Friday, 2 November 2012

Nota Ringkas EDU 3107



# BAB 1 – PENGENALAN KAUNSELING
Definisi kaunseling.
Satu perbincangan antara kaunselor terlatih dgn individu atau kelompok kecil yg mengalami kekeliruan dan memerlukan bantuan,bersama-sama memikirkan dan meneliti bbrp alternatif utk mengatasi sesuatu kecelaruan dan seterusnya melaksanakan alternatif yg dipilih.”
Perbezaan antara kaunseling dan psikoterapi.
(1)Kaunseling – lebih menumpukan perhatian
kpd membantu individu mengatasi
kebuntuan,kekusutan fikiran utk meneruskan
kehidupan yg lebih tenteram.
(2)Psikoterapi – lebih memberi penekanan
kpd pemulihan ‘penyakit mental’.
Matlamat kaunseling
(1)Mengubah tingkah laku kpd kehidupan
yg lebih produktif/memuaskan.
(2)Memulakan dan meneruskan hubungan
positif.
(3)Mengurus kendiri dgn efaktif apb dlm kesulitan
 (4)Membuat keputusan Rasional.
 (5) Bantu Klien Berkembang secara positif
dan mencapai potensi/minat.
Peranan Kaunselor ( Aspek tempat dan situasi)
(1) Sekolah – membantu pelajar membuat pemilihan kerjaya yg sesuai utk mereka.
(2) Penjara – Membantu pemulihan ahli dan proses mengintegrasikan mrk semula dgn masyarakat.
(3) Hospital – membantu keluarga yg kehilangan ahlinya menghadapi dan menerima kehilangan.
(4) Pejabat Agama Islam – membantu suami isteri yg mengalami masalah r.tangga.
(5) Pejabat Kerajaan – Membantu pekerja yg stress atau menghadapi masalah burn out.
(6) Gereja – membantu mrk yg menghadapi masalah peribadi spt masalah dgn ibu bapa.
Peranan Kaunselor (Aspek Individu)
(1) Kesihatan fizikal – bantu individu jaga
kesihatan.amalkan tabiat yg positif.
mengamalkan gaya hidup yg sihat.
(2) Keperluan sosial – hubungan
keluarga,persekitaran tempat
kerja,persahabatan dan kegiatan lain yg
menghubungkan individu tersebut dgn orang
lain.
(3) Kesihatan mental – kaunselor perlu
rangsang pemikiran klien spy lebih kreatif dlm
menyelesaikan masalah.
(4) Keperluan emosi – tingkatkan
kesejahteraan emosi klien spy ia dpt
menyatakan masalah dan perasaannya
terhadap kehidupannya.
(5) Keperluan kerohanian – perlu krn skrg
manusia bertindak berlandaskan sesuatu
kepercayaan dan ajaran agamanya.
Ciri-ciri Kaunselor.
Percaya Klien unik dan berharga
Percaya Klien boleh berubah
Faham bagmna indiv efektif berfungsi
Ada  pengetahuan untuk membantu
Ada  kesanggupan Melibat diri
Mengenali diri sendiri
Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling.
(1) Pengajaran dan latihan – menyebarkan maklumat dan melatih kemahiran. Cth ceramah AIDS
(2) Kaunseling – membantu mencapai penyelesaian klien. Cth Pemulihan Dadah
(3) Pengambilan ujian – ujian IQ (kecerdasan),ujian EQ (ujian emosi dan ujian personaliti)
Kaunseling kelompok.
Antara tiga atau lebih individu.Penggunaan interaksi kelompok utk memfasiliti pemahaman kendiri dan memfasiliti perubahan tingkah laku individu.
Jenis-jenis kelompok.
(1) Kelompok Bimbingan.Contoh-contoh
tajuk yg diperbincangkan: masalah social
(bahaya dadah);pengurusan masa.;kemahiran
belajar;pemilihan kerjaya.;persediaan
peperiksaan.













































 (2) Kelompok Kaunselinglima hingga sepuluh orang.Berbincang sesama ahli dgn penyeliaan kaunselor.
(3) Kelompok lain – kelompok terapi,kelompok sensitivity,kelompok – T.
Kelebihan Kaunseling Kelompok.
(1) Sangat praktik- Tugas kaunselor banyak. Jimat masa-Selesaikan masalah yg sama secara kelompok.
(2) Berkaitan dgn jenis masalah yg dihadapi klien- Masalah interpersonal- lebih percaya rakan sebaya.
(3) Klien mempunyai peluang mencuba tingkah laku baru dlm keadaan selamat dgn sokongan ahli-ahli lain.
(4) Klien akan merasa kurang tertekan apb mengetahui org lain juga mempunyai masalah yg sama.
Unsur-unsur terapeutik dlm kaunseling kelompok.
(1) memberi harapan kpd klien. (2) perasaan selamat dan mendapat sokongan. (3) kesatuan antara ahli-ahli. (4)mempelajari sesuatu dari ahli lain.(5) pembelajaran interpersonal (perorangan)
Prinsip Kerahsiaan dlm Kaunseling.
(1) Tanggungjawab kaunselor menjaga kerahsiaan kliennya bkn muktamad.Dlm situasi tertentu boleh dedahkan. (2) Kerahsiaan dipelihara sekiranya tdk menggugat hak individu lain atau org ramai.
(3) Kerahsiaan sesuatu yg tlh diketahui umum - kaunselor tdk terikat dgn kerahsiaan lagi.
Kepentingan Kerahsiaan
(1) Klien rasa selesa dan selamat meluah perasaan
(2) Klien boleh harapkan kaunselor dan menaruh kepercayan
Situasi pengecualian kerahsiaan.
(1) Klien membahayakan diri dan org lain.
(2) Klien sendiri meminta maklumat ttg dirinya didedahkan.
(3)Mahkamah meminta maklumat didedahkan.
(4)Kaunselor mencurigai klien spt ada penderaan berlaku
BAB 2 – PROSES KAUNSELING
Tahap Kaunseling.
(1) Tahap membina hubungan- tahap membina asas yg kukuh utk mewujudkan satu perkongsian bekerjasama.
(1)Mewujudkan suasana yg menggalakkan interaksi.
(2) Menentukan matlamat awal kaunseling.
(3) Menstruktur hubungan.;kefahaman ttg proses kaunseling; penjelasan peranan klien, kaunselor dan matlamat.; Aspek kerahsiaan klien.(4) Membina kepercayaan.
(2) Tahap penerokaan – tahap memahami bgmn klien mempersepsikan masalahnya.                                  
(1) Meneroka Skop masalah.
(2) Analisis aras perkongsian klien.
(3) Analisis Pola sejarah klien- Adakah pernah alami; Adakah resolusi sama.
(4) Mengenalpasti kekuatan dalaman klien
(3) Tahap membuat keputusan – thp
membentuk satu matlamat utk klien.Strategi
dan arah mana nak bawa klien. Persetujuan;
(1) matlamat mesti dipersetujui bersama (2)
setuju dgn pendekatan dan strategi diguna.
(4) Tahap pelaksanaan- thp di mana
kaunselor berusaha menurunkan aras
kerisauan klien, atau menyelesaikan
masalahnya. Faktor yg mempengaruhi
keberkesanan kaunseling: (1) Pengaruh org yg
terdekat cth ; suami (2) Sumber bantuan lain
cth: kebajikan masyarakat 
(3) Penyediaan risalah –Maklumat AIDS
(5) Tahap menamatkan sesi kaunseling- thp
kaunselor membuat rumusan apa yg tlh
berlaku dlm sesi kaunseling dan
kesannya.Tiga perkara yg mesti dicapai:
(1) kemajuan selama menjalankan kaunseling selama ini mesti dirumuskan kpd tiga kesan-kesannya.2) Isu-isu yg mesti diselesaikan pd masa ini hendaklah dikemukakan.
(3) Memikirkan cara-cara mengekalkan pertumbuhan klien setelah ditamatkan kaunseling.



Klien yang enggan bekerjasama.(Dirujuk kpd kaunselor tanpa kerelaan mereka)
(1) Klien yang degil dan tidak komited.
Sebab-sebab klien degil tapi komited dan tidak mahu membuat perubahan ialah kemungkinan klien:
-takut utk mengetahui diri dgn mendalam dan mengetahui kelemahan dan keburukan diri sendiri.
-Takut utk membuat perubahan.Sesuatu yg diketahui adalah selesa dan selamat dr sesuatu yg -tdk diketahui yg mungkin akan menggugat rasa selamat.
-Takut atau tidak tahu bgmn hendak meluahkan perasaan.
-Tdk memahami proses kaunseling dan tidak tahu apa yg akan berlaku kalau melaluinya.
(2) Klien yg degil tapi komited.
-datang dgn sukarela.
-Sanggup membina hubungan dgn kaunselornya.
-Melibatkan secara aktif dlm proses kaunseling.
-Tetapi tdkmahu mengubah perasaannya,pemikirannya dan kelakuannya yg bermasalah.
Menghadapi klien yg degil.
(1)Elak reaksi negetif.- elak perbuatan yg blh timbulkan kemarahan klien (2)Terima klien.- hormati (3) Sikap tdk putus asa- bersabar (4) Fahami punca kedegilan. (5) Atasi kedegilan dgn positif – beri jalan yg membina/menolong
Mencari maklumat tentang klien.
(1) Mengenali klien sendiri sblm menjadi klien.
(2) Mendapat maklumat dr org terdekat dan yg mengenali klien.
(3) Menyelidik latar belakang klien dgn borang-borang.
(4) Membuat pemerhatian sendiri ke atas klien.
(5)Membuat pemerhatian ke atas apa yg diceritakan dan pergerakan badan klien
Bab 3- Kemahiran Berkomunikasi
Mempelajari kemahiran kaunseling.
(1) kaunselor baca buku-buku.(2)Mendengar
kuliah.(3)Menghadiri seminar-seminar.
(4)Berbincang dgn kaunselor atau org lain yg
berminat.(5)Melihat demontrasi bagaimana
pendekatan-pendekatan kaunseling digunakan.
(6) Melakonkan gerak geri kaunselor yg dilihat atau dirakam.
Persediaan awal Kaunselor
(1) memastikan persekitaran perjumpaan;
(selesa dan selamat./perbualan tidak boleh
didengari oleh orang lain./Tidak ada gangguan
manusia atau benda./Memberi ketenangan.)
(2) pengambilan klien. (mengetahui latar belakang klien./ Membuat kaji selidik untuk mengetahui klien.)
Temu bual Kaunseling Pertama. (Ada FASA)
(1) Fasa memulakan sesi.( berbual ringan utk
bbrp minit sehingga klien rasa selesa.-
Menetapkan dgn persetujuan klien brp lama sesi
itu - Memastikan klien tahu dia boleh meluahkan
masalahnya dgn selamat.)
(2) Fasa menstruktur sesi.( peranan masing2.-
matlamat kaunseling.- Kerahsiaan antara
kaunselor dan klien.)
(3) Fasa menerangkan matlamat sesi.
(4) Fasa menamatkan sesi. (dgn membuat
keputusan utk meneruskan proses kaunseling atau
tdk.Jika ya,adakah utk merujuk klien ke agensi lain
atau tdk.Jika tdk,mengatur temujanji utk sesi
seterusnya).
(5) Fasa membuat rujukan.
Jenis-jenis tingkah laku bukan lisan.
(1) Anggota badan Cth: mata yang selalu pandang ke bawah mungkin menunjukkan klien tidak mempunyai keyakinan diri yang tinggi.
(2) Nada suara Cth: suara yang tinggi dalam percakapan mungkin menunjukkan klien sedang mengalami tekanan seperti marah atau kerisauan yang amat sangat.
(3) Persekitaran Cth: kedudukan klien yang jauh dari kaunselor dan mengundur apabila kaunselor mendekatinya mungkin menunjukkan klien masih belum bersedia untuk menaruh harapan atau kepercayaan kepada kaunselor.






Tingkah laku bukan lisan seorang kaunselor dan ertinya:
(1) Tumpuan mata.- Tumpuan mata yg
bersahaja akan memberi erti yg kaunselor
memang ambil berat apa yg hendak
diperkatakan klien.
(2) Postur terbuka. - Kaunselor x blh duduk
dgn tgn. atau kaki bersilang yg memberi erti
dia tdk bersedia mendgr klien.Postur terbuka
akan meyakinkan klien yg kaunselor sdg
menumpu perhatian.
(3) Menghadap klien.- Kaunselor perlu hadap
klien tanpa sebarang sekatan objek.Ini akan
memberi erti yg kaunselor melibatkan diri dlm
perbincgn antara mereka.
(4) Condong ke hadapan. - Menunjukkan
minat kaunselor kpd apa yg hendak dibincang
oleh klien.
(5) Dlm keadaan rilek. - Raut wajah kaunselor
mesti dlm keadaan tenang dan selesa.Nada
suara sederhana.Suara lembut.Keadaan
tenang kaunselor akan meyakinkan klien dan
ia akan merasa selesa.
Kemahiran Komunikasi
(1) Soalan terbuka.- Kaunselor perlu tahu bila
serta byk mana hendak guna soalan terbuka.
Jika digunakan pd masa yg sesuai akan
menggalakkan klien bercerita.Terlalu byk
soalan terbuka akan membosankan klien.
(2) Senyap.- Kaunselor perlu senyap spy klien
dpt merefleksi ceritanya atau menggalakkan
klien berckp.Terlalu lama senyap buat klien
rasa tk selesa dn kaunselor tk tumpu
perhatian.
(3) Mendengar. - Kaunselor perlu dgr dgn teliti
apa yg dikatakan klien utk beri respon.Dia
perlu ‘mendengar’ disebalik apa yg
diperkatakan juga utk mengetahui maksud
sebenar apa yg diperkatakan klien.
(4) Penyataan semula.- Kaunselor
menyatakan semula dgn perkataan sendiri
kenyataan klien utk memastikan persepsinya
adalah betul.
(5) Merefleksi perasaan. - Penekanan kpd
perasaan yg dialami oleh klien akan
menunjukkan yg kaunselor menerima dan
memahami apa yg klien rasa.
(6) Meringkaskan isu. - Ringkaskan semua
isu yg penting dan masalah yg boleh
merangkumi bbrp sesi.
(7) Meringkaskan perasaan. - Ringkaskan
perasaan klien mengenai isu-isu pening dan
masalah yg dihadapi dpt membantu kaunselor
menunjukkan pemahaman kaunselor dan
membolehkan kaunselor memberi respon yg
betul secara empatik.
Bab 4: Kemahiran Peranan
Peranan Penumpuan : Beri sepenuh perhatian pd klien dan tunjuk pemahaman tanpa prasangka dari segi suara, fizikal, mental dan perasaan.
Jenis-Jenis Respon Penumpuan
(1) Respon mudah; galak klien teruskan cerita spt ya, mm, oo atau anguk2 kepala.
(2) Refleksi kandungan dan perasaan ; memahami perasaan dari cerita klien spt sedih, marah, suka.
(3) Penekanan; merangsang klien jelaskan fakta penting dalam cerita spt, minta klien ulang yg disebut.
(4) Parafrasa; menunjukkan kaunselor faham masalah klien spt sebut semula ayat klien dgn perkataan sendiri.
Aras respon penumpuan
(1) Peranan tidak berkesan ; tunjuk sikap kurang minat, acuh tak acuh.
(2) Peranan sederhana ; beri perhatian pd sebahagian cerita klien.
(3) Peranan yg baik ; tunjuk minat pd cerita klien dan ceritakan semula dengan ayat sendiri.
(4) Peranan berkesan ; tunjuk minat yang tinggi cerita klien, terjemah cerita dengan betul dan beri respon.
Peranan Penjelasan: permintaan kaunselor kpd klien  menjelaskan suatu fakta yg tidak difahami.







Jenis respon penumpuan
(1) Menyemak Persepsi ; semak ketepatan persepsi pada cerita klien spt ‘tadi ada jelaskan bahawa…’
(2) penjelasan alternatif ; kaunselor tak pasti alternatif mana jadi pilihan klien spt ‘ adakah ini yg lebih penting..’
(3) Minta penjelasan lankut ; kaunselor minta klien buat penjelasn spt ‘ cuba jelaskan maksud saudara…’
Aras respon penjelasan
(1) Peranan kurang berkesan;  tidak berminat berminat dan bersifat menghukum spt ‘anda memang bodoh’
(2) Peranan sederhana ; memberi penjelasan sebahagian mesej klien tidak sepenuh hati.
(3) Peranan yg baik ; pamer minat tinggi, fokus cerita klien dari aspek kandungan dan perasaan serta jelaskan kekeliruan.
(4) Peranan paling baik ; memahami dan mjelaskan cerita klien, bantu klien lihat isu dgn jelas, tidak menghukum dan tunjuk minat.
Peranan Menyokong:  percaya bahawa klien
ada potensi untuk menyelesaikan masalah
dan galakkannya untuk mencari alternatif
penyelesaian mengikut tahap2 kaunseling.
Jenis respon sokongan
(1) Menghargai ; rasa hormat tanpa bersyarat, spt ‘anda memang pandai mengatasi masalah ini dgn baik’
(2) Penerimaan ; bantu klien berfikiran positif pd diri, spt ‘ anda memang boleh lakukannya’
(3) Ambil hati ; tunjuk ambil berat dan beri sokongan pd klien, spt ‘teruk sungguh pengalaman anda ya’4) Ketenangan ; bantu atasi ketegangan, kerisauan dan bantu kawal emosi klien spt ‘tarik nafas pjg’.
Aras respon menyokong
(1) Tidak berperanan dgn baik ; tidak beri keyakinan, tidak ikhlas, nada suara hambar.
(2) Peranan sedrhana ; sokongan diberi dgn bersahaja, tidak serius.(3) Peranan Baik; beri respon, sokongan pada situasi yg sesuai dlm proses kaunseling.(4) Peranan paling baik ; nada suara sesuai, pilihan kata2 menyokong, respon sesuai.
Bab 5: Teori Kaunseling Behaviorisme
Fungsi Teori :
(1) Menjelaskan suatu kejadian setelah membuat pemerhatian(2) Menguasai keadaan tertentu (3) Buat ramalan
Kepentingan Teori:
(1) Beri erti , keyakinan dan halatuju kpd kaunselor.(2) Beri fokus kpd kaunselor apa yg hendak dilakukan pd klien(3) Sebagai panduan merancang dan buat persediaan dlm proses kaunseling.
Komponen Teori Kaunseling Behaviorisme
(1) Komponen pertama : dpetik dari pelaziman klasik oleh Ivan Pavlov (2) Komponen kedua ; pelaziman operan oleh BF Skinner (Ganjaran dan dendaan)(3) Komponen ketiga ; terapi tingkah laku kognitif (tingkah laku dan cara berfikir)
Teori Personaliti Behaviorisme: (konsepnya)
(1) Personaliti disebabkan perkembangan TL bukan disebabkan proses mantel.
(2) Personaliti ditentukan oleh persekitaran dan pengalaman
(3) Perbezaan personaliti disebabkan perbezaan pengalaman
(4) Hubungan minda-jasad, jasad roh tiada kesahihan saintifik, hanya boleh diramal.
(5) Personaliti mempunyai batasan genetik yg tidak boleh diubah ttp persekitaran dan rangsangan dalaman mainkan peranan dlm membentuk personaliti.
Teori Personaliti berdasarkan prinsip skinner
(1) Buat ramalan situasi utk kuasai TL individu. (2) Tiada TL bersahaja, semuanya dipengaruhi persekitaran.
(3) Personaliti terbentuk dengan peneguhan (4) TL boleh diubah dgn melemah peneguhan (proses pelupusan)
(5) Personaliti boleh ditiru melalui role play (tiru idola / main peranan)



Strategi membantu Klien
(1) Role Play: Lakonan dengan bimbingan kaunselor Cth: murid malu-kaunselor boleh ajar cara beri pendapat.
Ada hadnya:(a) Bergantung pd kemahiran dan kesungguhan kaunselor.
(b) Kehendak klien sendiri utk mengalami, mendengar, merasakan TL baru.
Faedah:(a) Strategi melatih perlakuan yg sukar dilakukan oleh individu.
(b) Teknik meluaskan kesedaran klien
(c) Melakukan TL yg sukar dengan selamat dan terpimpin.
(2) Latihan Asertif: Teknik meningkatkan keyakinan diri
Kaedah:(a) role play dan lakonan situasi (pasif, agresif, asertif) yg biasa klien buat.
(b) teroka dan takrifkan masalah.
c) role play yg ditetapkan (baru/positif) berulang kali depan kaunselor
(d) laksanakan TL asertif positif berperingkat dalam realiti
(3) Token Ekonomi (hadiah): Beri hadiah material bernilai utk peneguhan TL bersesuaian.
Kaedah:a) Minta bantuan (guru, ibu bapa), jelaskan, buat komitmen matlamat Token Ekonomi.
b) Pilih TL yg mudah diberi peneguhan dari mereka (guru, ibu bapa).
(c) Agihkan Token serta merta, adil dan konsisten.
(d) Token yg diagih masih mempunyai nilai peneguhan.
(e) TL yg diubah adalah juga TL dikehendaki di luar sekolah/rumah.
(4) Pengurusan, Pemantauan, Peneguhan Kendiri: Klien bekerjasama secara aktif dlm proses kaunseling.
Ciri2                (a) Klien berperanan aktif dlm setiap fasa kaunseling.
(b) Klien beri idea ikut arahan kaunselor yg bina langkah tntu utk membantu.
(c) Proses pemikiranklien diberi tumpuan.
(d) Klien dijangka berusaha berubah.
(e) Klien belajar peneguhan kendiri.
(f) Klien dipanggil utk memantau, mencatit, memberi peneguhan kendiri dan buat penjelasan.
(g) Kaunselor berperanan sebagai mentor dan bukan pakar.
Kaedah:(a) Takrifkan masalah & tentukan matlamat (penting, realistik, difahami, blh diukur)
(b) Urus & pantau TL sasaran (rekodkan TL dgn alat yg sesuai; jam, alat perakam, kertas, pen)
(c) Perubahan suasana persekitaran (elak wujud suasana yg x dikehendaki) & ambil langkah sesuai (sedarkan apa yg sedang dilakukan, Mudahkan TL +ve, hadkan rangsangan tidak dikehendaki)
(d) Beri Peneguhan sesuai & Tentukan akibat yg bermakna (jangka pendek/panjang)
Bab 6: Kaunseling Pemusatan Insan
Pandangan Rogers: Manusia adalah positif dan bergerak kehadapan utk capai potensi diri yg cemerlang.
Konsep utama:
(1) Fenomenologi: ( individu bertindak ikut pandangannya sendiri )
(2) Konsep Mengetahui:
(a) Subjektif ; pengetahuan / maklumat utk rujukan diri sendiri.
(b) objektif; pengetahuan / maklumat yg diketahui dan telah disahkan oleh orang lain .
(c) interpersonal; pengetahuan luar dari sikap empati.
(3) Struktur personaliti:
(a) Organisme ; Pusat segala pengalaman.
(b) Kendiri ; (gabungan pengalaman dan persepsi ) konsep kendiri yg diingini.
(4) Proses perkembangan personaliti: Individu cenderung berkembang kepada kesempurnaan kendiri.
(5) Kecelaruan Psikologi: individu menjadi terbuka kepada pengalaman yg tidak defensive.
Konsep Kendiri Dlm Kaunseling Pemusatan Insan
(1) Konsep keseluruhan persepsi, tersusun dan konsisten mewakili ciri individu dan hubungannya dgn org lain.
(2) Kendiri idaman melibatkan persepsi dan makna
berkaitan dgn kendiri yg dihargai individu , org yg
signifikan dan masyarakat.
(3) Kendiri sebenar adalah kendiri yg tidak berpura2

Sikap Kaunselor dalam Kaunseling Pemusatan Insan
(1) Kongruen atau keikhlasan ; kaunselor tunjuk sifat sebenrnya (tidak berpura2)
(2) penerimaan tanpa syarat ; anggap manusia dgn positif, boleh berubah.
(3) empati; pemahaman tepat dan empatik pada keadaan klien disebabkan pengalamannya

Kemahiran Asas Kaunseling Pemusatan Insan
(1) Soalan terbuka/tertutup ; Galak klien beri maklumat
(2) Dorongan minima ; Dorongan spt angukkan yg menunjukkan kaunselor faham cerita klien
(3) Prafrasa ; Ceritakan semula cerita klien dgn perkataan sendiri utk tunjuk pemahaman.
(4) Rumusan ; Marangkumkan maklumat yang berkenaan sebelum merespon.
(5) Refleksi Perasaan ; Merasai perasan klien utk galakan ia meluahkan perasaan.
(6)Konfron/mencabar; Teknik supaya klien melihat diri yg sebenarnya bukan hanya pada perkara yg baik sja.
(7) Memfokus ; Kaunselor beri tumpuan, tak berangan.
(8) Refleksi makna ; Keupayaan kaunselor memahami keseluruhan cerita termasuk perkara yg tidak diceritakan klien.







No comments:

Post a Comment