| 
#
  BAB 1 – PENGENALAN KAUNSELING 
Definisi kaunseling. 
Satu
  perbincangan antara kaunselor terlatih dgn individu atau kelompok kecil yg
  mengalami kekeliruan dan memerlukan bantuan,bersama-sama memikirkan dan
  meneliti bbrp alternatif utk mengatasi sesuatu kecelaruan dan seterusnya
  melaksanakan alternatif yg dipilih.” 
Perbezaan antara
  kaunseling dan psikoterapi. 
(1)Kaunseling – lebih menumpukan perhatian  
kpd membantu
  individu mengatasi  
kebuntuan,kekusutan
  fikiran utk meneruskan  
kehidupan yg lebih
  tenteram. 
(2)Psikoterapi – lebih memberi penekanan  
kpd pemulihan
  ‘penyakit mental’. 
Matlamat kaunseling  
(1)Mengubah tingkah laku kpd kehidupan  
yg lebih produktif/memuaskan. 
(2)Memulakan dan meneruskan hubungan  
positif.  
(3)Mengurus kendiri dgn efaktif apb dlm kesulitan 
 (4)Membuat
  keputusan Rasional. 
 (5) Bantu Klien
  Berkembang secara positif  
dan mencapai
  potensi/minat.  
Peranan Kaunselor ( Aspek tempat dan situasi) 
(1)
  Sekolah – membantu pelajar membuat pemilihan kerjaya yg sesuai utk mereka. 
(2)
  Penjara – Membantu pemulihan ahli dan proses mengintegrasikan mrk semula dgn
  masyarakat. 
(3)
  Hospital – membantu keluarga yg kehilangan ahlinya menghadapi dan menerima
  kehilangan. 
(4)
  Pejabat Agama Islam – membantu suami isteri yg mengalami masalah r.tangga. 
(5)
  Pejabat Kerajaan – Membantu pekerja yg stress atau menghadapi masalah burn
  out. 
(6)
  Gereja – membantu mrk yg menghadapi masalah peribadi spt masalah dgn ibu
  bapa. 
Peranan Kaunselor (Aspek Individu) 
(1) Kesihatan fizikal – bantu individu jaga  
kesihatan.amalkan tabiat
  yg positif. 
mengamalkan  
(2) Keperluan sosial – hubungan  
keluarga,persekitaran
  tempat 
kerja,persahabatan
  dan kegiatan lain yg  
menghubungkan
  individu tersebut dgn orang 
lain. 
(3) Kesihatan mental – kaunselor perlu  
rangsang pemikiran
  klien spy lebih kreatif dlm  
menyelesaikan
  masalah. 
(4) Keperluan emosi – tingkatkan  
kesejahteraan emosi
  klien spy ia dpt  
menyatakan masalah
  dan perasaannya  
terhadap
  kehidupannya. 
(5) Keperluan kerohanian – perlu krn skrg  
manusia bertindak
  berlandaskan sesuatu  
kepercayaan dan
  ajaran agamanya. 
Ciri-ciri Kaunselor. 
Percaya Klien unik dan berharga 
Percaya Klien boleh berubah 
Faham bagmna indiv efektif berfungsi 
Mengenali diri sendiri 
Perkhidmatan
  Bimbingan dan Kaunseling. 
(1) Pengajaran dan
  latihan
  – menyebarkan maklumat dan melatih kemahiran. Cth ceramah AIDS 
(2) Kaunseling – membantu mencapai
  penyelesaian klien. Cth Pemulihan Dadah 
(3) Pengambilan
  ujian
  – ujian IQ (kecerdasan),ujian EQ (ujian emosi dan ujian personaliti) 
Kaunseling kelompok. 
Antara
  tiga atau lebih individu.Penggunaan interaksi kelompok utk memfasiliti
  pemahaman kendiri dan memfasiliti perubahan tingkah laku individu. 
Jenis-jenis kelompok. 
(1) Kelompok Bimbingan.Contoh-contoh  
tajuk yg
  diperbincangkan: masalah social  
(bahaya
  dadah);pengurusan masa.;kemahiran  
belajar;pemilihan
  kerjaya.;persediaan  
peperiksaan. |  | 
 (2) Kelompok Kaunseling –  
(3) Kelompok lain – kelompok
  terapi,kelompok sensitivity,kelompok – T. 
Kelebihan Kaunseling
  Kelompok. 
(1) Sangat praktik-
  Tugas kaunselor banyak. Jimat masa-Selesaikan masalah yg sama secara
  kelompok. 
(2) Berkaitan dgn jenis
  masalah yg dihadapi klien- Masalah interpersonal- lebih percaya rakan sebaya. 
(3) Klien mempunyai
  peluang mencuba tingkah laku baru dlm keadaan selamat dgn sokongan ahli-ahli
  lain. 
(4) Klien akan merasa
  kurang tertekan apb mengetahui org lain juga mempunyai masalah yg sama. 
Unsur-unsur
  terapeutik dlm kaunseling kelompok. 
(1) memberi harapan kpd
  klien. (2) perasaan selamat dan
  mendapat sokongan. (3) kesatuan
  antara ahli-ahli. (4)mempelajari
  sesuatu dari ahli lain.(5) pembelajaran
  interpersonal (perorangan) 
Prinsip Kerahsiaan
  dlm Kaunseling. 
(1) Tanggungjawab
  kaunselor menjaga kerahsiaan kliennya bkn muktamad.Dlm situasi tertentu boleh
  dedahkan. (2) Kerahsiaan
  dipelihara sekiranya tdk menggugat hak individu lain atau org ramai. 
(3) Kerahsiaan sesuatu
  yg tlh diketahui umum - kaunselor tdk terikat dgn kerahsiaan lagi. 
Kepentingan
  Kerahsiaan 
(1)
  Klien rasa selesa dan selamat meluah perasaan  
(2)
  Klien boleh harapkan kaunselor dan menaruh kepercayan 
Situasi pengecualian
  kerahsiaan. 
(1) Klien membahayakan
  diri dan org lain.  
(2) Klien sendiri
  meminta maklumat ttg dirinya didedahkan.
   
(3)Mahkamah meminta
  maklumat didedahkan.  
(4)Kaunselor mencurigai
  klien spt ada penderaan berlaku 
BAB 2 – PROSES
  KAUNSELING 
Tahap Kaunseling. 
(1) Tahap membina
  hubungan-
  tahap membina asas yg kukuh utk mewujudkan satu perkongsian bekerjasama. 
(1)Mewujudkan suasana yg menggalakkan
  interaksi. 
(2) Menentukan matlamat awal kaunseling. 
(3) Menstruktur hubungan.;kefahaman ttg
  proses kaunseling; penjelasan peranan klien, kaunselor dan matlamat.; Aspek
  kerahsiaan klien.(4) Membina kepercayaan. 
(2) Tahap penerokaan – tahap memahami
  bgmn klien mempersepsikan masalahnya.                                    
(1)
  Meneroka Skop masalah.  
(2)
  Analisis aras perkongsian klien.  
(3)
  Analisis Pola sejarah klien-
  Adakah pernah alami; Adakah resolusi sama.  
(4)
  Mengenalpasti kekuatan dalaman
  klien 
(3) Tahap membuat keputusan – thp  
membentuk satu
  matlamat utk klien.Strategi  
dan arah mana nak
  bawa klien. Persetujuan;  
(1) matlamat mesti
  dipersetujui bersama (2)  
setuju dgn
  pendekatan dan strategi diguna. 
(4) Tahap pelaksanaan- thp di mana  
kaunselor berusaha
  menurunkan aras  
kerisauan klien,
  atau menyelesaikan  
masalahnya. Faktor
  yg mempengaruhi  
keberkesanan
  kaunseling: (1) Pengaruh org yg  
terdekat cth ; suami
  (2) Sumber bantuan lain 
cth: kebajikan masyarakat   
(3)
  Penyediaan risalah –Maklumat AIDS 
(5) Tahap menamatkan sesi kaunseling- thp  
kaunselor membuat
  rumusan apa yg tlh  
berlaku dlm sesi
  kaunseling dan  
kesannya.Tiga
  perkara yg mesti dicapai: 
(1)
  kemajuan selama menjalankan kaunseling selama ini mesti dirumuskan kpd tiga
  kesan-kesannya.2) Isu-isu yg mesti diselesaikan pd masa ini hendaklah
  dikemukakan. 
(3)
  Memikirkan cara-cara mengekalkan pertumbuhan klien setelah ditamatkan
  kaunseling. |  | 
Klien yang enggan
  bekerjasama.(Dirujuk kpd
  kaunselor tanpa kerelaan mereka) 
(1) Klien yang degil
  dan tidak komited. 
Sebab-sebab
  klien degil tapi komited dan tidak mahu membuat perubahan ialah kemungkinan
  klien: 
-takut
  utk mengetahui diri dgn mendalam dan mengetahui kelemahan dan keburukan diri
  sendiri. 
-Takut
  utk membuat perubahan.Sesuatu yg diketahui adalah selesa dan selamat dr
  sesuatu yg -tdk diketahui yg mungkin akan menggugat rasa selamat. 
-Takut
  atau tidak tahu bgmn hendak meluahkan perasaan. 
-Tdk
  memahami proses kaunseling dan tidak tahu apa yg akan berlaku kalau
  melaluinya. 
(2) Klien yg degil
  tapi komited. 
-datang
  dgn sukarela. 
-Sanggup
  membina hubungan dgn kaunselornya. 
-Melibatkan
  secara aktif dlm proses kaunseling. 
-Tetapi
  tdkmahu mengubah perasaannya,pemikirannya dan kelakuannya yg bermasalah. 
Menghadapi klien yg
  degil. 
(1)Elak reaksi
  negetif.-
  elak perbuatan yg blh timbulkan kemarahan klien (2)Terima klien.- hormati
  (3) Sikap tdk putus asa- bersabar (4)
  Fahami punca kedegilan. (5) Atasi
  kedegilan dgn positif – beri jalan yg membina/menolong 
Mencari maklumat
  tentang klien. 
(1) Mengenali klien
  sendiri sblm menjadi klien.  
(2) Mendapat maklumat
  dr org terdekat dan yg mengenali klien.  
(3) Menyelidik latar
  belakang klien dgn borang-borang.  
(4) Membuat pemerhatian
  sendiri ke atas klien.  
(5)Membuat pemerhatian
  ke atas apa yg diceritakan dan pergerakan badan klien 
Bab 3- Kemahiran
  Berkomunikasi 
Mempelajari
  kemahiran kaunseling. 
(1) kaunselor baca buku-buku.(2)Mendengar  
kuliah.(3)Menghadiri seminar-seminar. 
(4)Berbincang dgn kaunselor atau org lain yg  
berminat.(5)Melihat demontrasi bagaimana  
pendekatan-pendekatan
  kaunseling digunakan. 
(6) Melakonkan gerak
  geri kaunselor yg dilihat atau dirakam. 
Persediaan awal
  Kaunselor 
(1) memastikan persekitaran perjumpaan;  
(selesa dan selamat./perbualan tidak boleh  
didengari oleh orang
  lain./Tidak ada gangguan  
manusia atau benda./Memberi ketenangan.) 
(2) pengambilan
  klien. (mengetahui
  latar belakang klien./ Membuat
  kaji selidik untuk mengetahui klien.) 
Temu bual Kaunseling
  Pertama. ( 
(1) Fasa memulakan sesi.( berbual ringan utk  
bbrp minit sehingga
  klien rasa selesa.-  
Menetapkan dgn
  persetujuan klien brp lama sesi  
itu - Memastikan
  klien tahu dia boleh meluahkan  
masalahnya dgn
  selamat.) 
(2) Fasa menstruktur sesi.( peranan masing2.-  
matlamat kaunseling.- Kerahsiaan antara  
kaunselor dan
  klien.) 
(3) Fasa menerangkan
  matlamat sesi.  
(4) Fasa menamatkan sesi. (dgn membuat  
keputusan utk
  meneruskan proses kaunseling atau  
tdk.Jika ya,adakah
  utk merujuk klien ke agensi lain  
atau tdk.Jika
  tdk,mengatur temujanji utk sesi  
seterusnya). 
(5) Fasa membuat
  rujukan. 
Jenis-jenis tingkah
  laku bukan lisan. 
(1) Anggota badan Cth: mata yang selalu pandang ke
  bawah mungkin menunjukkan klien tidak mempunyai keyakinan diri yang tinggi. 
(2) Nada suara Cth: suara yang tinggi dalam percakapan
  mungkin menunjukkan klien sedang mengalami tekanan seperti marah atau
  kerisauan yang amat sangat. 
(3) Persekitaran Cth: kedudukan klien yang jauh dari
  kaunselor dan mengundur apabila kaunselor mendekatinya mungkin menunjukkan
  klien masih belum bersedia untuk menaruh harapan atau kepercayaan kepada
  kaunselor. | 
|  |  |  |  |  | 
| 
Tingkah laku bukan
  lisan seorang kaunselor dan ertinya: 
(1) Tumpuan mata.- Tumpuan mata yg  
bersahaja akan
  memberi erti yg kaunselor  
memang ambil berat
  apa yg hendak  
diperkatakan klien. 
(2) Postur terbuka. - Kaunselor x blh duduk  
dgn tgn. atau kaki
  bersilang yg memberi erti  
dia tdk bersedia
  mendgr klien.Postur terbuka  
akan meyakinkan
  klien yg kaunselor sdg  
menumpu perhatian. 
(3) Menghadap klien.- Kaunselor perlu
  hadap  
klien tanpa sebarang
  sekatan objek.Ini akan  
memberi erti yg
  kaunselor melibatkan diri dlm  
perbincgn antara
  mereka. 
(4) Condong ke hadapan. - Menunjukkan  
minat kaunselor kpd
  apa yg hendak dibincang  
oleh klien. 
(5) Dlm keadaan rilek. - Raut wajah kaunselor
   
mesti dlm keadaan
  tenang dan selesa.Nada  
suara
  sederhana.Suara lembut.Keadaan  
tenang kaunselor
  akan meyakinkan klien dan  
ia akan merasa
  selesa. 
Kemahiran
  Komunikasi 
(1) Soalan terbuka.- Kaunselor perlu tahu
  bila  
serta
  byk mana hendak guna soalan terbuka.  
Jika
  digunakan pd masa yg sesuai akan  
menggalakkan
  klien bercerita.Terlalu byk  
soalan
  terbuka akan membosankan klien. 
(2) Senyap.- Kaunselor perlu
  senyap spy klien  
dpt
  merefleksi ceritanya atau menggalakkan  
klien
  berckp.Terlalu lama senyap buat klien  
rasa
  tk selesa dn kaunselor tk tumpu  
perhatian. 
(3) Mendengar. - Kaunselor perlu dgr
  dgn teliti  
apa
  yg dikatakan klien utk beri respon.Dia  
perlu
  ‘mendengar’ disebalik apa yg  
diperkatakan
  juga utk mengetahui maksud  
sebenar
  apa yg diperkatakan klien. 
(4) Penyataan semula.- Kaunselor  
menyatakan
  semula dgn perkataan sendiri  
kenyataan
  klien utk memastikan persepsinya  
adalah
  betul. 
(5) Merefleksi perasaan. - Penekanan kpd  
perasaan yg dialami oleh klien akan  
menunjukkan yg kaunselor menerima dan  
memahami apa yg klien rasa. 
(6) Meringkaskan isu. - Ringkaskan semua  
isu yg penting dan masalah yg boleh  
merangkumi bbrp sesi. 
(7) Meringkaskan perasaan. - Ringkaskan  
perasaan
  klien mengenai isu-isu pening dan  
masalah
  yg dihadapi dpt membantu kaunselor  
menunjukkan
  pemahaman kaunselor dan  
membolehkan
  kaunselor memberi respon yg  
betul
  secara empatik. 
Bab 4: Kemahiran Peranan 
Peranan
  Penumpuan :
  Beri sepenuh perhatian pd klien dan tunjuk pemahaman tanpa prasangka dari
  segi suara, fizikal, mental dan perasaan. 
Jenis-Jenis
  Respon Penumpuan 
(1) Respon mudah; galak klien teruskan
  cerita spt ya, mm, oo atau anguk2 kepala. 
(2) Refleksi kandungan dan perasaan ;
  memahami perasaan dari cerita klien spt sedih, marah, suka. 
(3) Penekanan; merangsang klien jelaskan
  fakta penting dalam cerita spt, minta klien ulang yg disebut. 
(4) Parafrasa; menunjukkan kaunselor faham
  masalah klien spt sebut semula ayat klien dgn perkataan sendiri. 
(1) Peranan tidak berkesan ; tunjuk sikap
  kurang minat, acuh tak acuh. 
(2) Peranan sederhana ; beri perhatian pd
  sebahagian cerita klien. 
(3) Peranan yg baik ; tunjuk minat pd
  cerita klien dan ceritakan semula dengan ayat sendiri. 
(4) Peranan berkesan ; tunjuk minat yang
  tinggi cerita klien, terjemah cerita dengan betul dan beri respon. 
Peranan
  Penjelasan:
  permintaan kaunselor kpd klien 
  menjelaskan suatu fakta yg tidak difahami. |  | 
Jenis
  respon penumpuan 
(1) Menyemak Persepsi ; semak ketepatan
  persepsi pada cerita klien spt ‘tadi ada jelaskan bahawa…’ 
(2) penjelasan alternatif ; kaunselor tak
  pasti alternatif mana jadi pilihan klien spt ‘ adakah ini yg lebih penting..’ 
(3) Minta penjelasan lankut ; kaunselor
  minta klien buat penjelasn spt ‘  
(1) Peranan kurang berkesan;  tidak berminat berminat dan bersifat
  menghukum spt ‘anda memang bodoh’ 
(2) Peranan sederhana ; memberi penjelasan
  sebahagian mesej klien tidak sepenuh hati. 
(3) Peranan yg baik
  ; pamer minat tinggi, fokus cerita klien dari aspek kandungan dan perasaan
  serta jelaskan kekeliruan. 
(4) Peranan paling
  baik ; memahami dan mjelaskan cerita klien, bantu klien lihat isu dgn jelas,
  tidak menghukum dan tunjuk minat. 
Peranan Menyokong:  percaya bahawa klien  
ada potensi untuk
  menyelesaikan masalah  
dan galakkannya
  untuk mencari alternatif  
penyelesaian
  mengikut tahap2 kaunseling. 
Jenis
  respon sokongan 
(1) Menghargai ; rasa hormat tanpa
  bersyarat, spt ‘anda memang pandai mengatasi masalah ini dgn baik’ 
(2) Penerimaan ; bantu klien berfikiran
  positif pd diri, spt ‘ anda memang boleh lakukannya’ 
(3) Ambil hati ; tunjuk ambil berat dan
  beri sokongan pd klien, spt ‘teruk sungguh pengalaman anda ya’4) Ketenangan ;
  bantu atasi ketegangan, kerisauan dan bantu kawal emosi klien spt ‘tarik
  nafas pjg’. 
(1) Tidak berperanan dgn baik ; tidak beri
  keyakinan, tidak ikhlas, nada suara hambar. 
(2) Peranan sedrhana ; sokongan diberi dgn
  bersahaja, tidak serius.(3) Peranan Baik; beri respon, sokongan pada situasi
  yg sesuai dlm proses kaunseling.(4) Peranan paling baik ; nada suara sesuai,
  pilihan kata2 menyokong, respon sesuai. 
Bab
  5: Teori Kaunseling Behaviorisme 
Fungsi
  Teori : 
(1) Menjelaskan suatu kejadian setelah
  membuat pemerhatian(2) Menguasai keadaan tertentu (3) Buat ramalan 
Kepentingan
  Teori: 
(1) Beri erti , keyakinan dan halatuju kpd
  kaunselor.(2) Beri fokus kpd kaunselor apa yg hendak dilakukan pd klien(3)
  Sebagai panduan merancang dan buat persediaan dlm proses kaunseling. 
Komponen
  Teori Kaunseling Behaviorisme 
(1) Komponen pertama : dpetik dari
  pelaziman klasik oleh Ivan Pavlov (2) Komponen kedua ; pelaziman operan oleh
  BF Skinner (Ganjaran dan dendaan)(3) Komponen ketiga ; terapi tingkah laku
  kognitif (tingkah laku dan cara berfikir) 
Teori
  Personaliti Behaviorisme: (konsepnya) 
(1) Personaliti disebabkan perkembangan TL
  bukan disebabkan proses mantel. 
(2) Personaliti ditentukan oleh
  persekitaran dan pengalaman 
(3) Perbezaan personaliti disebabkan
  perbezaan pengalaman 
(4) Hubungan minda-jasad, jasad roh tiada
  kesahihan saintifik, hanya boleh diramal. 
(5) Personaliti mempunyai batasan genetik
  yg tidak boleh diubah ttp persekitaran dan rangsangan dalaman mainkan peranan
  dlm membentuk personaliti. 
Teori
  Personaliti berdasarkan prinsip skinner  
(1) Buat ramalan situasi utk kuasai TL
  individu. (2) Tiada TL bersahaja, semuanya dipengaruhi persekitaran. 
(3) Personaliti terbentuk dengan peneguhan
  (4) TL boleh diubah dgn melemah peneguhan (proses pelupusan) 
(5) Personaliti boleh ditiru melalui role
  play (tiru idola / main peranan) |  | 
Strategi
  membantu Klien 
(1)
  Role Play: Lakonan
  dengan bimbingan kaunselor Cth: murid malu-kaunselor boleh ajar cara beri
  pendapat. 
(b) Kehendak klien sendiri utk mengalami,
  mendengar, merasakan TL baru. 
Faedah:(a) Strategi melatih perlakuan yg
  sukar dilakukan oleh individu. 
(b) Teknik meluaskan kesedaran klien 
(c) Melakukan TL yg sukar dengan selamat
  dan terpimpin. 
(2)
  Latihan Asertif:
  Teknik meningkatkan keyakinan diri 
Kaedah:(a) role play dan lakonan situasi
  (pasif, agresif, asertif) yg biasa klien buat. 
(b) teroka dan takrifkan masalah. 
c) role play yg ditetapkan (baru/positif)
  berulang kali depan kaunselor 
(d) laksanakan TL asertif positif
  berperingkat dalam realiti  
(3)
  Token Ekonomi (hadiah): Beri hadiah material bernilai utk peneguhan TL
  bersesuaian. 
Kaedah:a) Minta bantuan (guru, ibu bapa),
  jelaskan, buat komitmen matlamat Token Ekonomi. 
b) Pilih TL yg mudah diberi peneguhan dari
  mereka (guru, ibu bapa). 
(c) Agihkan Token serta merta, adil dan
  konsisten. 
(d) Token yg diagih masih mempunyai nilai
  peneguhan. 
(e) TL yg diubah adalah juga TL dikehendaki
  di luar sekolah/rumah. 
(4)
  Pengurusan, Pemantauan, Peneguhan Kendiri: Klien bekerjasama secara aktif dlm
  proses kaunseling. 
Ciri2                (a)
  Klien berperanan aktif dlm setiap fasa kaunseling. 
(b) Klien beri idea ikut arahan kaunselor
  yg bina langkah tntu utk membantu. 
(c) Proses pemikiranklien diberi tumpuan. 
(d) Klien dijangka berusaha berubah. 
(e) Klien belajar peneguhan kendiri. 
(f) Klien dipanggil utk memantau, mencatit,
  memberi peneguhan kendiri dan buat penjelasan. 
(g) Kaunselor berperanan sebagai mentor dan
  bukan pakar. 
Kaedah:(a) Takrifkan masalah & tentukan
  matlamat (penting, realistik, difahami, blh diukur) 
(b) Urus & pantau TL sasaran (rekodkan
  TL dgn alat yg sesuai; jam, alat perakam, kertas, pen) 
(c)
  Perubahan suasana persekitaran (elak wujud suasana yg x dikehendaki) &
  ambil langkah sesuai (sedarkan apa yg sedang dilakukan, Mudahkan TL +ve,
  hadkan rangsangan tidak dikehendaki) 
(d)
  Beri Peneguhan sesuai & Tentukan akibat yg bermakna (jangka
  pendek/panjang) 
Bab 6: Kaunseling
  Pemusatan Insan 
Pandangan
  Rogers: Manusia adalah positif dan bergerak kehadapan utk capai potensi diri
  yg cemerlang. 
Konsep utama: 
(1)
  Fenomenologi: ( individu bertindak ikut pandangannya sendiri ) 
(2)
  Konsep Mengetahui: 
(a)
  Subjektif ; pengetahuan / maklumat utk rujukan diri sendiri. 
(b)
  objektif; pengetahuan / maklumat yg diketahui dan telah disahkan oleh orang
  lain . 
(c)
  interpersonal; pengetahuan luar dari sikap empati. 
(3)
  Struktur personaliti:  
(a)
  Organisme ; Pusat segala pengalaman.  
(b)
  Kendiri ; (gabungan pengalaman dan persepsi ) konsep kendiri yg diingini. 
(4)
  Proses perkembangan personaliti: Individu cenderung berkembang kepada
  kesempurnaan kendiri. 
(5)
  Kecelaruan Psikologi: individu menjadi terbuka kepada pengalaman yg tidak
  defensive. 
Konsep Kendiri Dlm
  Kaunseling Pemusatan Insan 
(1)
  Konsep keseluruhan persepsi, tersusun dan konsisten mewakili ciri individu
  dan hubungannya dgn org lain. 
(2) Kendiri idaman
  melibatkan persepsi dan makna  
berkaitan dgn
  kendiri yg dihargai individu , org yg  
signifikan dan
  masyarakat. 
(3)
  Kendiri sebenar adalah kendiri yg tidak berpura2 | 
| 
Sikap Kaunselor
  dalam Kaunseling Pemusatan Insan 
(1)
  Kongruen atau keikhlasan ; kaunselor tunjuk sifat sebenrnya (tidak berpura2) 
(2)
  penerimaan tanpa syarat ; anggap manusia dgn positif, boleh berubah.  
(3)
  empati; pemahaman tepat dan empatik pada keadaan klien disebabkan
  pengalamannya 
Kemahiran Asas
  Kaunseling Pemusatan Insan 
(1)
  Soalan terbuka/tertutup ; Galak klien beri maklumat 
(2)
  Dorongan minima ; Dorongan spt angukkan yg menunjukkan kaunselor faham cerita
  klien 
(3)
  Prafrasa ; Ceritakan semula cerita klien dgn perkataan sendiri utk tunjuk
  pemahaman. 
(4)
  Rumusan ; Marangkumkan maklumat yang berkenaan sebelum merespon. 
(5)
  Refleksi Perasaan ; Merasai perasan klien utk galakan ia meluahkan perasaan. 
(6)Konfron/mencabar;
  Teknik supaya klien melihat diri yg sebenarnya bukan hanya pada perkara yg
  baik sja. 
(7)
  Memfokus ; Kaunselor beri tumpuan, tak berangan.  
(8)
  Refleksi makna ; Keupayaan kaunselor memahami keseluruhan cerita termasuk
  perkara yg tidak diceritakan klien. |  |  |  |  | 
Friday, 2 November 2012
Nota Ringkas EDU 3107
Labels:
EDU 3107
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
 
No comments:
Post a Comment