KUMPULAN
1
SOALAN
BAB 6 : Pengurusan Inovasi & Perubahan Pendidikan
1.   
Nyatakan
dua (2) kriteria sesuatu perubahan inovasi…
-       Pengurangan
kos operasi
-       Penjimatan
masa
-       Peningkatan
hasil kerja
-       Peningkatan
dalam tahap kepuasan hati pelanggan
2.   
Nyatakan
dua (2) prinsip utama untuk melakukan inovasi dalam pengajaran
-       Keputusan
berdasarkan matlamat yang jelas
-       Dapat
membantu guru lain
-       Harus
sanggup berkongsi idea
-       Jadikan
kesilapan sebagai pengajaran
-       Inovasi
harus dicari
3.   
Nyatakan
dua (2) aspek yang perlu dipertimbangkan untuk membuat inovasi…
-       Bersifat
mudah/simple
-       Bermula
secara kecil-kecilan
-       Ciptaan
masa kini
4.   
Kajian
Akinyemi pada 1986 di Nigeria mendapati bahawa guru-guru mengalami kebimbangan
& ketakutan terhadap perubahan kurikulum yang melibatkan penggunaan teknologi
(technophobia)… Nyatakan dua (2) faktor fobia ini…
-       Ketakutan
kepada media teknologi
-       Ketakutan
kepada peralatan elektronik
-       Takut
peranan guru diambil oleh media
5.   
Faktor
inersia merupakan salah satu penghalang kepada pelaksanaan inovasi kurikulum di
sekolah… apakah yang dimaksudkan dengan faktor inersia…
-       Guru-guru
sudah berasa selesa dan berpuas hati dengan apa yang sedang dialami & tidak
menginginkan perubahan.
6.   
Nyatakan
tahap tumpuan guru mengikut teori yang dikemukakan oleh Fuller pada tahun 1975…
-       Tahap
tumpuan peribadi
-       Tahap
tumpuan tugas
-       Tahap
tumpuan kesan
7.   
Kelly
& Littman (2000) dalam buku The Art Of Innovation menggariskan 7 Elemen
asas inovasi… nyatakan dua (2) daripadanya…
-       Bermula
dgn kepekaan
-       Dibuat
untuk meningkatkan keselesaan & kualiti
-       muafakat
-       lapan
jenis manusia
-       keberanian
mengatasi rintangan
-       jangkaan
untuk masa hadapan
-       mesti
diiringi keinginan melakukan inovasi
8.   
Nyatakan
dua (2) jenis inovasi yang boleh dilakukan dalam organisasi sekolah
-       Kurikulum
-       Pengajaran
-       Profesional
-       Pemikiran
-       Persekitaran
belajar
-       Pengurusan
-       Teknologi
9.   
Nyatakan
dua (2) peringkat inovasi dalam pendidikan…
-       Peringkat
individu
-       Peringkat
organisasi
10. Nyatakan tiga (3) aspek dalam perdebatan
bagi melaksanakan sesuatu inovasi dalam pengajaran…
-       Kreativiti
-       Hasil
inovasi
-       Tahap
pelaksanaan
-       Impak
-       Efisien
-       signifikan
 
No comments:
Post a Comment