KUMPULAN
1
SOALAN
BAB 6 : Pengurusan Inovasi & Perubahan Pendidikan
1.
Nyatakan
dua (2) kriteria sesuatu perubahan inovasi…
- Pengurangan
kos operasi
- Penjimatan
masa
- Peningkatan
hasil kerja
- Peningkatan
dalam tahap kepuasan hati pelanggan
2.
Nyatakan
dua (2) prinsip utama untuk melakukan inovasi dalam pengajaran
- Keputusan
berdasarkan matlamat yang jelas
- Dapat
membantu guru lain
- Harus
sanggup berkongsi idea
- Jadikan
kesilapan sebagai pengajaran
- Inovasi
harus dicari
3.
Nyatakan
dua (2) aspek yang perlu dipertimbangkan untuk membuat inovasi…
- Bersifat
mudah/simple
- Bermula
secara kecil-kecilan
- Ciptaan
masa kini
4.
Kajian
Akinyemi pada 1986 di Nigeria mendapati bahawa guru-guru mengalami kebimbangan
& ketakutan terhadap perubahan kurikulum yang melibatkan penggunaan teknologi
(technophobia)… Nyatakan dua (2) faktor fobia ini…
- Ketakutan
kepada media teknologi
- Ketakutan
kepada peralatan elektronik
- Takut
peranan guru diambil oleh media
5.
Faktor
inersia merupakan salah satu penghalang kepada pelaksanaan inovasi kurikulum di
sekolah… apakah yang dimaksudkan dengan faktor inersia…
- Guru-guru
sudah berasa selesa dan berpuas hati dengan apa yang sedang dialami & tidak
menginginkan perubahan.
6.
Nyatakan
tahap tumpuan guru mengikut teori yang dikemukakan oleh Fuller pada tahun 1975…
- Tahap
tumpuan peribadi
- Tahap
tumpuan tugas
- Tahap
tumpuan kesan
7.
Kelly
& Littman (2000) dalam buku The Art Of Innovation menggariskan 7 Elemen
asas inovasi… nyatakan dua (2) daripadanya…
- Bermula
dgn kepekaan
- Dibuat
untuk meningkatkan keselesaan & kualiti
- muafakat
- lapan
jenis manusia
- keberanian
mengatasi rintangan
- jangkaan
untuk masa hadapan
- mesti
diiringi keinginan melakukan inovasi
8.
Nyatakan
dua (2) jenis inovasi yang boleh dilakukan dalam organisasi sekolah
- Kurikulum
- Pengajaran
- Profesional
- Pemikiran
- Persekitaran
belajar
- Pengurusan
- Teknologi
9.
Nyatakan
dua (2) peringkat inovasi dalam pendidikan…
- Peringkat
individu
- Peringkat
organisasi
10. Nyatakan tiga (3) aspek dalam perdebatan
bagi melaksanakan sesuatu inovasi dalam pengajaran…
- Kreativiti
- Hasil
inovasi
- Tahap
pelaksanaan
- Impak
- Efisien
- signifikan
No comments:
Post a Comment