PERANAN GURU SEBAGAI AGEN SOSIALISASI
Fungsi utama sekolah ialah untuk memberi pendidikan dan
latihan.Pendidikan dianggap sebagai proses membentuk seorang manusia yang
sanggup berfikir kritis dan mempunyai daya kreatif.Latihan pula bertujuan
memberi kemahiran teknikal dan kegiatan psikomotor.Oleh itu peranan sekolah
ialah untuk memberi peluang kepada manusia,khasanya generasi muda.Untuk
menguasai berbagai-bagai ilmu pengetahuan dan kemahiran yang difikirkan sesuai
untuk menyesuaikan diri dalam dan kemahiran yang dififirkan sesuai menyesuaikan
diri dalam perkembangan masyarakat dan kehidupan harian.
Guru bukan hanya menyampaikan ilmu pengetahuan
semata-mata tetapi juga menanam sikap,nilai dan sahsiah yang sempurna dan
mematuhi peraturan masyarakat.Bagaimana,pada masa kini masyarakat perindustrian
yang maju dalam bidang teknologu sedang mengalami perubahan sisial yang pesat.
Guru bukan hanya menyampaikan ilmu pengetahuan
semata-mata,tetapi juga menanam sikap,nilai dan sahsia yang sempurna dan
mematuhi peraturan masyarakat.Pada masa kini,masyarakat perindustrian yang maju
dalam bidang teknologi sedang mengalami perubahan sosial yang pesat.
PERANAN GURU SEBAGAI AGEN PERUBAHAN
Pada zaman moden ini,guru adalah dipertanggungjawap untuk
memberi pendidikan moden menghasilkan perubahan ke atas kendiri
muridnya.Sekolah merupakan yang utama sebagai saty aspek alam sekeliling yang
mendatangkan kesan di dalam pembentukan sahsiah muridnya,sesuai dengan
perkembangan dan keperluan masyarakat.
Sekolah yang berwibawa danresponsif mesti bersifat
dinamik.Unsur ini akan menggerakn dan membolehkan sekolah sentiasa dalam
keadaan yang segar,hidup,berkembang dan terus maju,selaras dengan keperluan
zaman dan negara mengikut peredaran masa.
Di Malaysia,sekolah telah mengalami beberapa peringkat
evolusi kerana refomasi atas sistem pendidikan yang dilancarkan selepas
Merdeka,
Pelaksanaan Sistem Pendidikan Aneka Jurusan pada tahun
1963
Pelaksanaan Program Sains Panduan dan Matematik Moden
sebagai sukatan pelajaran baru untuk sekolah menengah pada tahun 1971
Pelaksanaan Program KBSM di sekolah menengah pada tahun
1989
Refomasi-refomasi pendidikan seperti ini telah
membekalkan darah dan semangat untuk menggerakan sekolah mengubah dan
berkembang mengikut strategi yang disarankan.Perubahan dan pendidikan di
Malaysia bermakna menukar dari kebiasaan dan rutin ke satu bidang yang baru
Daripada stail pengurusan dan kepimpinan yang autokratik
kepada demokratik
Daripada perkhidmatan rutin kepada perkhidmatan penyayang
Daripada strategi berpusatan guru aktiviti pengajaran dan
pembelajaran kepada strategi berpusatan murid
GURU SEBAGAI PERGGERAK MASYARAKAT
Fungsi utama sekolah ialah untuk memberi pendidikan dan
latihan.Pendidikan dianggap sebagai proses membentuk seorang manusia yang
sanggup berfikir kritis dan memounyai daya kreatif.Guru memikul tanggungjawap
terhadap masyarakat sebagai agen sosialisis dan penyebar budaya ilmu yang
membawa perkembangan dan kemajuan sekolah dan masyarakat.
Pendidikan adalah proses dan aktiviti yang bertujuan membawa
perubahan kepada seorang individu mengikut norma dan nilai sesuatu
masyarakat.sekolah merupakan pengaruh yang utama sebagai satu aspek alam
sekeliling mendatangkan kesan di dalam penguasaan ilmu baru.
Guru juga memainkan peranan sebagai agen memodenisasikan
masyarakat dalam semua bidang perkembangan dan kemajuan.Ini bermakna,guru
sebagai penggerak masyarakat perlu mementingkan nilai kemasyarakatan dan proses
pembaruan.
Sekolah melahirkan pelajar-pelajar yang berilmu
pengetahuan dan berakhlak mulia.Pelajar-pelajar yang berilmu pengetahuan
seterusnya dapat memberi sumbangan.Persnsn guru perkembangan masyarakat dan
invotor adalah penting untuk membawa sekolah dan masyarakat bersama-sama menuju
ke arah kejayaan dan kegemilangan.
GURU SEBAGAI PEMBINA NEGARA
Masyarakat Malaysia adalah majmuk,terdiri daripada
berbilang kaum yang mempunyai kebudayaan yang berbeza.Di antara kaum-kaum ini
pula terdapat berbezaan penempatan kawasan seperti bandar,luar
bandar,estet,kampung,petani dan kampung nelayan.
Atas kesedaran ini,Malaysia telah merangka Rukun Negara
pada tahun 1970 yang dijadikan dasar pendidikan, kewarganegaraan, pembangunan
dan perkembangan masyarakat.Rukun Negara ini terdiri daripada lima prinsip yang
utama:
1. Kepercayaan kepada Tuhan
2. Kesetiaan kepada Raja dan Negara
3. Keluhuran Perlembangaan
4. Kedaulatan Undang-undang
5. Kesopanan Kesusilaan
Melandaskan kepada Rukun Negara ini,Malaysia berazam
untuk:
Mencapai perpaduan yang lebih erat di kalangan seluruh
masyarakat
Memelihara satu cara hidup demokrasi
Mempunyai satu cara kebudayaan nasional yang karya dan
berbagai corak
Membina satu masyarakat maju yang menggunakan sains dan
teknologi moden
Guru sebagai pakar rujuk
Guru ialah pendidik yang berilmu pengetahuan. Disamping
itu dia dilatih untuk menguasai kemahiran mengajar dan diberi tugas
menyampaikan ilmu kepada murid-muridnya. Oleh itu guru sebagai pengamal ilmu
merupakan peranan utama dalam bidang profesionnya.
Guru yang berkesan ialah guru yang memperolehi ilmu
pengetahuan khusus dan kemahiran mengajar seperti :-
Ø Menguasai ilmu pengetahuan dalam teori pembelajaran dan
teori pembelajaran dan psikologi manusia
Ø Menunjukkan sikap jujur yang dapat menggalakkan
pembelajaran serta mewujudkan interaksi yang positif dalam pelbagai hala
Ø Memperoleh ilmu pengetahuan yang lengkap dalam
matapelajaran yang diajar.
Ø Menggunakan kaedah dan teknik mengajar yang memudahkan
murid-murid menjalankan aktiviti pembelajaran mereka
No comments:
Post a Comment