(2) Kendiri idaman
melibatkan persepsi dan makna
berkaitan dgn
kendiri yg dihargai individu , org yg
signifikan dan
masyarakat.
(3)
Kendiri sebenar adalah kendiri yg tidak berpura2
|
Sikap Kaunselor
dalam Kaunseling Pemusatan Insan
(1)
Kongruen atau keikhlasan ; kaunselor tunjuk sifat sebenrnya (tidak berpura2)
(2)
penerimaan tanpa syarat ; anggap manusia dgn positif, boleh berubah.
(3)
empati; pemahaman tepat dan empatik pada keadaan klien disebabkan
pengalamannya
Kemahiran Asas
Kaunseling Pemusatan Insan
(1)
Soalan terbuka/tertutup ; Galak klien beri maklumat
(2)
Dorongan minima ; Dorongan spt angukkan yg menunjukkan kaunselor faham cerita
klien
(3)
Prafrasa ; Ceritakan semula cerita klien dgn perkataan sendiri utk tunjuk
pemahaman.
(4)
Rumusan ; Marangkumkan maklumat yang berkenaan sebelum merespon.
(5)
Refleksi Perasaan ; Merasai perasan klien utk galakan ia meluahkan perasaan.
(6)Konfron/mencabar;
Teknik supaya klien melihat diri yg sebenarnya bukan hanya pada perkara yg
baik sja.
(7)
Memfokus ; Kaunselor beri tumpuan, tak berangan.
(8)
Refleksi makna ; Keupayaan kaunselor memahami keseluruhan cerita termasuk
perkara yg tidak diceritakan klien.
|
|
|
|
|
Friday, 2 November 2012
Nota Ringkas EDU 3107
Labels:
EDU 3107
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment