Friday 2 November 2012

Tugasan KKP EDU 3107


atas sebab-sebab kerahsiaan, bahagian i,ii & iii terpaksa tidak didedahkan untuk menjaga nama baik subjek kajian...harap maklum...

langkah menangani tingkah laku yang dikenalpasti.

            Sebagai guru, saya sememangnya mahukan semua murid saya memahami apa yang saya ajari dan saya mahu semua murid saya mendapat ilmu daripada setiap sesi pengajaran yang saya lakukan. Oleh itu, saya telah merangka beberapa strategi untuk membantu murid ini seberapa daya yang saya mampu lakukan.     
            Langkah yang pertama ialah menggunakan kontrak lisan sebagaimana yang terdapat dalam teknik modifikasi tingkah laku (teori behavioris) . Menurut Duke         (1980), menyatakan bahawa setiap individu bertanggungjawab terhadap perlakuannya sendiri. Murid-murid berkemungkinan menjadi tidak berdisiplin kerana mengikut kehendak-kehendak diri mereka sendiri tanpa sebarang pengaruh dari luar, iaitu apa yang dikatakannya sebagai “ the potential influence of student’s free will “. Dengan menggunakan cara ini, murid akan diberi kontrak yang menyatakan bahawa dia tidak akan bermain sehingga lewat malam dan tidur sebelum pukul 10 malam.
            Langkah yang kedua ialah menyuruh murid ini meniru perlakuan abangnya yang tidur awal pada setiap hari untuk bersedia ke kelas pada keesokan harinya. Langkah ini terdapat dalam teknik modifikasi tingkah laku iaitu teknik modelling yang diubahsuai daripada teori pemodelan bandura (1963). Adalah diharap bahawa murid ini dapat memberikan tindak balas yang positif kepada teknik ini kerana orang yang menjadi model ialah abangnya sendiri dan orang yang rapat dengannya.
            Langkah yang ketiga ialah dengan meletakkan murid ini di tempat duduk guru semasa sesi P&P berlansung. Murid ini juga akan diberikan perhatian yang khas semasa sesi P&P berlansung. Ini kerana murid ini boleh mengganggu rakannya jika tidak diberikan perhatian. Semasa sesi P&P berlansung juga, saya akan cuba untuk mengambil sedikit masa untuk memberi fokus sepenuhnya kepada murid ini. Selalunya saya akan menggunakan masa murid-murid lain melakukan lembaran kerja untuk saya memberi perhatian khusus kepada murid ini kerana saya mahu murid ini memahami apa yang saya ajar kepada murid-murid lain sekurang-kurangnya konsep sesuatu tajuk tersebut. Ini adalah kerana mengikut Rabven          (1977), apabila murid-murid tidak berminat dalam mata pelajaran tertentu dan guru pula tidak menarik minat mereka maka murid-murid tersebut akan hilang semangat belajar dan akan melakukan apa jua yang terlintas dalam fikiran mereka. Oleh itu, adalah penting bagi saya untuk memastikan murid ini mendapat tumpuan yang sepatutnya bagi mengelakkan murid ini tercicir daripada sesi P&P dan menganggu sesi P&P dengan menganggu rakan-rakannya yang lain.
            Langkah yang keempat ialah menggunakan teknik peneguhan yang diperkenalkan oleh B.F Skinner. Menurut Skinner ( 1930 ), tingkah laku boleh diajarkan dan dipelajari melalui satu stimuli yang sesuai yang diberi sebaik saja wujunya tingkah laku operan itu. Peneguhan boleh menjadi dalam bentuk berupa peneguhan positif dan negatif. Strategi yang saya akan gunakan adalah cara yang mudah dan senang untuk saya uruskan. Menggunakan peneguhan positif, saya akan menggunakan kaedah ganjaran terhadap setiap perlakuan yang baik yang ditunjukkan oleh murid ini. Ganjaran adalah dalam bentuk hadiah maujud atau pujian. Untuk peneguhan negatif pula, saya akan menggunakan teknik hukuman yang bukan dalam bentuk yang menyakitkan dan menyukarkan murid ini. sebaliknya, saya akan menggunakan hukuman yang akan membantu murid ini di dalam pelajarannya.
            Saya berharap agar strategi-strategi yang telah saya rancang ini akan berjaya mencapai objektifnya untuk membantu murid ini di dalam kelas. Adalah menjadi tanggungjawab saya untuk memastikan murid ini memahami sekurang-kurangnya konsep nilai yang cuba saya ajarkan kerana saya mahu mendukung aspirasi negara untuk menghasilkan anak bangsa yang mampu memimpin negara pada suatu hari nanti.


 Bahagian iv : Cadangan / Rumusan
            Untuk mengutarakan cadangan bagi membantu murid ini, terlebih dahulu hendaklah difahami bahawa murid ini adalah murid yang disahkan OKU – Disleksia dan sebarang bentuk cadangan untuk membantu murid ini adalah hendaklah mengikut kemampuan guru yang mengajarnya kerana murid ini sepatutnya ditempatkan di sekolah khas namun atas faktor-faktor yang tidak dapat dielakkan, murid ini terpaksa meneruskan pelajarannya di sekolah arus perdana biasa. Bagi membantu murid ini, terdapat 2 cara yang boleh dilakukan oleh guru yang mengajar dan pentadbir sekolah.
            Cara yang pertama adalah tanggungjawab pihak sekolah terutamanya pentadbir sekolah melalui cara menghantar murid ini ke sekolah khas sekurang-kurangnya 2 kali sebulan bagi membolehkan murid ini mengikuti sesi P&P khas yang dikendalikan oleh guru yang benar-benar berkelayakan dalam bidang tersebut. Cara ini disebut Program Berasingan Di Sekolah Khas (Jasma & French, 1994). Dengan program ini, murid ini akan dapat belajar dalam kategori yang sama dengan masalahnya dan ini akan membantu murid ini memperkembangkan kemahiran motor dan inteleknya.
            Cara yang kedua adalah melalui kemahiran menggambar sebagaimana yang dinyatakan oleh Ruzitah Tapah & Mazlan Othman (2004) dalam bukunya Pendidikan Seni Visual dan juga mengikut pandangan Rahmat Salihon. (2004 ) dalam bukunya Pendidikan Seni Visual. Di dalam kemahiran ini, terdapat 8 aktiviti dan kemahiran yang boleh digunakan di dalam kelas seperti lukisan, catan, gurisan, kolaj, mozek, stensil, gosokan dan cetakan. Namun, aktiviti yang dipilih hendaklah disesuaikan dengan kemahiran guru dan kemudahan yang ada. Dalam kes murid ini, aktiviti yang paling sesuai adalah lukisan, catan, gurisan, kolaj dan gosokan. Aktiviti-aktiviti dan kemahiran ini hendaklah mengikut prinsip-prinsip asas pendidikan seni iaitu :
(a) Stimuli atau rangsangan
(b) Fantasi atau imaginasi
(c) Nilai aktiviti bermain sambil belajar
(d) Nilai aktiviti psikomotor
(e) Nilai trapeutik
(f) Seni sebagai komunikasi tampak
Aktiviti-aktiviti ini boleh dijalankan di dalam kelas biasa bagi memastikan murid seperti murid ini tidak menganggu rakan-rakan yang lain untuk belajar di dalam kelas dan dalam masa yang sama,untuk mengasah kemahiran motor murid. Selain itu, aktiviti ini akan memberi peluang murid ini meneroka sendiri melalui luahan perasaan yang dihasilkan sendiri oleh murid ini.
            Secara rumusannya, murid ini boleh dibantu melalui cara dan pendekatan yang betul dan komprehensif walaupun berada di sekolah aliran perdana. Meskipun murid ini disahkan disleksia, namun masih ada beberapa langkah yang boleh dibuat untuk membantu sekurang-kurangnya membentuk kemahiran motor dan intelek murid ini di paras yang minimum. Guru hendaklah pandai menggunakan kemahiran yang dimiliki untuk mencorakkan P&P dan memastikan murid ini tidak terabai daripada sesi P&P hanya kerana murid ini adalah murid OKU. Bak kata pepatah, hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Setiap murid adalah permata negara dan guru adalah insan penting bagi memastikan setiap permata negara adalah permata yang bersinar dan akan menyumbang kepada negara pada suatu hari kelak.

No comments:

Post a Comment