Friday, 2 November 2012

KKP ELM 3104


Soalan 1 : Isu moral peringkat tempatan dan global
Tajuk isu moral : Jenayah rogol

1.0 Pengenalan isu
                        Jenayah rogol pada hari ini tidak lagi menjadi masalah kepada wanita, keluarga atau masyarakat sahaja sebaliknya menjadi masalah negara. Kajian menunjukkan majoriti mangsa keganasan seks adalah wanita dan kanak-kanak perempuan.
Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan 36 hingga 62 peratus mangsa keganasan seks ini terdiri daripada mereka yang berumur di bawah 15 tahun. ( laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) bertarikh 27/8/2007 )

Jenayah rogol berlaku di seluruh dunia tanpa mengira bangsa, etnik, status ekonomi, agama dan kebudayaan. Kebanyakan keganasan seks dan fizikal serta penderaan psikologi dan emosi dilakukan secara tersembunyi dan terselindung daripada mata masyarakat. Ini menyebabkan kes-kes keganasan atau penderaan sukar dibuktikan di mahkamah.
Kajian yang dikeluarkan oleh United Nations Office on Drugs and Crime, Centre for International Crime Prevention pada tahun 2010 menunjukkan Malaysia berada di tangga ke-38 di dunia dan ini adalah bersamaan dengan 0.0505156 untuk 1,000 penduduk Malaysia. Kajian oleh Jabatan Siasatan Jenayah Polis Diraja Malaysia (PDRM) pada tahun 2008 menunjukkan bahawa pada setiap hari, sekurang-kurangnya 3 kes rogol dilaporkan di seluruh negara. Namun, pada tahun 2010, jumlah itu bertambah kepada 8 kes sehari.




Apa yang membimbangkan, jenayah rogol ini bukan sahaja berlaku di Malaysia, malah ianya adalah masalah moral di peringkat global. Di Amerika Syarikat contohnya, pada tahun 2001, jenayah rogol di negara tersebut berada pada paras yang tertinggi iaitu sebanyak lebih 15 ribu jenayah rogol dilaporkan pada tahun itu sahaja. Penyelidikan yang dilaksanakan oleh Cindy Struckman Johnson dan David Struckman Johnson daripada University of South Dakota pada tahun 2004 telah mendapati bahawa 22-25 peratus banduan wanita di Amerika Syarikat adalah mangsa serangan seksual, 10 peratus pernah dirogol, dan 6 peratus pula mangsa rogol bergilir-gilir.
Banduan wanita mudah diserang oleh pengawal-pengawal dan kakitangan-kakitangan penjara. ( Human Right Watch,2004 )
22-25 peratus banduan wanita di Amerika Syarikat adalah mangsa serangan seksual, 10 peratus pernah dirogol, dan 6 peratus pula mangsa rogol bergilir-gilir.     ( Cindy Struckman Johnson & David Struckman Johnson, 2004 )
Banyak aspek yang perlu diberi perhatian bagi menyelidiki punca rogol. Dalam hal ini, profail penjenayah mesti diselidiki supaya pihak berkuasa mendapat gambaran lengkap mengenai watak dan jangkaan latar belakang perogol. Profail mangsa rogol juga boleh menjadi data untuk analisis jenis perwatakan, umur dan tingkah laku.           Jenayah rogol ini perlu ditangani habis-habisan kerana ianya adalah masalah moral yang boleh merosakkan moral remaja-remaja pada masa akan datang. ( Dr. Hj Zulfakar Bin Hj. Ramlee, 2002 ).







2.0 Faktor Penyebab
            Jenayah rogol ini mungkin berlaku di serata dunia dan mungkin berlaku dengan pelbagai cara namun apa yang pasti, jenayah rogol ini berlaku dengan pelbagai sebab yang sama dan modus operandi yang sama. Penjenayah yang melakukan jenayah rogol ini mungkin mempunyai pelbagai sebab dan alasan kenapa mereka merogol namun, apa yang penting ialah faktor penyebab yang utama berlakunya masalah rogol ini di peringkat tempatan dan global.
            Pertama, jenayah rogol ini berlaku kerana sikap ingin tahu yang keterlaluan ( Dr. Harlina Halizah Siraj, 2008 ). Lebih-lebih lagi apabila pakar psikologi berpendapat, dorongan melakukan jenayah seks mungkin berasal daripada sikap ingin tahu yang keterlaluan. Apabila desakan bagi mengetahui sesuatu, khususnya berkaitan seks tidak dapat dipenuhi melalui saluran yang terkawal, mereka akan mendapatkan maklumat-maklumat yang diingini daripada sumber-sumber lain.
Jenayah rogol ini berlaku kerana sikap ingin tahu yang keterlaluan                             ( Dr. Harlina Halizah Siraj, 2008 )
Sebaik sahaja mengetahuinya, mereka mahukan lebih banyak sehingga ke peringkat mereka mula berfantasi melakukannya. Akibat kerap berfantasi, keinginan untuk mencuba akan meningkat. Ada kalanya mereka berfantasi bukan kerana dorongan ingin tahu yang keterlaluan, tetapi disebabkan ‘ketidakpuasan seks’ yang dialami ataupun keinginan mencuba perkara yang luar biasa. Walaupun apa yang dinyatakan oleh pakar-pakar psikologi ini tidak berdasarkan kebenaran yang mutlak dan petunjuk-petunjuk yang tidak dapat dikesan secara langsung melalui pemerhatian orang awam, namun ia dapat dijadikan sumber bagi mengesan unsur-unsur yang mendorong perlakuan jenayah seks dan tindakan kejam khususnya di kalangan golongan muda dan remaja.



Kedua, kebanjiran bahan-bahan lucah dan pornografi yang mudah didapati dengan mudah ( kajian karsmini, 1987 ). Kebanjiran bahan-bahan erotik dan keganasan seperti foto, buku, komik dan majalah, khususnya daripada internet, cakera padat dan cakera video digital (DVD) dapat merangsang keinginan seks terutamanya remaja lelaki yang memiliki nafsu dan fantasi seks yang tinggi.
Ia mudah merangsang golongan remaja kerana mereka memiliki pemikiran yang belum matang walaupun fizikal mereka sudah mencapai tahap baligh. Selain itu, kajian menunjukkan, secara purata remaja menghabiskan 24 jam seminggu bagi menonton televisyen. Oleh itu, maklumat yang diterima oleh deria mereka akan diingati oleh mereka. Remaja akan terpengaruh apabila mereka kerap didedahkan dengan bahan-bahan yang kurang sihat itu. Menerusi pembacaan yang tidak terkawal, mereka akan berimaginasi sendiri dan membangkitkan rasa ingin mencuba. Dalam kes ini, remaja yang sering menonton bahan-bahan lucah dan erotik bagi mendapat kepuasan akan belajar daripada keadaan itu dan mencubanya bagi mencapai kepuasan. Di samping itu, ia juga dikaitkan dengan teori pembelajaran sosial di mana tingkah laku dipelajari melalui pemerhatian dan peniruan serta melibatkan “role- model” terutamanya di dalam VCD lucah ataupun artis-artis popular.
Ketiga, kurangnya amalan agama. ( Michelle, Thomas & Sinyangwe, 1987 ). Kurang didikan agama dan moral di kalangan ibu bapa mahupun anak-anak serta pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan juga menjadi punca kes-kes jenayah seksual seperti rogol berleluasa. Ibu bapa memandang ringan tentang keperluan untuk mendidik anak-anak mereka. Walhal kajian Michelle, Thomas dan Sinyangwe (1989) mendapati, ajaran agama dapat menjadi pelita ataupun regangan moral dalam diri remaja supaya mereka dapat berfikir sebelum melakukan perkara tidak bermoral. Didikan agama yang kurang ditegaskan dalam diri murid atau remaja akan menyebabkan mereka semakin hanyut dengan masalah ini. Didikan agama yang kurang dalam diri remaja akan membuatkan mereka merasakan bahawa apa yang mereka lakukan adalah untuk keseronokan diri sendiri tanpa memikirkan kesannya kepada diri mereka pada masa akan datang. Mereka merasakan melakukan jenayah adalah perkara yang boleh dimaafkan hinggakan mereka tidak kisah melakukan kesalahan.
Keempat, rancangan yang ditayangkan di televisyen dan kemajuan teknologi. Punca jenayah rogol juga adalah berpunca daripada rancangan di media elektronik.  Kajian James, Foe & Breed (1988) menunjukkan, secara purata remaja menghabiskan 24 jam seminggu bagi menonton televisyen Sebagai contohnya rancangan realiti TV yang banyak berunsurkan seks melalui pakaian artis-artis yang menjolok mata sehingga mempengaruhi generasi muda-mudi terikut-ikut cara pemakaian mereka. Apabila cara pemakaian ini telah menjadi ikutan remaja masa kini terutamanya remaja perempuan, inilah faktor yang menyebabkan berlakunya jenayah ini.
Secara purata remaja menghabiskan 24 jam seminggu bagi menonton televisyen (kajian James, Foe & Breed, 1988)
Ditinjau dari konsep ‘Freudian’, lelaki sebenarnya mempunyai keinginan seks atau libido yang tinggi. Oleh sebab itu, remaja lelaki sebenarnya lebih mudah terdorong untuk melakukan sesuatu yang kurang bermoral. Dengan lambakan rancangan di televisyen yang menunjukkan pelbagai adegan artis yang menggunakan pakaian yang ketat dan menggiurkan, remaja lelaki akan lebih cepat terdorong melakukan jenayah rogol apabila melihat ada remaja perempuan yang berpakaian sedemikian rupa kerana keinginan seks atau libido yang tinggi.
Dengan kecanggihan teknologi yang semakin pesat ini contohnya teknologi telefon bimbit yang terlalu canggih sehingga kerajaan ataupun pihak berkuasa tidak dapat mengawalnya.Akhirnya terjadilah penyalahgunaan telefon bimbit ini sehingga berlakunya penyebaran video lucah yang dilakonkan sendiri oleh golongan remaja di Malaysia. Kemudahan teknologi juga disalahguna untuk mendapatkan bahan-bahan berkaitan pornografi dengan cara yang mudah. Teknologi yang seharusnya digunakan untuk kebaikan, disalahgunakan sebagai medium untuk mendapatkan bahan-bahan berahi daripada laman sesawang dan ini amat mengecewakan kerana mentality remaja kita yang tidak tahu menggunakan kemudahan dengan sebaiknya malah menyalahgunakannya.



            Kelima, kajian daripada All Women's Action Society (AWAM) terhadap banduan di penjara Amerika Syarikat menyatakan bahawa wanita yang berpakaian seksi dan menggiurkan merupakan punca mereka merogol. Trend pemakaian wanita menjadi serius akibat terpengaruh dengan fesyen terkini yang datangnya dari Negara barat,maka wanita di hampir seluruh dunia termasuk di Malaysia lupa asal usul dirinya yang sepatutnya berpegang dengan kaedah pemakaian ketimuran yang tertib dan tidak menjolok mata. Akhirnya disebabkan budaya pemakaian artis ataupun wanita di negara barat ini telah meresapi ke dalam masyarakat wanita negara ini maka inilah yang menyebabkan terjadinya jenayah rogol. Dalam agama Islam contohnya, mewajibkan pemakaian pakaian yang menutup aurat bagi wanita adalah mempunyai mesej yang sangat bernilai dan menjadi benteng yang utuh serta mencegah daripada berlakunya jenayah rogol ini.Berdasarkan firman Allah s.w.t aurat ini mempunyai hubungan dengan mata,sekiranya terdedahnya aurat maka secara automatiknya nafsu akan memberontak.Apabila nafsu sudah memberontak maka terjadilah jenayah rogol akibat desakan nafsu yang mengusai dirinya sehingga melupakan sifat sebagai seorang insan yang sepatutnya mempunyai sifat keperikemanusiaan. Walaupun terdapat pendapat yang menyatakan bahawa berpakaian seksi bukan penyebab kepada jenayah rogol, namun pemakaian wanita dan penglihatan terhadap wanita tersebut daripada perspektif lelaki turut menyumbang kepada jenayah rogol di negara kita dan di peringkat antarabangsa.









3.0 5 Cara Mengatasi Jenayah Rogol
3 Cara Mengatasi Pada Peringkat Tempatan
            Pertama, Kerajaan perlu memainkan peranan dalam menangani jenayah rogol ini ( Dr. Khalib Abdul Latiff, 2009 ). Peranan utama untuk mencegah jenayah ini adalah di pihak kerajaan. Dalam pindaan tahun 2004 Seksyen 376 Kanun Keseksaan, hukuman paling keras bagi kesalahan rogol ialah mati mandatori ke atas pesalah jenayah rogol yang menyebabkan kematian mangsa. Pindaan ini menghapuskan hukuman sebat dan penjara tetapi sebaliknya pesalah dibawa terus untuk menjalani hukuman mati di tali gantung. Jemaah menteri turut mencadangkan supaya hukuman penjara seumur hidup dengan sebatan dikenakan ke atas perogol yang melakukan kesalahan sama secara berulang tetapi tidak membawa maut manakala desakan masyarakat supaya perogol disebat di khalayak ramai, masih belum mendapat pertimbangan serius dari pihak kerajaan. Persoalannya, sejauh manakah kerajaan serius dalam menangani jenayah rogol yang semakin hari semakin meruncing di dalam masyarakat kita ini ?
Menurut Dr. Khalib Abdul Latiff, hukuman adalah tindakan reaktif sedangkan membendung adalah tindakan proaktif.  Sehubungan itu, membendung adalah lebih baik kerana apabila sesuatu perkara itu sudah berlaku, ia tidak memberi apa-apa makna lagi. Mati di tali gantung, sebat dan sebagainya, tidak akan berkesan sekiranya tidak dilakukan dengan cara yang betul. Sebab itulah, katanya, banyak jenayah masih terus berleluasa meskipun mereka tahu ia boleh mati di tali gantung. Kerajaan harus memikirkan langkah yang seharusnya dilakukan bagi mencari jalan penyelesaian kepada jenayah rogol di negara ini. Menghukum pesalah sudah terbukti sebagai mekanisme yang hanya menghukum namun tidak mengubah perspektif para pesalah jenayah rogol. Saban hari, ada sahaja jenayah rogol yang dilaporkan di media massa. Mungkin kerajaan boleh memikirkan mekanisme yang lebih berkesan menggunakan cara yang lebih proaktif iaitu membendung jenayah tersebut daripada berleluasa menggunakan segala kekekuatan dan kelebihan yang dimiliki oleh kerajaan.


            Kedua, kukuhkan semula institusi kekeluargaan dan pembentukan akhlak moral di kalangan remaja ( Dr. Abdul Hadi Zakaria, 1998 ). Peranan institusi keluarga dalam menjaga dan melindungi ahlinya dari terdedah kepada gejala-gejala sosial. Keluarga perlulah bersikap prihatin dan proaktif di dalam menjaga keselamatan ahli keluarganya. Ini termasuklah mengawal atau memantau pergerakan anak gadisnya dan mendidik anak lelakinya menjadi orang yang bertanggungjawab. Begitu juga pada peringkat individu, ruang dan  peluang untuk melakukan jenayah rogol haruslah ditutup serapat-rapatnya. Orang lelaki dididik menjadi bertanggungjawab dan beramanah manakala orang perempuan dididik untuk menghormati diri dengan cara beraklak dengan akhlak yang mulia. Menjaga aurat dan pergaulan boleh mengurang risiko dari menjadi mangsa rogol. Pihak pemimpin perlulah bergabung dengan masyarakat dan hendaklah banyak menganjurkan program-program motivasi dan ceramah untuk membimbing masyarakat ke arah masyarakat yang harmoni. Ia hendaklah dimulakan segera bagi mengelakkan keadaan bertambah teruk. Pihak kementerian dan para ketua masyarakat boleh menyelamatkan keadaan sekiranya boleh bekerjasama. Panggil pihak yang berkelayakan untuk memberi panduan secara umum untuk tujuan memberi ilmu dan panduan kepada masyarakat dan institusi kekeluargaan. Yang paling penting pemimpin mestilah faham dan peka dengan keperluan semasa masyarakat dan masalah kemasyarakatan supaya dapat membawa rakyat kembali ke jalan yang harmoni dan hidup dengan damai sejahtera tanpa ada sebarang kes rogol dilaporkan kerana institusi kekeluargaan yang kuat akan dapat membentuk keperibadian yang mantap.
            Ketiga, Peranan media massa amat ditagih di sini ( Dr. Abdul Hadi Zakaria, 1998 ). Media massa tidak seharusnya mengaut keuntungan semata-mata dan mengabaikan aspek-aspek penerapan moral dan tingkah laku yang beretika. Media massa hendaklah menapis rancangan yang hendak ditayangkan terlebih dahulu sebelum ianya dipertontonkan kepada umum. Oleh kerana penonton televisyen adalah terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat, hendaklah media massa peka dengan keadaan ini dengan tidak menayangkan rancangan yang boleh merosakkan akhlak remaja kita. Peranan media massa yang juga tidak kurang pentingnya ialah media harus memainkan peranan agar  mangsa akan mengetahui cara­cara yang terbaik atau tempat­tempat yang sepatutnya mangsa mendapat pembelaan.  Perlu didedahkan bahawa kejadian rogol tersebut bukan kesalahan mangsa dan mereka harus bertanggungjawab untuk melaporkan kejadian tersebut.  Mangsa harus tahu bahawa ia tidak pernah menjadi satu perkara yang terlewat untuk didedahkan walaupun ia adalah perkara yang telah lama berlaku, mangsa masih boleh mendapatkan pertolongan.  Adalah penting bagi mangsa rogol mendapat  sokongan dan perlindungan.  Di Malaysia, terdapat  beberapa kumpulan sokongan dan antaranya ialah Woman’s Aid Organisation, Women’s Centre for Change (WCC) dan  All Women’s Action Society (AWAM). Media massa juga boleh dijadikan tempat untuk berkempen bagi menangani jenayah rogol secara habis-habisan. Ini adalah untuk memastikan bahawa peranan media massa digunakan sehingga ke tahap yang maksimum kerana media massa adalah medium yang paling mudah untuk mendampingi masyarakat baik secara cetakan atau penyiaran. Oleh itu, peranan media massa adalah amat perlu bagi memastikan jenayah rogol ini berjaya dibendung habis-habisan.

2 cara mengatasi pada peringkat global / antarabangsa
            Pertama, kerjasama semua negara dalam menggubal undang-undang berkenaan dengan rogol yang dipersetujui oleh semua negara. Pada peringkat ini, semua pemimpin negara haruslah duduk bersama dan berbincang bersama-sama pakar perundangan yang telah dipilih bagi menggubal satu undang-undang antarabangsa terhadap jenayah rogol yang boleh digunapakai oleh semua negara. Undang-undang ini juga harus digunapakai di mahkamah antarabangsa bagi mengadili kes rogol yang ekstrem. Ini adalah sebagai komitmen masyarakat antarabangsa bagi menangani masalah rogol ini daripada terus berleluasa. ( Dr. Khalib Abdul Latiff, 2009 ). Dalam menggubal undang-undang ini, pandangan dan tafsiran undang-undang daripada negara-negara lain juga boleh dipertimbangkan dan dibincangkan bersama. Seperti seksyen 375 kanun keseksaan yang digunakan di Malaysia, jenayah rogol akan dikenakan hukuman seperti Penjara
atau penjara dengan sebatan selama 5 hingga 20 tahun. Canada pula menggunakan penjara selama 20 tahun dan sebatan dan boleh dikenakan hukumana mati mandatori jika sabit kesalahan. Undang-undang seperti ini harus diperkemaskan dan digunapakai untuk menangani jenayah rogol ini.
            Kedua, semua negara dan masyarakat antarabangsa harus bekerjasama memanipulasi media massa untuk menapis dan membendung apa jua bentuk pornografi, filem-filem yang berunsurkan seks, rancangan-rancangan yang boleh meruntuhkan akhlak dan mengenakan peraturan yang ketat kepada setiap filem yang hendak ditayangkan agar melalui tapisan terlebih dahulu sebelum ditayangkan di khalayak ramai. Dengan langkah seperti ini, kita akan dapat membendung gejala-gejala kurang sihat yang disebarkan melalui filem dan rancangan televisyen. Apabila remaja tidak didedahkan dengan perkara-perkara yang boleh merosakkan akhlak ini, institusi kekeluargaan akan memiliki lebih banyak masa untuk membentuk akhlak anak-anak dan seterusnya menghasilkan remaja yang berakhlak moral. Apabila media massa dapat dimanipulasi dalam usaha untuk membendung jenayah rogol ini, remaja akan mempunyai banyak masa bagi melakukan perkara yang berfaedah dan institusi kekeluargaan akan mempunyai peluang untuk menerepkan akhlak moral yang baik kepada anak-anak mereka. Apabila sekatan terhadap media massa dikenakan, ianya akan membawa kebaikan di mana rancangan yang disiarkan adalah bebas daripada unsur-unsur yang boleh merosakkan akhlak remaja. Dalam erti kata lain, remaja tidak mempunyai sebarang medium yang boleh digunakan bagi mengenal apa itu keinginan untuk mencuba sesuatu yang baru apatah lagi jenayah rogol tersebut adalah sesuatu yang cuba dielakkan oleh masyarakat kita. Peranan media massa juga amat ditagih untuk menyalurkan info-info dan maklumat yang boleh membantu untuk membentuk akhlak remaja. Ini kerana media massa adalah medium yang paling senang untuk diakses oleh remaja bagi mendapatkan pelbagai jenis hiburan dan maklumat. Setiap negara harus memanipulasi media massa bukan hanya untuk kepentingan kerajaan tetapi untuk masa depan negara juga.






4.0 Cabaran Kepada Guru
           
Pertama, cabaran kepada guru adalah daripada segi guru sebagai agen moral ( Tam, Y.K, 2006 ). Seorang guru hendaklah mempunyai gaya kepimpinan yang tersendiri untuk menjadi agen moral di sekolah. Terdapat beberapa gaya kepimpinan yang perlu difahami oleh guru bagi menjadi agen moral yang baik. Pengunaan gaya kepimpinan pada satu-satu masa hendaklah bertepatan dengan situasi yang dihadapi. Sebagai contoh, gaya kepimpinan yang demokratif memberi kesan yang positif kerana pelajar-pelajar diberi ruang untuk berinteraksi dan berkomunikasi secara terbuka.Suasana sosio - emosi yang demokratik akan menggalakkan perkembangan yang positif dan meningkatkan kemahiran sosial. Murid-murid bukanlah individu yang suka untuk dimarah dan diherdik sesuka hati kerana mereka juga mempunyai perasaan. Guru yang Laisse-faire pula memberi kebebasan penuh kepada pelajar untuk memikir dan menyusun aktiviti mereka dan kurang memberi idea dan inisiatif terhadap aktiviti yang dijalankan.Guru juga tidak menilai tingkah laku pelajar menyebabkan pengurusan bilik darjah yang longgar dan suasana pembelajaran dan pengajaran terganggu oleh masalah disiplin. Ada masanya guru perlu menggunakan gaya kepimpinan Laisse-faire tetapi dalam keadaan yang terkawal. Gaya kepimpinan guru bertujuan untuk memudahkan murid mendampingi guru dan pada masa yang sama, guru tersebut dapat memberi kesan kepada perubahan tingkah laku murid-murid. Oleh itu, guru hendaklah mempunyai personaliti yang sesuai dengan profesion perguruan dan menggunakan gaya kepimpinan yang boleh dilihat oleh murid dan menjadi ikutan kepada murid-murid. Secara tidak langsung, guru menjadi “role-model” kepada para murid dan murid akan menjadikan guru sebagai inspirasi untuk mengubah sikap masing-masing. Jika dikaitkan kepada isu moral yang sedang dibincangkan, guru hendaklah tahu untuk mengajar murid-murid akhlak-akhlak moral yang baik serta keburukan melakukan perkara yang tidak bermoral. Gaya kepimpinan guru adalah cara untuk guru mendekati murid dan menyampaikan nilai-nilai murni kepada murid. Apabila murid sudah selesa bersama guru, murid akan mudah untuk dibentuk menjadi insan yang bermoral. Guru akan menjadi ikutan kepada murid.

Cabaran yang kedua kepada guru adalah daripada segi pembentukan sahsiah murid. Menurut Peters, P. (1987), dalam bukunya Moral development and moral education, guru merupakan pembentuk sahsiah murid. Menurut Imam al-Ghazali, manusia itu ibarat sepohon pokok dengan akarnya ialah akidah, batangnya ialah kefarduan, daun-daun ialah amalan sunat, maka buah atau bunganya itulah yang dikatakan akhlak. Sebab itulah manusia yang berakhlak dalam Islam dianggap orang yang menyempurnakan agama Islam kerana akhlak melambangkan keindahan Islam itu sendiri. Oleh itu, telah menjadi tugas guru untuk membentuk sahsiah murid ketika murid tersebut berada di sekolah. Melahirkan dan mewujudkan remaja bermoral mesti dilakukan sejak anak itu masih kecil. Pendidikan yang bermula daripada kecil lebih mudah dan ia merupakan lambang kejayaan pendidikan akidah dan ibadah setelah dewasa. Guru haruslah sentiasa memastikan bahawa murid tidak melakukan sesuatu yang tidak bermoral. Guru juga perlu menggunakan segala kemahiran yang ada dalam melahirkan murid yang bermoral. Guru perlu menjadi ikutan kepada murid-murid. Oleh itu, guru haruslah sentiasa menunjukkan nilai-nilai yang baik dan berakhlak mulia setiap masa. Murid adalah pemerhati yang akan meniru apa sahaja perlakuan guru dan guru sebagai pembentuk sahsiah murid hendaklah sentiasa menunjukkan sikap yang berakhlak mulia kepada murid agar menjadi ikutan pada murid. Memang bukan mudah untuk membentuk sahsiah diri murid namun dengan berkat kesabaran guru dan keikhlasan guru untuk membentuk murid yang berakhlak mulia, cita-cita tersebut bukanlah sesuatu yang mustahil. Dalam konteks jenayah rogol pula, guru hendaklah membentuk sahsiah murid-murid di bangku sekolah rendah lagi. Sekiranya murid-murid telah diberi didikan yang sempurna dari segi akhlak moralnya, tidak mustahil jenayah rogol ini boleh dikurangkan kerana telah wujud kesedaran daripada bangku sekolah lagi bahawa jenayah rogol itu adalah perbuatan yang tidak bermoral dan tidak berakhlak mulai. Murid yang telah dididik dengan akhlak moral yang secukupnya sudah pasti tidak akan melakukan jenayah rogol kerana telah tahu bahawa perbuatan tersebut adalah salah daripada segi undang-undang dan akhlak moral.


Ketiga, kurangnya sokongan daripada ibu bapa terhadap usaha guru di sekolah bagi menangani jenayah rogol ini akan merunsingkan  guru yang berusaha keras untuk membasmi jenayah rogol ini daripada berleluasa . Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) seharusnya memainkan peranan dalam membantu usaha pihak sekolah terutamanya guru sebagai penyampai maklumat dalam usaha untuk sama-sama membanteras gejala sosial ini. Ibu bapa yang terlalu memfokuskan kepada kebendaan semata-mata dan mengabaikan tanggungjawab untuk mendidik anak-anak akan menjadi faktor kepada kegagalan pihak sekolah terutamanya guru untuk membentuk akhlak moral yang baik di kalangan murid-murid. Kurangnya kerjasama daripada ibu bapa yang bersikap endah tak endah dalam usaha menangani jenayah rogol ini akan membawa kepada keadaan yang lebih buruk pada masa akan datang. Dengan kurangnya sokongan daripada ibu bapa, guru-guru perlu lebih proaktif dan produktif dalam memastikan jenayah rogol ini dapat dikurangkan dari semasa ke semasa. Selain daripada pembentukan sahsiah murid di sekolah, guru juga bertanggungjawab untuk memastikan murid-murid perempuan terutamanya mendapat pendidikan berkaitan dengan langkah-langkah untuk mengelakkan daripada dirogol seperti tidak berjalan seorang diri, tidak berjalan melalui tempat yang gelap dan sebagainya. Murid-murid harus tahu keadaan di mana perogol dapat mengambil kesempatan terhadap mereka dan bagaimana untuk mengelakkan perkara tersebut daripada berlaku. Pendidikan seperti ini adalah merupakan usaha yang harus dititikberatkan oleh guru pada setiap masa kerana kurangnya kerjasama dan perhatian daripada ibu bapa terhadap perkara ini. Pendidikan seperti ini adalah sama seperti kaedah pendidikan tradisional di mana guru memainkan peranan sepenuhnya dalam mendidik murid tanpa bantuan daripada ibu bapa. Namun, pendidikan secara tradisional ini disokong oleh seorang pengkaji pendidikan dan kemasyarakatan, Lickona. Lickona menyatakan bahawa ada kalanya, pendidikan secara tradisional ini adalah penyelesaian kepada masalah semasa seperti masalah rogol ini. 




Keempat, cabaran guru sebagai penggerak sistem pendidikan di Malaysia untuk mengurangkan jenayah rogol. Seorang pakar pendidikan, Musgrave (1978) dalam bukunya The Moral Curriculum : A Sociological Analysis menegaskan agenda penting pendidikan dalam sesebuah negara haruslah merangkumi usaha membangunkan aspek-aspek moral individu dan masyarakat. Oleh itu, guru adalah orang yang bertanggungjawab membangunkan aspek-aspek moral individu terutamanya murid di sekolah. Sekolah adalah institusi penting dalam pembentukan nilai kerana para pelajar menghabiskan masa selama enam hingga lapan jam sehari di situ. Para pelajar tanpa mengira agama, bangsa dan latar belakang mempelajari nilai-nilai baru setiap hari dalam aktiviti yang dilakukan bersama. Mereka belajar tentang peraturan, menghormati, kasih sayang, etika dan kerjasama melalui silibus pendidikan yang dibentuk secara berhati-hati, diajar oleh guru yang terlatih dan melalui proses komunikasi setiap hari. Perkara utama dalam pembentukan nilai ini ialah pendidikan nilai tidak boleh dihalang oleh sesiapa sahaja walaupun ia cuba berbuat demikian. Sebaliknya nilai ini perlu didedahkan dengan sebaik-baiknya.
agenda penting pendidikan dalam sesebuah negara haruslah merangkumi usaha membangunkan aspek-aspek moral individu dan masyarakat                                      ( Musgrave, 1978 The Moral Curriculum : A Sociological Analysis )
Kesinambungan daripada kes rogol yang semakin berleluasa di negara kita ini, guru harus menggerakkan pendidikan keselamatan bagi memberi pendidikan kepada murid dalam usaha untuk membasmi jenayah rogol ini di peringkat sekolah. Guru harus memaksimumkan kapasiti yang ada di peringkat sekolah untuk memberi pengetahuan kepada murid berkaitan dengan jenayah rogol dan keperluan untuk mengetahui punca dan cara mengatasi jenayah tersebut. Apabila semua murid faham mengenai jenayah rogol dan tahu bagaimana untuk mengatasinya, adalah diharapkan agar jenayah rogol ini semakin berkurangan terutamanya jenayah rogol terhadap murid sekolah.



            Kelima, cabaran guru dalam membentuk dan menjalankan tatacara moral di sekolah bagi membentuk nilai-nilai moral dalam diri murid. Kepentingan pendidikan dan persekolahan sebagai institusi sosial yang membentuk nilai disokong kuat oleh Narol (1983) yang mengemukakan Teori “Moral Order”.
masalah sosial yang berlaku boleh diatasi jika wujud "moral order” atau tatacara moral yang mempengaruhi situasi dan mendasari segala masalah sosial manusia     ( Narol, 1983 Moral order theory )
Oleh itu institusi sekolah melalui guru berperanan menegakkan “moral order” ini khususnya golongan remaja. Sekolah sebagai institusi pendidikan formal merupakan agen yang bertanggungjawab memindahkan nilai-nilai masyarakat kepada kanak-kanak dan generasi muda.Kekuatan dan kehebatan sesuatu masyarakat dan negara banyak bergantung kepada perubahan nilai yang berlaku. Pendidikan adalah faktor utama bagi membina dan menanam nilai-nilai positif yang akan mendorong kepada kemajuan sosial negara. Pendidikan yang dilihat sebagai agen perubahan sosial wajar berkembang selari dengan perubahan ekonomi, politik dan teknologi semasa supaya nilai-nilai yang sedia ada boleh ikut selari dengan perubahan-perubahan tersebut. Dalam usaha untuk menangani jenayah rogol ini, tatacara moral harus diperkenalkan di sekolah dan guru harus berperanan bagi memastikan tatacara moral ini difahami oleh semua murid. Tatacara moral ini akan menjadi panduan murid-murid pada masa hadapan apabila mahu melakukan tindakan dalam kehidupan seharian. Adalah diharapkan apabila tatacara moral ini diperkenalkan di sekolah, murid-murid mengetahui apa yang baik dan apa yang kurang baik dalam kehidupan seharian. Tatacara moral ini juga diharapkan dapat membantu guru secara tidak langsung untuk membentuk akhlak moral dalam diri murid. Guru harus menggunakan kelebihan murid berada dalam tempoh masa yang lama di sekolah bagi menerapkan tatacara moral ini dan membentuk akhlak murid bagi membolehkan mereka menjauhi jenayah rogol ini.




Soalan 2 : kesan elemen-elemen yang mencabar penghayatan dan amalan nilai     murni.

1.0 Pendahuluan
            Usaha untuk membina tamadun manusia memerlukan satu pendekatan yang holistik dan sepadu. Tamadun manusia tidak boleh hanya dibina di atas kecemerlangan tamadun kebendaan semata-mata tetapi metilah diiringi dengan kemajuan spiritual dan akhlak. Menurut Arnold Toynbee: “agama adalah nadi dan inti kehidupan”. Ia adalah cahaya penerang jiwa dan manusia tidak lepas dari agama. Idealogi-idealogi tidak mampu menjadi alternatif kepada agama, kerana idealogi memberi sifat finatiksime dan kebencian. Sedangkan agama memberi kita rasa cinta dan kerja sama.Bangsa yang bertamadun adalah bangsa yang telah mencapai kehalusan tatasusila dan mempunyai kebudayaan yang luhur bagi seluruh anggota masyarakatnya. Justeru untuk membina tamadun manusia mestilah dalam seluruh program pembangunannya tidak mengabaikan nilai akhlak. 
            Jester itu, elemen-elemen yang mencabar penghayatan dan amalan nilai murni perlu diketahui agar dapat disediakan langkah-langkah pencegahan bagi memastikan nilai dan akhlak remaja kita berada pada tahap yang sepatutnya dan boleh dibanggakan pada masa akan datang. Daripada pelbagai elemen-elemen yang mencabar penghayatan dan amalan nilai murni, saya memilih untuk mengupas elemen kebendaan, elemen sikap tidak bertanggungjawab, elemen media massa, elemen pembangunan daripada aspek sosio-ekonomi dan elemen keruntuhan institutsi kekeluargaan.






2.0 Kesan elemen-elemen yang mencabar penghayatan dan amalan nilai murni
Pertama adalah daripada aspek elemen mementingkan kebendaan. Mementingkan kebendaan adalah antara elemen-elemen yang mencabar penghayatan dan amalan nilai-nilai murni.
Ibn Khaldun dalam Kitab Muqadimmahnya yang menyebut kemusnahan sesuatu tamadun ditandai dengan beberapa perkara, iaitu banyaknya kemewahan, kehidupan penuh dengan hiburan dan perhiasan......
Dalam arus perdana yang semakin membangun pada hari ini, negara kita semakin bergerak untuk mencapai ke arah negara maju dan berpendapatan tinggi. Oleh itu, ibu bapa akan semakin mementingkan kebendaan kerana memikirkan taraf hidup yang semakin tinggi. Sikap yang menjurus ke arah materialistik ini memberi kesan yang kurang baik terhadap anak-anak mereka.
Sebagai contoh, seorang guru pendidikan jasmani lelaki yang telah berkeluarga bertugas di sekolah pada sebelah paginya. Kemudian, pada sebelah petang, guru tersebut menjadi jurulatih berbayar sebuah pasukan bola sepak yang bertaraf kelab. Pada sebelah malamnya pula, dia menjadi jurulatih badminton di sebuah pusat latihan badminton yang dimiliki oleh swasta. Guru tersebut melakukan semua itu semata-mata untuk mendapatkan duit atas pelbagai sebab. Antara sebab yang mungkin menjadi pendorong kepada guru tersebut menjalani rutin harian sedemikian rupa ialah untuk mendapatkan wang yang lebih, untuk mendapatkan kehidupan yang selesa atau untuk menampung perbelanjaan keluarga yang semakin meningkat. Dengan rutin sedemikian rupa, di manakah masa guru tersebut untuk anak-anaknya? Apabila balik pada lewat malam, guru tersebut telah keletihan dan perlu berehat kerana perlu mengajar pada keesokan harinya. Besar kemungkinan, anak-anaknya pada waktu tersebut telah tidur. Bilakah masa yang dimilki oleh guru tersebut untuk bersosial bersama anak-anaknya ?



Guru tersebut sebagai bapa tidak menjalankan tanggungjawabnya sebagai bapa yang memberi didikan agama dan akhlak yang baik kepada anak-anaknya kerana sibuk mengejar kebendaan semata-mata. Anak-anaknya menjadi mangsa kerakusan guru tersebut mengejar kebendaan. kesannya kepada anak-anak adalah amat besar kerana tanpa didikan agama yang cukup sewaktu kecil, mereka akan semakin sukar untuk dibentuk apabila sudah mencapai usia remaja. Inilah yang menyumbang kepada masalah-masalah sosial semasa. Bak kata pepatah, melentur buluh biarlah daripada rebungnya. Apabila sudah sampai ke tahap akhlak moral yang kronik, siapakah yang harus dipersalahkan ?
Sikap terlalu mengejar kebendaan ini juga memberi kesan kepada institusi kejiranan. Apabila terlalu sibuk sehingga perlu pulang pada lewat malam, bilakah masa yang ada untuk berkenalan dan bersosial bersama dengan jiran di sebelah rumah dan rukun tetangga yang lain? Pembangunan pesat bandar-bandar di Malaysia telah melebarkan kawasan penempatan. Kemungkinan 15 tahun yang akan datang penduduk di bandar akan meningkat lebih banyak kesan daripada dasar kerajaan yang hendak menjadikan Malaysia sebagai negara maju pada tahun 2020. Perubahan ini sedang berlaku sedikit demi sedikit dari utara hingga ke selatan. Kawasan bandar ini telah mengubah corak tradisional masyarakat kampung kepada metropolitan yang memberi kesan terhadap pengaruh politik, pembangunan fizial dan pengenalan sosial. Contoh yang mudah ialah struktur rumah di bandar sangat berbeza dengan kampung iaitu pembinaan rumah sangat rapat dan tidak ada ruangan yang mencukupi untuk interaksi sosial di kalangan keluarga di luar rumah. Masyarakat juga memainkan peranan yang penting dalam membentuk akhlak remaja secara amnya.
“Keperluan material yang ditumbuhkan setiap hari secara beransur-ansur semakin membesar menyebabkan manusia menjadi penyembah konsumsi”                                   (Ali Shariati, 1980)



Kedua adalah daripada aspek sikap yang tidak bertanggungjawab. Dr. Gustave Le Bon menyatakan sebab-sebab kerosakan suatu bangsa apabila berlakunya dekadensi atau kerosakan moral yang berpunca daripada sikap tidak bertanggungjawab membudaya pada bangsa itu (Muqdad Yaljan, 1986). Aspek tidak bertanggungjawab ini boleh dipecahkan kepada 2 iaitu, tanggungjawab terhadap diri dan orang lain dan tanggungjawab terhadap harta benda.
Sikap yang tidak bertanggungjawab terhadap orang lain seringkali dikaitkan dengan sikap mementingkan diri sendiri. Sebagai contoh, seorang guru mengabaikan sesi pengajarannya semata-mata kerana mahu minum di kedai yang terletak di luar sekolah. Guru ini telah meninggalkan tanggungjawabnya mendidik anak bangsa dengan ilmu pengetahuan yang amat dinanti-nantikan oleh murid-muridnya. Daripada aspek guru pelatih pula, guru pelatih tidak menyiapkan kerja yang diberikan oleh pensyarah dan asyik berdolak-dalik apabila ditanya bila mahu menghantar tugasan. Ini menunjukkan bahawa guru pelatih tersebut tidak bertanggungjawab terhadap diri sendiri kerana hanya mahu berseronok dan lupa bahawa sebagai guru pelatih, tanggungjawab yang utama ialah belajar dan menyiapkan tugasan.
Sikap yang tidak bertanggungjawab terhadap harta benda pula berkait rapat dengan merosakkan harta benda awam dan harta benda di sekolah. Gejala-gejala seperti menconteng kerusi dan meja, membuang sampah merata-rata, merosakkan telefon awam dan merosakkan apa sahaja yang berada di depan mata mereka sudah menjadi lumrah dalam masalah-masalah moral remaja sekolah.
Kesan sikap tidak bertanggungjawab ini terhadap penghayatan nilai murni dan amalan nilai moral adalah daripada segi individu itu sendiri. Individu yang tidak bertanggungjawab akan terus terjerumus ke dalam kancah masalah sosial jika tidak dibentuk dengan betul. Sikap tidak bertanggungjawab ini akan menghancurkan diri individu itu sendiri tanpa ada sebarang tolak ansur. Orang yang boleh mengubah situasi ini adalah individu itu sendiri namun sejauh mana keinginan individu itu untuk berubah ? jelaslah sudah bahawa sikap bertanggungjawab hanya akan membawa keburukan kepada individu.

Ketiga adalah kesan daripada aspek media massa. Media massa merupakan medium kepada akses ke dunia luar. Media massa melalui media cetak dan media elektronik memainkan peranan penting dalam menghubungkan individu ke dunia global. Pembentukan akhlak masyarakat menghadapi cabaran dari pengaruh media-massa yang memberi kesan negatif kepada akhlak masyarakat, khususnya golongan remaja. Dengan bermotifkan keuntungan, sesetengah media massa seolah-olah tidak menghiraukan langsung bahawa program-program, tulisan, rancangan-rancangan yang disajikan dan bahan-bahan yang dipaparkan kepada golongan massa membawa wujudnya sikap hedonisme, budaya permissive atau kebebasan yang bercanggah dengan agama dan budaya masyarakat.
Iklan-iklan yang disiarkan langsung tidak menggambarkan budaya masyarakat ketimuran tetapi lebih mempromosikan nilai hidup Barat yang serba bebas. Filem-filem yang ditayangkan ada kalanya lebih mempromosi budaya Barat dari mengangkat martabat akal, keilmuan dan kemanusiaan. Pengaruh media massa amat hebat sehingga banyak perlakuan golongan remaja dicorakkan oleh media massa. Budaya hip-hop, rock, punk dan lain-lain antara contoh budaya popular yang dipromosikan melalui media massa. Akibatnya golongan remaja hari semakin terhakis jati diri mereka, mengalami krisis identiti dan menjadi golongan peniru yang produktif.
Untuk membentuk masyarakat yang berakhlak, media massa haruslah berperanan bersama dengan pihak-pihak lain bagi membentuk memupuk dan mempromosikan nilai-nilai akhlak yang mulia. Pengamal media haruslah bersedia mengkritik dan mendedahkan setiap perlakuan yang menyimpang dari nilai-nilai keagamaan dan budaya masyarakat. Setiap paparan dan rancangan yang disiarkan haruslah mengambil kira kesannya kepada masyarakat sama ada jangka panjang atau pendek dan tidak hanya memikirkan keuntungan atau populariti. Mereka boleh mencontohi rancangan yang popular di Barat tetapi dalam masa yang sama ia harus bertunjangkan kepada nilai keagamaan dan budaya masyarakat negara ini serta diadun dengan kreativiti tinggi bagi menarik perhatian massa. Pihak yang berwajib hendaklah lebih tegas mengawal kemasukan dan penyebaran unsur-unsur lucah sama ada dalam bentuk CD, VCD dan lain-lain ke dalam pasaran terbuka atau gelap.
Keempat adalah kesan daripada aspek pembangunan negara dari sudut sosio-ekonomi. Tidak dinafikan pembangunan adalah sesuatu yang amat penting bagi mewujudkan masyarakat dan negara yang maju. Malaysia selepas mencapai kemerdekaan telah menumpukan perhatian untuk membangunkan ekonominya bagi mewujudkan pembangunan sosial, keseimbangan antara kaum dan meningkatkan pendapatan rakyat. Kesan dari pembangunan yang pesat telah menyebabkan berlakunya proses urbanisasi, industrilisasi dan penghijrahan masyarakat dari luar bandar ke bandar.
Kesan positif dari pembangunan ini memang tidak dinafikan, tetapi kesan negatifnya tetap ada, antaranya berlaku peningkatan gejala sosial di dalam masyarakat. Krisis moral ini berlaku apabila sesetengah pihak hanya melihat pembangunan itu dari perspektif kebendaan semata-mata atau bertujuan untuk memaksimakan keuntungan. Mereka yang didorong dengan motif mencari keuntungan tidak langsung peka kepada soal pembentukan akhlak masyarakat.. Apa tidaknya, peniaga yang dahagakan keuntungan yang berlipat kali ganda telah mengadaikan prinsip moral menjual VCD lucah dan membuka kelab-kelab hiburan yang menghidangkan arak secara berleluasa, wanita GRO dan tempat pengedaran pil ekstasi. Akibatnya, ia menjadi pusat keruntuhan akhlak. Ia telah meruntuhkan usaha-usaha pihak lain termasuk kerajaan untuk membina masyarakat yang berakhlak mulia.

Untuk menyelesaikan masalah di atas, kita harus kembali kepada konsep pembangunan Islam yang holistik, iaitu meliputi aspek-aspek moral, spiritual dan material. Pembangunan harus berorientasikan kepada peningkatan martabat manusia sampai ke tingkat yang setinggi-tingginya dalam semua dimensi. Aspek-aspek moral dan material, ekonomi dan sosial serta spiritual dan fizikal tidak dapat dipisahkan antara satu sama lain. Yang menjadi fokus utama dalam pembangunan adalah manusianya bukan hanya dinilai dari sudut peningkatan kadar pertumbuhan ekonomi sebagai indikator pembangunan (Khurshid Ahmad, 1982). Melalui pendekatan pembangunan Islam yang holistik, berorientasikan nilai dan pelbagai dimensi itu diharapkan ia mampu membentuk akhlak masyarakat yang bukan sahaja maju dari sudut materialnya tetapi turut maju dalam aspek akhlaknya.
Kemajuan yang hanya menekankan satu dimensi adalah kemajuan yang tempang, yang akhirnya akan merosakkan kemajuan kebendaan. Penumpuan yang keterlaluan kepada aspek kebendaan hanya menjadikan manusia sebagai binatang ekonomi seperti mana yang wujud dalam kapitalisme. Ekonomisme merupakan dasar falsafah kapitalis Barat yang membawa manusia menyembah kebendaan.

 Kelima adalah kesan daripada keruntuhan institusi kekeluargaan. Institusi kekeluargaan yang roboh adalah antara elemen yang memberi cabaran utama penghayatan dan amalan nilai-nilai murni. Institusi kekeluargaan yang telah runtuh akan mendatangkan masalah yang besar kepada amalan nilai-nilai murni remaja kerana tidak ada orang yang akan memberitahu dan mengajar mereka apa yang baik dan apa yang buruk.
Umum mengetahui peranan pembentukan akhlak masyarakat tidak hanya terletak kepada institusi formal semata-mata tanpa diiringi dan dibantu oleh institusi keluarga. Institusi keluarga yang diterajui oleh bapa dan ibu wajib memainkan peranan yang utama dalam membentuk akhlak anak-anaknya, kerana masyarakat sebenarnya adalah jelmaan dari set-set keluarga. Keruntuhan akhlak masyarakat Barat umpamanya berpunca dari runtuhnya institusi keluarga mereka yang telah gagal melahirkan manusia yang beradab. Hakikat ini dinyatakan oleh Ferdinand Lundberg apabila beliau membuat kesimpulan bahawa institusi keluarga sekarang mendekati titik kemusnahan yang menyeluruh (Tofler, 1970).
Kalau di Barat institusi keluarga mereka sudah tidak dapat diharapkan lagi untuk melahirkan manusia yang berakhlak, bagaimana pula realiti institusi keluarga di negara ini?. Satu kesimpulan yang umum dapat dibuat ialah institusi keluarga di negara ini sedang bergerak mengikut trend di Barat. Keadaan ini disebabkan pelbagai faktor, antaranya kesan dari pembangunan kebendaan dan pengaruh globalisasi yang melahirkan manusia yang tidak mengambil berat soal-soal agama dan bersifat kebendaan. Akibatnya, terdapat ibu bapa yang tidak menghiraukan sangat soal pendidikan agama dan akhlak kepada anak-anak mereka. Mereka beranggapan faktor utama kebahagiaan itu terletak kepada kemewahan hidup.
Justeru itu, mereka lebih banyak menghabiskan masa di tempat kerja dan mempunyai sedikit masa dengan anak-anak. Anak-anak yang terabai ini kemudiannya mencari keseronokan di luar rumah, lebih mendampingi rakan sebaya mereka lantas dipengaruhi oleh persekitarannya yang dominan dan akhirnya terjebak dalam krisis moral. Kadar penceraian yang semakin meningkat, bertambahnya kes-kes penderaan terhadap isteri, kes khalwat yang meningkat, anak lari dari rumah, penyalahgunaan dadah yang saban tahun terus meningkat. Kesemua gejala tersebut adalah di antara indikator-indikator berlakunya keruntuhan dalam institusi keluarga di negara ini. Rumah tangga sudah tidak lagi menjadi tempat aman bagi keluarga untuk menikmati kebahagiaan dan kedamaian hidup. Rumah tangga tidak lagi menjadi ‘syurga’ tetapi ‘neraka’ yang akhirnya melahirkan gejala sosial yang telah disebutkan.
Keharmonian rumah tangga terletak di atas tanggungjawab kaum lelaki, tetapi malangnya kaum lelaki yang sepatutnya berperanan sebagai ketua rumah tangga sedang mengalami krisis kredibiliti, ramai yang dirosakkan oleh najis dadah, suka berfoya-foya, kaki pukul dan dilanda dengan krisis moral yang lain. Apakah lelaki begini mampu mengetuai sebuah rumah tangga yang berperanan sebagai bapa dan suami bagi mendidik anak dan isterinya menjadi seorang yang berakhlak? Bagi melahirkan generasi yang berakhlak, peranan institusi keluarga amat penting ke arah mencapai matlamat tersebut. Institusi keluarga perlu diperkasa semula melalui pelbagai strategi sama ada dilakukan oleh pihak kerajaan atau pertubuhan-pertubuhan agama dan sosial.
Pasangan yang bakal mendirikan rumah tangga perlu diberi latihan secukupnya bagi mendedahkan mereka kepada tanggungjawab suami isteri serta ilmu dalam mengurus rumah tangga. Di Malaysia banyak pusat latihan telah ditubuhkan, tetapi tidak ada satu pun pusat latihan yang khusus ditubuhkan untuk memberi latihan bagi memperkasa pengurusan rumah tangga sama ada untuk mereka yang hendak mendirikan rumah tangga atau sudah berumahtangga. Latihan ini amat penting dilakukan bagi menyediakan suasana rumah tangga yang mampu membentuk keperibadian manusia unggul.


Golongan wanita juga perlu membuat muhasabah peranan mereka yang utama pada hari ini sama ada untuk berpartisipasi secara aktif dalam kegiatan luar rumah dengan mengabaikan tanggungjawab asasi mereka sebagai ibu dan isteri atau mengutamakan kedua-duanya atau menumpukan sepenuh perhatian terhadap rumahtangga bagi mendidik anak-anak menjadi manusia yang berguna. Apa pun zamannya, golongan wanita tidak boleh melupakan hakikat bahawa mereka adalah mahaguru pertama kepada anak-anaknya. Tanggungjawab mereka yang asasi adalah membentuk generasi yang berakhlak dan berilmu pengetahuan.


3.0 Penutup
            Dalam keghairahan mengejar kemajuan, kita jangan alpa tentang peri pentingnya peranan dan pemupukan nilai akhlak dalam masyarakat. Akhlak adalah pengukur kepada kemajuan, kerana ia berperanan penting melahirkan manusia yang mengamalkan nilai-nilai hidup yang baik serta berperanan mencetus kemajuan. Pembentukan nilai akhlak harus menjadi agenda nasional dan perlu kesepaduan usaha dari semua pihak. Untuk membina masyarakat yang berakhlak kita perlu suasana yang konstruktif kepada nilai itu berkembang dan berusaha untuk menyekat suasana yang boleh mengikis nilai-nilai akhlak. Kita harus mengingati selalu kata-kata seorang penyair Mesir, Syauqi Bey yang berkata; "Sesungguhnya bangsa itu kekal selama berakhlak. Bila akhlaknya telah lenyap, maka lenyap pulalah bangsa itu".






Bibliografi
1.    Ali Shariati, 1980. Marxism and other Western Fallacies. Berkeley: Mizan Press.
2.    Khurshid Ahmad, 1982. “Islam and the chellenge of economic development” dalam Islam in transition, Muslim perspectives (ed) John. J. Donohue dan John L. Esposito. New York: Oxford University Press.
3.    Muqdad Yaljan. 1986. Peranan pendidikan akhlak Islam. Kuala Lumpur: Pustaka Antara.
4.    Hasan Mohd Ali (2000). Mendidik Anak-Anak, Kuala Lumpur: Sabha DTP Services Sdn Bhd
5.    Abdul Rahim M.Ali (2001).  Ilmu Pendidikan DPM, Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors Sdn Bhd.
6.    Peters, P. (1987). Moral development and moral education. London: Allen &
Kegan Paul.
7.    Tam, Y.K. (2006). Pendidikan Moral: Konsep dan pedagogi Pendidikan Moral untuk pelajar-pelajar KPLI, LPBS dan PISMP Maktab-maktab Perguruan. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
8.    Musgrave, 1978 The Moral Curriculum : A Sociological Analysis

           


                            


No comments:

Post a Comment